Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing The chase for plattvatten i Skåne

• klang

Medlem
    21 mars, 2007 vid 08:39

Härligt axxelerator, har hört att vinden i dammarna blir extra byig, det är en del som testat när det blivit för choppigt i habo, men det var ett tag sedan någon var där sist tror jag. Men det är ju bra för gipp träningen 😉

Det är en del fiskebåtar som rör sig i området, så med båt skall det väl vara ok att ta sig dit. Kanske har de specialtillstånd. Men vad gör det att bli bort motad när man inte visste bättre… så fråga inte först… ;).

Vi får skapa ett forum där vi arbetar vidare på detta, kan ju bli ett mecka för oss skåningar…

/Klang

• imported_macts

Medlem
    21 mars, 2007 vid 09:38

@Axxelerator 371334 wrote:

Ja precis, hur många gånger har jag inte varit nära att köra av bron bara för att ha stirrat med åtrå på det ruskigt platta vattnet till höger om bron just innan tunneln.
    Vad sägs? Ska vi inte arrangera en båttur dit vid lämplig vindriktning och vindstyrka i sommar?

Oj, oj , oj vad trevligt detta såg ut. Jag skulle kunna tänka mig att förflytta mig från de djupa norrlandsskogarna för att segla där vid en schysst prognos!

• klint

Medlem
    21 mars, 2007 vid 09:57

Bor nere i höllviken och kan bekräfta att det område Joth spekulerar i kan bli blankt som en spegel vid rätt vindar. Området är redan hyggligt exploaterat och de lokala freestylekillarnas “secret spot”. Kitarna har också hittat dit. Jag har kört där på väst och det blir hyggligt platt, detta p.g.a av att det är grunt en bra bit ut vilket innebär att det mesta av vågor och chop ebbar ut innan det når området. Har provat på ost men vinden är relativt svagare nära land, detta bland annat p.g.a en jordvall precis vid vattenlinjen som ska skydda markerna mot översvämming. Dock tror jag detta är ett mindre problem om det blåser starka ostvindar.

Klart det funkar att köra över från klagshamn och reka stället. Annars är mitt tips att ta bilen ner mot höllviken, ta vänster i rondellen vid infarten till höllviken och köra ut på landtungan som löper parllellt med det röda strecket, d.v.s. ut på Lilla Hammars näs. Fortsätt förbi ett par hästgårdar tills ni har stora öppna gräsytor på er vänstra sida. Kör ut på gräsytan i något av traktorspåren, där ute har ni sedan finfina riggytor och 5 meter ner till vattnet. Inga klagomål från markägaren än så länge, i princip bara ett fåtal gubbar som nyttar denna spot med tillhörande riggyta verkar det som.

Ett alternativ till att stiga i från Lilla Hammars när är att rigga upp vid den allmänt vedertagna riggytan vid busshållsplatsen vid väg 100.

• tobhed

Medlem
    21 mars, 2007 vid 11:38

Ni har precis avslöjat mitt secret spot som skulle vara mitt vapen för i år, segalde där för många år sedan och kommer fortfarande ihåg ljudet av att köra fort genom ett stiltje vatten – var kanon då och är säkert nu också.

det finns inget förbud mot att surfa där då?

• klang

Medlem
    21 mars, 2007 vid 12:04

@tobhed 371417 wrote:

Ni har precis avslöjat mitt secret spot som skulle vara mitt vapen för i år, segalde där för många år sedan och kommer fortfarande ihåg ljudet av att köra fort genom ett stiltje vatten – var kanon då och är säkert nu också.

det finns inget förbud mot att surfa där då?

Vilka vindriktningar tobbe?

/Klang

• klint

Medlem
    21 mars, 2007 vid 12:38

Ska inte vara förbjudet att köra där. Dock är Lilla Hammars näs och kustremsan utanför Vellinge Väster (norr om Lilla Hammar) våtskyddsområde.

Är man sugen på att prova spoten (bra namnförslag någon?) bör man köra minst 50 m ut från land. Inte i närheten av stenfrekvensen i Klagshamn men det ligger ett par bumlingar nära land samt lite otyg som hobbyfiskarna dumpat (fundament till hemmasnickrad brygga, rörledning i betong, förankringar till småbåtar). Kommer du bara ut en bit utgör detta som sagt ingen fara.

• klint

Medlem
    21 mars, 2007 vid 12:53

Stället funkar på olika varianter av väst. Kollar man Google Earth kan slutsatsen dras att rak västlig borde ge längsta repan längst med kusten.

Har även provat på ostlig vilket var ok, vinden lyfter något över landbacken vilket resulterar att du måste ut en bit för att verkligen fånga den. På ost är det frånlands men det är egentligen ingen fara, du kommer aldrig ut på öppet vatten (som i fallet med klagshamn) om du skulle ha sönder något och börja driva.

• joth

Medlem
    21 mars, 2007 vid 18:20

Hmmm, nu e det ingen secret längre. Vi får helt enkelt dra dit o kolla. Jag tror som klint säger att 50m ut o ch 15 m/s ostlig så har vi chans på många PB.

men om väst också fungerar så är det ju ännu bättre, men frågan om inte habo kan vara väl så bra då. Tänker på hur det är längre ner mot kanalen vid nordväst som är rakt på. blir lite chop.

Så du tänkte vara ensam om att sätta nya PB på denna fina spot Tobhed, fy på dej. :mad2: :tongue:

• tobhed

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:36
    joth;371494 wrote:
    Hmmm, nu e det ingen secret längre. Vi får helt enkelt dra dit o kolla. Jag tror som klint säger att 50m ut o ch 15 m/s ostlig så har vi chans på många PB.

men om väst också fungerar så är det ju ännu bättre, men frågan om inte habo kan vara väl så bra då. Tänker på hur det är längre ner mot kanalen vid nordväst som är rakt på. blir lite chop.

