Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad behövs för att klara vintern?

  • stefanlindmark

    Medlem
    12 oktober, 2009 vid 21:19
    JohanOeberg;582938 wrote:
    Men, dessa 1,5 mm tillsammans med lite smått läckande 5 mm mares dyk-våt-skor borde göra att jag inte får blåa fötter som sist 😀

    Sen hade jag tänkt köra min gamla (väldigt slitna) 3 mm våtdräkt under min nya 5 mms dräkt. Tror ni det går bra?

    Neoprensockar är kanon i skorna. Läcker skorna så spackla ihop med Liquisole. Annars sköljs ju det varma goa uppvärmda vattnet ut hela tiden.

    Har kört sommardräkt 3 mm under vinterdräkt 5 mm själv. Det går bra om man accepterar att det blir litet bylsigt. Det blir vansinnigt varmt när man tar på sig det inomhus.

  • johanoeberg

    Medlem
    12 oktober, 2009 vid 21:46
    stefanlindmark;582967 wrote:
    Neoprensockar är kanon i skorna. Läcker skorna så spackla ihop med Liquisole. Annars sköljs ju det varma goa uppvärmda vattnet ut hela tiden.

    Har kört sommardräkt 3 mm under vinterdräkt 5 mm själv. Det går bra om man accepterar att det blir litet bylsigt. Det blir vansinnigt varmt när man tar på sig det inomhus.

    Hehe. Ser att bilden blev oväntat stor. Sorry för det!

    Jag är spänd inför morgondagens session. Vetskapen om att förböjda tumvantar ska greppa bommen istället för tjocka, hårda dykhandskar samt att våtsockorna kommer hålla ute vattnet. Ja, det kommer bli en kanondag!

    Att sätta på sig dubbla våtdräkter innomhus var ingen direkt “hit”. varmt som fanken blev det, fort också 😉

  • jp-soul

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 08:10

    Torrdräkt funkar. Har en Gul köpt på Onedesigncenter, visst inte lika smidig som våtdräkt men helt ok, se till att ha flytväst också..

    Just nu har dom rea på denna torrdräkt, 2500 kr istället för 4000.. Enda nackdelen är att det är “fötter” på den.

    Nu snöar det i Fjollträsk..:cool2:…

    /JP

  • macedu

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 11:22

    Hepp!

    Skall ut på OCH I mälaren och trycka lite med 7,8:an, tar med IR pistolen och gör lite vetenskapliga tester.
    Provar idag med en NIKE DriFit som sitter som slickad på kroppen.
    Sen Neoprentröja och sen en ascan med korta ärmar plus vanliga våtskor dvs ej vinterköret. Och neoprenmössan såklart 🙂

    Huvva…..

    Lovar att bada extra idag för sakens skull…..:blush:

    /mac:santa:

  • andreas-h

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 12:46

    I would recommend a 6/5/4 hooded paddlesuit for any watersport during winter. -Go for maximum flex nd warmth.

    There is a lot of good brands out there: Rip Curl, O’niell, Gul, C-skins – You name it. But choose a real surf suit. -Windsurf suits are way too stiff and the wind chill factor (slickskin vs double neoprene is not an issue in real life)!

    Open gloves are OK for windsurfing – but some prefer closed gloves like DaKine winter mittens.

    For shoes I can only recommend ATAN. The 3mm splittoe “Madisson” is the best surf shoe you can get and most people will be able to use this model all winter. I would definitely call it he best shoe I have ever used! Very flexible (due to it’s unique latex sole -and very warm for a 3mm shoe!). For paddlesurf during winter I use the model “hot mistral” – 6,5 mm roundtoe though.

    Cheers

  • macedu

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 16:44
    MacEdu;583048 wrote:
    Hepp!

    Skall ut på OCH I mälaren och trycka lite med 7,8:an, tar med IR pistolen och gör lite vetenskapliga tester.
    Provar idag med en NIKE DriFit som sitter som slickad på kroppen.
    Sen Neoprentröja och sen en ascan med korta ärmar plus vanliga våtskor dvs ej vinterköret. Och neoprenmössan såklart 🙂

    Huvva…..

    Lovar att bada extra idag för sakens skull…..:blush:

    /mac:santa:

    Jepp!

    Det blev 1,2h i Mälaren… och givetvis tajmade man det fel för när det riggades ner ja då började det bralla ännu mer…. as(hole) usual then….

    Iallfall….
    Det var mellan 2-3grader från strand till 1,2meters djup…. och mitt kitt enligt ovan gav mig 24grader i dojjvatten vilket var helt oki, torson höll 20grader och armarna 22grader, bena är väl det som känns mest… 17grader….. Men man arbetar ju inte så mkt med bena så de tar smällen….
    Mitt kitt kommer att hålla neråt 1grad utan att jag lipar..
    Och jag badade då och då när vinden dog i ett par gippar…. hehe… tyngdlöshet och sen vända in och bara ryggplaska…

    Frågan är bara hur mkt mer man hade hållt om det brallat mer och man badat mer…..Inga långa sessioner..men ack så värdefulla :laugh:

    Det luktar en helsuit i med 7/5mm i början på nästa år……

    /mac

    PS Händerna kommer att bli stärkta med ett par handskar inom kort. DS.

