• fnassel

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 14:22

    Har ju att göra med storlek på utrustning och personlig vikt?
    Lättast är det dock om man har för sin vikt lagom riggat så man inte känner sig överrigad samt att man har tillräckligt för planing.
    Vidare är det ju en fördel om vinden är jämn.
    Har man sån tur så att man har en långgrund strand är det bra att öva beach start först och lära sig hur brädan reagerar när man står bredvid och håller i seglet. När den väl sitter är det inte mycket svårare att vattenstarta.

    /Gammelsmurfaren

  • wavesurfer77

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 14:46

    Så om du har ca vatten till midjan är det bra att børja med. då du kan justera allt rätt o sedan bara førsøka om och om igen. Tekninken är samma som i beach start.
    Du lägger allt så att, brädan ligger lite i från vinden (slør) och seglet ligger med bommen lite på aktern av brädan så du får hjälp att lyfta seglet ur vattnet.
    Sedan lyfer du med fram handen i masten och bakhanden i bommen ( du ligger liksom under seglet). När hela seglet är ur vattnet och det drar lite vind under seglet. lägger du bakfoten på brädan och in väntar rätt vind. När det kommer simamr du med den foten du har i vattet samtidigt som du trcker upp seglet ur vattnet . Vinden drar upp dig och du skall snabbt placera fram foten nära masten så inte brädan går upp i vind. Sedan är det bara att køra.

  • irritation

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 14:47

    Var ute på västra stranden för någon vecka sedan och jag är väldigt mkt nybörjare själv. Håller mest på med beachstarten.
    Då hade jag lite överrigat men märkte att det var väldigt lätt att ta sig upp (nu har jag en 84 liters men men) .
    Sedan kom jag ut i axelhögt vatten och märkte att det inte var mycket svårare än knähögt. Så det är bara gå ut när vinden ligger på och träna träna träna

  • feg

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 16:12

    Svar till:


    … med bommen lite på aktern av brädan så du får hjälp att lyfta seglet ur vattnet.
    Sedan lyfer du med fram handen i masten och bakhanden i bommen ( du ligger liksom under seglet). …”

    [/ QUOTE ]

    Gillar inte formuleringarna.
    Det är såna tipps som gör att man med jämna mellanrum ser nybörjare som ligger under seglet och försöker “simma det rakt upp i luften ur vattnet”.
    Att sedan rigga så att bommen kan vila på brädan funkar enligt mig bara för kortare människor eller lååånga brädor eftersom segeltrimmet annars blir skit med så låg bom.

    Det är aldrig surfaren som ska lyfta seglet och sig själv ur vattnet utan vinden som surfaren därmed måste ta till sin hjälp.

    Jag har själv skrivit i vattenstarsämnet tidigare. Självklart är det min syn på det hela och den kan ju va fel den med.
    Själv tycker jag dock att jag täcker in det mesta. smile.gif

    Kämpa på med vattenstarten, det är nyckeln till mer och roligare surfing.
    Kan man vattenstarta behöver man inte vara rädd att bada, då törs man ladda hårdare och lär sig därmed mer och dessutom fortare än om man står och vinglar på brädan med badskräck.

    /feg

  • alex_

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 16:51

    Många tack för alla svar! var ute i ljunghusen idag, och det gick väl sådär, det slutade med att vi vågsurfade istället och lämnade seglen på land för det var för stora vågor. Nästa gång åker vi på höllvikensidan, där det nästan aldrig går vågor och är långgrunt! smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 18:24

    Ett problem som jag alltid stöter på är att när man rättat till seglet o man är vid toppen och lyfter på seglet och simmar in mot bommen så dör man bara…alla krafterna är slut. Lungorna är halvt vattenfyllda och man är mr under än över vattnet. Fattar inte att det kan vara så jobbigt…är inte sämre på att simma eller svagare än nån anann så tydligen gör jag något fel:)

    Det är rätt sugigt eftersom man inte vågar surfa för långt ut om man inte vill simma in.
    btw, strandstart sitter som en smäck så jag har koll på det iaf;)

    Tack!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 19:24

    Som nybörjare kan flytväst hjälpa ganska mycket, om du inte har det redan.

  • feg

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 19:28

    Att simma upp seglet oavsett om du börjar vid toppen eller ej är onödigt jobbigt.Jag tycker att det är synd och skam att du ska jobba så hårt med nåt som är så lätt. Vattenstart är inte WM i vattentramp.

    Jag har tidigare skrivit en rätt lång och enligt mig själv omfattande “vattenstarts instruktion”.
    Börja med att läsa den och återkomm med frågor. Sen tycker jag att du ska fråga någon på stranden som ser ut att kunna det hela om du inte kan få lite hjälp/tipps. Jag vet att jag själv gärna skulle dela med mig om någon fråga men att det är jobbigare att tränga sig på oombedd med tipps.

    Trampa mindre vatten i framtiden och lycka till med vattenstarten. /feg

  • karnan

    Medlem
    1 november, 2005 vid 08:19

    Jag tycker din guide är alldeles utmärkt. Själv sparkar jag inte så mycket som du verkar göra, utan satsar mer på att pumpa seglet för att komma upp. En kommentar dock. Peter Hart har nyligen haft två artiklar om vattenstarten i engelska Windsurf (en om vanlig och en om lättvindsvattenstart). Här finns mycket matnyttigt för den som sliter ont i vattnet. Ett tips som jag omedelbart tog till mitt hjärta, och som dessutom gör all skillnad i världen, är att agera snabbt. Tidigare ägnade jag en halv minut efter varje krasch åt att pusta en stund, svalka dräkten osv. Men detta beteende försvårar vattenstarten radiklat. När riggen precis ramlat i vattnet är det normalt luft kvar under seglet. Luftfickan gör att det är lättare att få upp seglet ur vattnet. Såsar man försvinner den efter en stund, och det är då man måste slita för att få upp det. Hart menade också att man ska försöka förbereda vattenstarten redan i kraschen. Går det att håll seglet flygande så satsa alla krafter på det.