Så du tänkte vara ensam om att sätta nya PB på denna fina spot Tobhed, fy på dej. :mad2: :tongue:

Ser nu istället fram emot att dra dit med dig & Klang senare i år, det kan bli en höjdare (och slutar säkert med att jag kör rakt in i en sten…)

• joth

Medlem
    22 mars, 2007 vid 07:43

@tobhed 371512 wrote:

Ser nu istället fram emot att dra dit med dig & Klang senare i år, det kan bli en höjdare (och slutar säkert med att jag kör rakt in i en sten…)

Hehe, liten pessimist tror jag. Du o klang har i alla fall snabbåkningsbrädor. Jag kommer tuffande efter när ni redan tagit alla era PB´s och vinden tagit slut.

Tips är: Använd hjälm och kanske en skyddsväst…

• tobhed

Medlem
    22 mars, 2007 vid 12:15
    joth;371586 wrote:
    Hehe, liten pessimist tror jag. Du o klang har i alla fall snabbåkningsbrädor. Jag kommer tuffande efter när ni redan tagit alla era PB´s och vinden tagit slut.

Tips är: Använd hjälm och kanske en skyddsväst…

Du kan få låna en snabb Starboard bräda om du är snäll…

• joth

Medlem
    22 mars, 2007 vid 12:23

@tobhed 371628 wrote:

Du kan få låna en snabb Starboard bräda om du är snäll…

Tackar för erbjudandet!

Vi får väl se. Det är alltid en risk med att låna saker av andra. Fenor och småsaker är inte så dyrt att ersätta men en bräda är ju desto mer kostsam om olyckan skulle vara framme. Men jag skall som jag alltid tjatar om skaffa 80 litare till nästa år och att testa lite slalombrädor är ju inte fel.

Hoppas det blir dax snart med premiär. (Nu säger alla att det redan har varit, men inte för en kylling som jag…)

• swe131

Medlem
    23 mars, 2007 vid 11:50

Har kollat upp sundet mellan saltholmen och bron. På sjökortet står det förbjudet område, ringde och kollade med sjöfartverket vad de menade och de sa att det är sälskydds område.

Så om vi vill testa så får vi göra det med risk för att folk blir sura. De har väldigt bra kameror i på bron och patrullbåtar nära nere i falsterbo.

Ett annat problem är att det ligger i danmark, så det blir inget svenskt rekord.

Lättast är nog att segla dit från danska sidan, eller ta båt från Limhamn. Men några rundor hinner man nog innan de kommer.

• klint

Medlem
    24 mars, 2007 vid 21:40

Efter att ha stått och tvekat (snackat) i Klagshamn i nära en timme insåg jag att det inte kommer bli kul med min 5.3 och 110 liters starboard s-type som minsta. Blåste tidvis något djävulskt och folk var när det peakade overriggade på 4.0. Såg även ut att vara chopigt en bit ut.

Lite förbannad svängde jag på hemvägen förbi Lilla Hammars näs och speedrakan Joth funderade på lite längre upp i tråden. Du milde konung vilket plattvatten!! Jag är ingen speedkille med uppskatar salsgolv och 15 m/s. Av med prylarna från bilen och ut på vattnet. Måste säga att detta ställe är helt enastående, iallafall under de förhållanden som rådde idag. Rak ostlig innebar rak frånlands, precis som i klagshamn. Den stora skillnaden är att du kör 50-100 m från land, chop har inte en chans i världen att byggas upp. En annan poäng med att köra här är att det är lår-midjedjupt 200-300 m ut. Därmed är det ett säkert ställe att köra på frånlands + att du badar lite + centimeterhöga chop + enkelt att hoppa av och justera linor etc. Jag frös inte ett dugg och fick gå upp och slänga av mig huvvästen.

Upplevede det som ganska byigt, men det var det i Klagshamn också, tror inte det har med omgivningarna att göra utan helt enkelt på den vind som rådde idag. Däremot var det skillnad i grundvind längs med kustremsan. Vikingaborgen (ungefär vid kryssmarkeringen på Joths bild är) omges av höga vallar som täcker vinden. Där sjönk jag ibland igenom med 5.3an. Ju längre norrut man kör, dessto mer vind. Längst ut (i slutet av Joths röda sträck) var jag tokigt överriggad. Men, i och med att det var absolut platt var det bara att koncentrera sig på att pressa kraften ner i brädan istället för att parera chop som jag hade fått göra i klagshamn.

Nackdelen med Lilla Hammar är att det är väldigt lite folk ute, om ens någon. Märkligt då detta i plattvattenstermer är en bra mycket bättre spot än ex. klagshamn på ostlig vind. Heller inga stenar 50m ut vad jag kunde se. Har provat Lilla Hammar på väst också, blir skumpigare men fortfarande platt p.g.a långgrundhet.

Sammanfattningsvis ett grymt speed / freestyleställe som måste provas! Inte minst av er som loggar med GPS, tror här finns potential för höga hastigheter.

/ andy

• nlc

Medlem
    25 mars, 2007 vid 09:17

Vinden var grymt byigt i Klagshamn igår. Kollade drogden när jag kom hem och den visade 13-16 i medel och 20-22 i byarna … Sen gjorde nog inte ostvinden det mycket bättre.

Men Foteviken ser ju skitnajs ut, måste prova !

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing The chase for plattvatten i Skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.