  • johanoeberg

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 17:13
    JohanOeberg;582972 wrote:
    Hehe. Ser att bilden blev oväntat stor. Sorry för det!

    Jag är spänd inför morgondagens session. Vetskapen om att förböjda tumvantar ska greppa bommen istället för tjocka, hårda dykhandskar samt att våtsockorna kommer hålla ute vattnet. Ja, det kommer bli en kanondag!

    Att sätta på sig dubbla våtdräkter innomhus var ingen direkt “hit”. varmt som fanken blev det, fort också 😉

    Jepp!

    Det blev 3,5h i Hjälmaren… Och givetvis tajmade man rätt med enda riggen jag hade (7.5)… as usual then

    Måste säga att dubbla våtdräkter funkade oförväntat bra. Visst blir det lite stelare men det är ingenting jag tycker stör nämvärt. Så prova det ni, för som vi sa i lumpen: Man är dum om man fryser…

    Även 1,5 mm våtsockorna gjorde att jag knappt kände av kylan i mina dykskor. Klockrent!

    Så ut och åk bara!

  • turbo

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 19:09
    MacEdu;583100 wrote:
    Jepp!

    Iallfall….
    Det var mellan 2-3grader från strand till 1,2meters djup…. och mitt kitt enligt ovan gav mig 24grader i dojjvatten vilket var helt oki, torson höll 20grader och armarna 22grader, bena är väl det som känns mest… 17grader….. Men man arbetar ju inte så mkt med bena så de tar smällen….
    Mitt kitt kommer att hålla neråt 1grad utan att jag lipar..
    Och jag badade då och då när vinden dog i ett par gippar…. hehe… tyngdlöshet och sen vända in och bara ryggplaska…
    ….

    DS.

    Hur mätte du tempen på ben, kropp osv? På huden eller våtdräkten?

  • zucko

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 19:51

    Macedu: menar du att ytvattnet redan är nere i tre grader, eller vad det lufttemperaturen du snackade om?

  • macedu

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 20:33

    Ciao!

    Jag har IR mätare som är mkt exakt, ett måste om man har pool och måste övertyga frugan om att det är oki att hoppa i :smirk:

    Håller den riktad mot vattenytan och vips så är det klart…. jag tog ytvattnet inne vid stranden och en bit ut. Och som det skall vara så var det ngn grad “värre” längre ut. Men gradmässigt så känner man inte så stor skillnad från 3-1 grad, dock så var jag ute den berömda helgen och då var det 6-7grader vilket jag direkt kände idag….uffa…

    När det gäller kroppstempen så drog jag av mig dräkt och mätte mot hud direkt i lä…. då ger den en korrekt temp.
    Först av med den korta dräkten och sen upp med neoprentröjan och mätning direkt. Sen av med den och mättning på armen osv osv….
    Benen var som sagt värst 😡
    Dojjornas vatten var ju enklare då det ej blir nedkylt så snabbt…..

    /mac

  • wilund

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 21:01

    vilken ishink surfar du i , eller kolla den termometern igen :confused2:

  • macedu

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 21:12
    wilund;583173 wrote:
    vilken ishink surfar du i , eller kolla den termometern igen :confused2:

    Ledsen ingen termometer i den bemärkelsen….. IR pistol för 2000bagare och den är kalibrerad igen, och igen och igen…….:cool2:

    Och det är en ishink i inre mälaren 😡

  • zucko

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 22:24

    Jo det är det fan men jag har kommit underfunn med att det inte är vattentemperaturen utan lufttemperaturen som är avgörande för hur kallt det känns. Så mycket vatten åker ändå inte in men vinden har en tendens att kunna blåsa igenom våtdräkten. 🙁 inte roligt, tänk vilken skillnad temperaturen gör på hur sugen man e på att surfa….

  • carl-r

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 05:15
    zucko;583188 wrote:
    Jo det är det fan men jag har kommit underfunn med att det inte är vattentemperaturen utan lufttemperaturen som är avgörande för hur kallt det känns. Så mycket vatten åker ändå inte in men vinden har en tendens att kunna blåsa igenom våtdräkten. 🙁 inte roligt, tänk vilken skillnad temperaturen gör på hur sugen man e på att surfa….

    Det är det som är skillnaden mellan enkelneopren och dubbelneopren. Dubbelneopren kallas den varianten som har tyg på utsidan, och när tyget är fuktigt så torkar det i vinden. Av torkningsprocessen går det åt värme och dräkten kyls ner.
    Enkelneopren blir det ju bara liksom vattenstänk på när man kommer upp. Den är ju torr på utsidan.

    Jag har både en enkelneopren och en dubbelneopren-dräkt, och för mig är det en stor skillnad i avkylning i vinden (på land eller brädan). I vattnet (badandes) är det ingen större skillnad.

  • johanoeberg

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 08:12
    MacEdu;583179 wrote:
    Ledsen ingen termometer i den bemärkelsen….. IR pistol för 2000bagare och den är kalibrerad igen, och igen och igen…….:cool2:

    Och det är en ishink i inre mälaren 😡

    Jag reagerade också på den temperaturen. Men den verkar stämma: http://www.klart.se/hjälmaren/vattentemperatur.html

    Jäääävlar vad fort temperaturen har rasat!

    hur är det möjligt? Medeltemperatureni oktober är väl mer än 3 grader?

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad behövs för att klara vintern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.