    /Johan

  • alex_

    Medlem
    1 november, 2005 vid 09:53

    okej, då ska flytvästen på, och jag ska inte surfa på för djupt vatten så fort det blåser! tavk för alla tips, bara o hoppas på att det kommer vind till malmö snart! laugh.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    1 november, 2005 vid 22:29

    Kärnan: Har du nånsin provat att segla ett fullcambrat racesegel med bred mastficka? Gör du det kommer du märka att du har mer rätt än du kunnat ana. Ett racesegel FLYTER på luften i mastfickan i några sekunder och är då tack vare den fixerade buken extremt lättstartat. När de sekunderna har gått och mastfickan börjar bli full med vatten, så får man nästan panik till en början, det är så överjävla tungt att få seglet att röra sig.

  • karnan

    Medlem
    2 november, 2005 vid 10:03

    Nja, inget fullcambrat med ett fyrcambrat Tomahawk (Knattes gamla för övrigt) har jag haft det stora nöjet att nyttja.

    /Johan

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 augusti, 2006 vid 17:29

    Hej!

    letade ite info om vattenstart och hittade denna tråden.
    jag kan beachstarta och vet väl egentligen hur man ska göra med vattenstarten men ibland går det bara inte. får alltid panik typ när jag märker att det inte fungerar direkt.
    oftast klarar jag det tillslut men då är jag så trött att jag knappt orkar stå kvar på brädan när jag väl kommit upp.

    det brukar gå till såhär:
    1. Jag druttar i sjön
    2. jag kämpar ganska länge med att få segel på rätt håll, sen få brädan på rätt håll, sen få brädan rätt i förhållande till segel och sen allt rätt i förhållande till mig.
    3. sen börjar jag fäkta med bakfoten som ska upp på brädan. vet inte om jag är ovig eller vad det handlar om men det känns som en oändlig sträcka för foten att resa mellan vattnets mörker och upp på brädan.
    4. när jag väl lyckats börjar jag lyfta upp seglet. ofta klarar jag det inte för det blåser för lite och då får jag allt över mig och får börja om, och ibland blåser det för mycket + att jag är trött så när jag väl kommit upp blir hela manövern som ett stort kastfall och jag flyger iväg på andra sidan brädan.

    min bräda är en skate 102L och ja. jag vet inte vad som händer. men allt resulterar i att jag inte vågar åka ut så långt vilket i sin tur resulterar i att jag aldrig lär mig något eftersom jag blir tvungen att hoppa av brädan så fort jag börjat plana.

    det sjukaste av allt är att alla som kan vattenstartskonsten snackar om att det är så lätt bla bla bla. en annan funderar på att gå tillbaka till en gammal 135liters-pråm så man kan dra rigg så fort man blir lite scraj.

    Mvh Viccone

  • jacob

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 19:02

    Varirfån ska vinden komma för att det ska bli så enkelt som möjligt att få upp seglet?

  • karnan

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 19:38

    Jag känner igen det mesta av det du skriver från förra sommaren då jag slet med detta. Några kommentarer:

    2. Att få seglet åt rätt håll: Låt oss säga att seglet ligger 90 grader åt lä med masten föröver. Detta var ett läge där jag oftast skippade vattenstarten och drog rigg istället, men här finns ett enkelt trick: Ta tag i fören och simma/vrid denna åt lovart. När du har fören igenom vinden presenterar sig masten på rätt ställe. Går på nolltid. Ett annat gott råd är att förbereda vattenstarten redan i fallet. Om det går, se till att seglet flyger när du landar. Mycket är i så fall vunnet. Man sparar också en hel del energi när man inser att det är vinden som ska lyfta seglet ur vattnet, inte du. Se till så att vinden kommer in i mellanrummet mellan vattet och masten, sen gör vinden jobbet.

    3. Fotarbetet: Trampa vatten medans du styr med seglet. Så fort du är i läget och du initierar själva lyftet, lyfter du upp bakfoten upp på brädan. Jag sparkar överhuvudtaget inte — tycker bara det krånglar till saken.

    4. Lyftet: Ett vanligt nybörjarfel misstänker jag (åtminstone fick jag lära om) är att man flyger seglet i rätt läge men på RAKA armar. Ska du överhuvudtaget komma upp då får du i princip vänta på en stormby. Tricket är att initiera själva lyftet med att dra NED bomen till näsan! Först när du är där sträcker du upp seglet på raka armarna samtidigt som du rullar in överkroppen över fötterna. Du får då fart och samtidigt ett extra vridmoment upp över fötterna.

    De vertikala kastfallen tvärs över brädan har jag av någon anledning aldrig haft problem med. Det är bara att skota ut när du är uppe så löser det sig. Däremot kämpande jag med ett horisontellt kastfall runt mastfoten. Detta berodde i mitt fall på att jag höll masthanden för nära masten. Positionerna bör vara samma som när man seglar.

    Ett annat råd som kanske kan hjälpa dig är att, snarare än att pröva lite här och där, offra en heldag åt detta. Förutsättningen är att du kan träna där du bottnar. Välj en dag då det är bra tryck i vinden, gärna åt det överriggade hållet. Och sen är det bara att slita blod. Poängen är att man verkligen nöter in manövern och att man kan pröva på alla upptänkliga sätt. För att det ska funka bra som vattenstart, snarare än beachstart, ska man förstås inte stå på botten, utan ligga i vattnet.

    Lycka till

    /Johan

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.