Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surf i Januari

  • Surf i Januari

    Publicerad av dameli på 7 januari, 2012 vid 21:52

    Är ruggigt sugen att köra ett åk, men det var duktigt kallt vid förra årets sista åket den 2 december.

    Om man skall ut i våra kära vatten nu (Rågelund eller gottskär) vad bör man ha för kläder för att kunna vara ute 1-2 timmar.

    Kör med semipro våtdräkt 5/4 väst med huva, skor 3/2 + neoprem strumpa 3mm + tunna handskar.

    Vad bör kompletteras för att det ska bli varmt och skönt vid åkning nu i januari

    regfellow svarade 12 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 22:39

    Jag körde 4 gånger innan Jul och nu i förrgår i Halmstad utan att frysa nämnvärt, fötterna är det som blir kallt först. Jag har också 5/4 dräkt, huva med krage och normaltjocka skor och vantar.

    Som alternativ till en tjockare dräkt och torrdräkt tycker jag personligen att denna http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=45&products_id=1003&osCsid=f4e82574239759586a0f942cbac891db vindjackan är riktigt bra. Jag kör själv med en sådan sen i höstas och den tar helt bort vindkylningseffekten på överkroppen.

  • dameli

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 22:54

    Tack för snabbt svar
    Är grön ännu så jag ligger och plaskar en hel del i vattnet. Men då borde det alltså inte vara något problem att vara ute ca: 1h med befintlig utrustning? Vid vilka temperaturer lägger ni som är mer erfarna av (med likvärd våtdräkt)?

  • lima-ko

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 23:57

    Ok, då är det ju lite annan grej. Jag kör mer eller mindre bara vågor nu för att undvika vurpor men om jag skulle råka dyka i rakt in i en våg blir det rätt fort kallt, åtminstone om man får in vatten i dräkten, annars är det rätt lugnt. Kör med kiteande vänner (som håller koll på dig) och gå upp i tid om du börjar bli kall så är det nog lugnt.

    Om det inte blir nämnvärt mycket kallare kommer jag nog inte lägga av alls denna vintern, snart är det ju vår och dags att ta av sig skorna ;). Ifjol körde jag sista gången 20:e november (utan skor) och sen första i början av februari (när det var isfritt en vecka) men sen dröjde det till april igen eftersom det frös på som bara den.

  • pepa

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 00:21

    Jag kör faktiskt precis som vanligt nu, vilket innebär att jag vurpar en del. Fryser knappt någonting. Jag kör 5/3 NPX-dräkt, 3mm vindtäta neoprenhandskar, 2mm neoprenstrumpa, separat neoprenhuva och stängda wakebindningar. Det som gör skillnaden för mig tror jag är mitt underbara brottarlinne i neopren med fleeceinsida. Typ den här http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1395&categoryid=61&brandid=-1 fast en version senare. Inga som helst problem att köra i 5/5-förhållanden (temperatur vatten/luft) och 10 m/s. Man ska komma ihåg att det blir bra mycket kallare för varje m/s det ökar då fartvinden gör mycket i temperaturminskning.

  • dameli

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 09:30

    Grymt då införskaffas ett extra underställ. Tack för era svar.

    Då blir det rågelund eller kanske ringsegård nästa helg om vindarna vill.

    Det finns inga andra nybörjare som är sugna att inviga året med ett åk/bad…

  • lima-ko

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 10:12

    Kan helt klart hålla med Pepä om understället, för är man varm om överkroppen är chansen också stor att man kommer kunna hålla värmen i sina lemmar. Jag körde tidigare med en 1 mm topp under dräkten men min nuvarande sitter så pass tight att jag befarar att det inte får plats nu ;).

  • deaz

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 10:22
    Pepä;679090 wrote:
    Jag kör faktiskt precis som vanligt nu, vilket innebär att jag vurpar en del. Fryser knappt någonting. Jag kör 5/3 NPX-dräkt, 3mm vindtäta neoprenhandskar, 2mm neoprenstrumpa, separat neoprenhuva och stängda wakebindningar. Det som gör skillnaden för mig tror jag är mitt underbara brottarlinne i neopren med fleeceinsida. Typ den här http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1395&categoryid=61&brandid=-1 fast en version senare. Inga som helst problem att köra i 5/5-förhållanden (temperatur vatten/luft) och 10 m/s. Man ska komma ihåg att det blir bra mycket kallare för varje m/s det ökar då fartvinden gör mycket i temperaturminskning.

    Kör samma som päpä, funkar hur bra som helst! Har en plastpåse med varmvatten i skrevet också, kan jag varmt rekommendera!

    Peace

  • pripps

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 12:48

    Hur kommer man i understället ? Är det dragkedja lr nåt ?

  • grodanboll

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 12:52

    Jag kör med 3 underställ under våtdräkten, funkar kanon! Lite meckigt att få på sig allt bara…

  • viktor77

    Gäst
    9 januari, 2012 vid 09:44

    Tycker det är rätt stor skillnad från gång till gång. Ena gången fryser man inte nått, medan en annan gång håller fötterna på att frysa sönder. Värst är ifall man åker ut och slösurfa runt en bra stund för att sedan göra en ordentlig vurpa så man får ligga i ett tag. Bäst tycker jag det funkar om man sticker ut ett tag och kör aggressivt så man får igång pulsen. Sen ta en paus i 5 minuter, skakar loss. Efter det är det oftast inget problem att vara ute länge. Framför allt tycker jag det upplägget funkar skitbra med händerna.

