Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2019 ☆

  • sundheden

    Medlem
    14 juni, 2019 vid 13:09

    Ni som kan Fituna… Hur ser imorgon lördag ut?
    Soligt och varmt men till en början svag V och senare vridande till SSV.

    Kan det bli en stark sjöbris eller måste grundvinden ligga annorlunda hela dagen då?

  • pete

    Medlem
    14 juni, 2019 vid 19:05

    Om jag med min blygsamma Fituna-erfarenhet skulle spå i kaffesumpen skulle jag med SMHI:s aktuella prognos för Himmerfjärden kunna gissa att mätaren kommer att stå på 6 m/s medel och 8 i byarna kl 15 imorgon. Antagligen skulle storbräda och 9 kvadrat funka för mig iallafall. SMHI brukar numera kunna pricka in vrid och styrka även på sjöbrisen faktiskt. Men jag avvaktar morgondagens progg o bestämmer mig då.

    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 4 år, 9 månader sedan av  pete.
  • electric

    Medlem
    15 juni, 2019 vid 00:53

    Jag instämmer i Petes spådom för lördagen. Ett tips är att redan vid 11-11.30-tiden hålla koll på om Landsortsmätaren då börjat rikta in sig på S-SSV kring 4-5 m/s. Isf har sjöbrisen dragit igång där ute och börjar sedan jobba sig norrut, och når då Fituna framåt 13-tiden (om den inte börjat märkas redan tidigare – håll koll på mätaren). Sedan är frågan om styrkan, men som sagt så tror jag även där på Petes spådom, dvs det funkar att köra men behövs nog rätt stora grejor (fast jag tror det räcker med 7 kvm). Maxvind kring kl 15.
    Dock blir det inget för mig eftersom jag är bjuden på fest (av en vindsurfare 🙂 med start kl 15 så jag kommer att ha det minst lika kul ändå!).
    /Lars

    • Detta svar ändrades 4 år, 9 månader sedan av  electric.
  • pete

    Medlem
    15 juni, 2019 vid 13:02

    Fituna, SMHI-prog aaningens ökad, riggar 7.8

  • sundheden

    Medlem
    15 juni, 2019 vid 18:20

    Bra spått av er…
    Här är facit.

    Attachment Image
  • irieman

    Medlem
    16 juni, 2019 vid 12:25

    Hmmm…. kan det bli bris idag på Fituna? SMHI visar 4 (10) SV under eftermiddagen men just nu blåser det bara 3 m/s och på Landsort är det bara 2.0 – 2.8 m/s just nu.

  • pete

    Medlem
    16 juni, 2019 vid 17:14

    Sjöbris är det ju, men för svag för vindsurf (nu kl 17 har vi facit). Grejen tror jag är att dagens grundvind har varit sydost, vilket inte är bra brisförutsättning för Fituna.

  • electric

    Medlem
    16 juni, 2019 vid 21:31

    Sjöbris är det ju, men för svag för vindsurf (nu kl 17 har vi facit). Grejen tror jag är att dagens grundvind har varit sydost, vilket inte är bra brisförutsättning för Fituna.

    Forts på avd “nördarna spekulerar” 🙂
    Du har såklart rätt i att grundvind sydost (eller ännu “värre”: ost) förstör uppkomsten av sjöbris här. Men idag på fm var grundvinden bara neråt 160 grader som mest och därför uppkom det trots allt sjöbris. Att den inte blev starkare tror jag beror på den jämnt spridda molnigheten. Och redan den rapport som IrieMan gav kl 12.25 om bara 2-3 m/s vid Landsort och ca 3 m/s vid Fituna visade ju klart att vinden troligen inte skulle nå surfbar styrka ens vid den tid då den brukar vara max, dvs kl 15-15.30.. Då (dvs kl 12.25) borde det varit 4-5 m/s vid Landsort och åtminstone 6 vid Fituna för att ge 8 vid Fituna kl 15.30.
    /Lars

  • bjornen

    Medlem
    17 juni, 2019 vid 11:42

    Fundera på att dra till närlunda snart. Någon annan som ska dit?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juni, 2019 vid 18:10

    MÅNDAG – Bra tryck mitt på dan och under em i västvinden i södra. Stundtals överbryggad med 7.5. När jag slutat så drog det på ännu mer.

  • mrquality

    Medlem
    18 juni, 2019 vid 05:31

    måndag- På Fågelöudde många har haft en kanon dag! Jag kom sent men kunde surfa fram till 21.30 ändå med 7.7.Hoppas blir surf snart igen

    Attachment Image
  • daniel_bing

    Medlem
    18 juni, 2019 vid 07:34

    Någon som kör Fituna idag kring lunch?

  • irieman

    Medlem
    18 juni, 2019 vid 08:47

    Blir förhoppningsvis Björkvik idag för mig.

  • pete

    Medlem
    18 juni, 2019 vid 10:12

    Daniel B, eftermiddagens prognos för Fituna ser bra ut, så du lär med 99% sannolikhet inte bli ensam där. Jag hade själv dragit dit om inte jobbet behövde prioriteras idag. Så packa bilen och åk! 🙂

  • smurfolle

    Medlem
    20 juni, 2019 vid 10:48

    Vad säger ni Fituna-kännare om fredag? Är det för mycket väst för sjöbris? Eller för mycket midsommarfirande? 🙂

Sida 14 av 41

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2019 ☆

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.