    Men är du nybörjare och ligger i mycket så är det klart en annan sak. Undvik djupt vatten.

  • dykserv

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 13:41

    Är tyvärr ganska kass på både kite- och vindsurfing vilket innebär att jag tillbringar en stor del av tiden i vattnet och tyvärr inte på vattnet…
    Har dock en massiv erfarenhet av de extremare formerna av dykning, bl.a. svensk militär dykning (samt ett antal 3-6 timmar långa dykningar i varmare vatten, både djup trimix och cave, med både hel- och halvsluten rebreather, såsom Inspiration och Halcyon) och kan därmed rekommendera att köra med torrdräkt i ngt Gtx-liknande material, gärna med fasta fötter samt “pissedragkedja”. Kör själv med Kokatat Gtx som är bra men onödigt dyr. Kolla annars Reeds eller liknande paddeldräkter (kan fås fraktfritt från UK, via Escapeoutdoors.se och måttat ungefär till priset av en bättre våtdräkt. Kan även beställas direkt från chillcheater.com Jag har inget ekonomiskt intresse i något av dessa företag, men gillar kombinationen av pris/kvalitet… Kokataten kostar ca 4-5 gånger mer och är en bra dräkt, men kanske onödigt dyr.) Om man driver iväg till havs (kan även hända vid extrem dykning) så ökar ens överlevnadstid väsentligt på vintern med en torrdräkt…

    En annan bra grej är seriösa torrhandskar, t.ex. dessa:
    http://www.oceanictech.se/index.php/nordic-blue-torrhanskar-koniska.html
    För seriös dykning med blandgasapparater/rebreathers kan en hyfsat bibehållen handmotorik utgöra skillnaden mellan liv och död. Så är det kanske inte vid Kite/vind-surfing, men det kan ändå utgöra skillnaden mellan att man ger sig ut eller stannar hemma…

    OM man nu är jätteduktig på kite/vindsurfing och vill ha maximal rörlighet i vattnet är det inte säkert att torrdräkt är optimalt för dig, men man kan ju även prova att hyra en Kokatat eller Ursuit paddeldräkt och se vad man tycker.

    Slutligen- ett annat tips kan vara ett neoprenskydd över ansiktet med andningshål för näsa/mun. Kan göra att man faktiskt inte fryser alls om ansiktet… (finns bl.a. på xxl.se för nån hundring)
    Lycka till!

  • viktor77

    Gäst
    9 januari, 2012 vid 14:58

    Man vill ju vara rätt rörlig när man kitesurfar, så feta torrdräkter, torrhandskar fungerar oftast inte. Jag har provat med ett par feta torrhandskar. Grymt sköna, väldigt varma men ingen känsla alls. Jag kör inte med våtskor av den anledningen, ingen känsla helt enkelt. Använder istället tunnare våtsockor (kevlar förstärkta).

    Är det riktigt kallt (som förra vintern) kör jag strapless på en vågbräda. Då kan jag använda ett par tjockare våtskor utan att tappa för mycket känsla.

    Vinden är jobbigast tycker jag. Har ju blivit en hel del surfande i +15 m/s nu den senaste tiden och det blir ju rätt snabbt kallt. Funderar på att införskaffa en vindjacka.

  • jaca

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 15:59

    @Victor: Vilka våtsockar kör du med? är det någon sula på dom? Om inte, slits dom inte ut rätt fort? Jag själv kör med Atans “skor”. Latex-sulan är väldigt tunn och flexibel till skillnad mot andra våtskor. Det är mer en neoprenstrumpa med sula på… Annars kör jag barfota så länge som möjligt!
    På händerna kör jag Mystics trefingervantar 3mm. Bra känsla och jag håller gärna bommen med frontlinorna mellan pek och långfinger när jag kör enhands. Nackdelen är att de slits rätt fort. Letar efter nya. Tips någon? Annars blir det Mystic igen. Funderar på om det finns tunna merinoullshandskar att ha under?! Ull värmer fint även när det är dyngblött!
    I övrigt kör jag som fler här ovan med en kombo, 543 (Mystic Cure) och ett 0,5mm shorty med “titanium”-beläggning som reflekterar kroppsvärmen inåt.

  • viktor77

    Gäst
    9 januari, 2012 vid 19:50

    Nej, det är inte direkt någon sula på de våtsockor jag kör med. Kolla in dem här. De är kevlarförstärkta och har ännu inte visat någon tendens att gå sönder. Har ännu inte hittat något bättre. Bra känsla, tillräckligt varma (även om det är på gränsen ibland), klämmer åt våtdräkten så den inte åker upp och verkar hålla bra.

    Jag använder Mystics dry glove. Rätt dyra, men väldigt smidiga och sköna. Mina har hållit väldigt bra, även om jag också surfar en hel del med en hand och då med centerlinorna mellan fingrarna. Tror dock det beror mycket på min bom, RRD Global Bar v3, där centerlinorna är dragna genom ett plastskydd.

  • regfellow

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 20:14

    Jag kör oneill Psyco Freak 5.5/4.5 och kör med oneill 1.5 mm hanskar och har inte frusit än. Har man bara en ordentligt varm dubbelneoprendräkt så är det inte problem med fötter eller händer eller när man plaskar i vattnet. Det har ju dock bara varit fesljummet än så länge här nere i skåne. 5-6 grader i vattnet och luften. Förra vintern fick jag köra med 5 mm surf hanskar när det var minusgrader.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surf i Januari

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.