Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 06 el. 07 – grejor?

  • 06 el. 07 – grejor?

    Publicerad av nikke på 17 augusti, 2006 vid 19:51

    Har en snabb fråga bara. Om man är på väg att köpa surfgrejor och det mesta i riggen är 06 utan seglen, skulle ni avvakta till 07 kommer in när det gäller hela riggen eller skulle ni köpa 06grejorna? När det är så mycket pengar det handlar om så vill man helst ha det senaste. Tydligen ska det inte skilja nämnvärt på mast, bom m.m. mellan 06 och 07grejor men dumt att chansa också. Så hur skulle ni göra?

    nikke svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • ola_p

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 19:57

    Jag skulle köpt beggat från nån som byter varje år, klart prisvärdaste alternativet.
    07 dyker ju annars upp väldigt snart så det skulle väl kännas trist att köpa 06or till fullpris när man kan vänta en månad å få 07or. Förutsatt att man vart ute i god tid å förhandsbeställt, dröjer väl ett tag innan allt finns att få tag på om man inte förhandsbeställt prylar tror jag.

  • nikke

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:17

    Men då ska man hitta någon som byter varje år också och det ska överensstämma med det man vill ha och man vet inte riktigt vilken kvalité grejorna håller heller. Det skulle bli lite dyrare med 07grejorna men det är väl typ någon tusenlapp bara och med tanke på den stora summan pengar man lägger ut ändå så är det en droppe i havet. Men du skulle lägga ut någon tusenlapp extra för den senaste mast och bom även om försäljaren säger att det inte skiljer något då?

    Ola_P wrote:
    Jag skulle köpt beggat från nån som byter varje år, klart prisvärdaste alternativet.
    07 dyker ju annars upp väldigt snart så det skulle väl kännas trist att köpa 06or till fullpris när man kan vänta en månad å få 07or. Förutsatt att man vart ute i god tid å förhandsbeställt, dröjer väl ett tag innan allt finns att få tag på om man inte förhandsbeställt prylar tror jag.
  • mag

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:29

    Jag kan nästan garantera att du inte märker skillnad på 06 eller 07 mast och bom!!! Inte värt en extra krona om det är grejor du vill ha.
    /Magnus

  • _frippe_

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:33

    Om du inte har tänkt sälja dem vidare inom något år skulle jag lätt välja 06orna om det är bättre pris på dem. Skillnaden i prestanda mellan 06or och 07or är nog i princip obefintlig skulle jag säga. Utvecklingen går ju framåt, men inte i så stora steg att det märks nämnvärt från år till år. En bra pryl 06 är en bra pryl även 07.

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 augusti, 2006 vid 20:58

    Så erat tips är att köpa 06grejorna på riggen om man spar typ några hundralappar/tusenlappar då? Fast seglen blir 07, 06:orna var slutsålda!

    _Frippe_ wrote:
    Om du inte har tänkt sälja dem vidare inom något år skulle jag lätt välja 06orna om det är bättre pris på dem. Skillnaden i prestanda mellan 06or och 07or är nog i princip obefintlig skulle jag säga. Utvecklingen går ju framåt, men inte i så stora steg att det märks nämnvärt från år till år. En bra pryl 06 är en bra pryl även 07.
  • nikke

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:59

    Ojdå, blev visst utloggad! 🙂

    Oregistrerad wrote:
    Så erat tips är att köpa 06grejorna på riggen om man spar typ några hundralappar/tusenlappar då? Fast seglen blir 07, 06:orna var slutsålda!

    _Frippe_ wrote:
    Om du inte har tänkt sälja dem vidare inom något år skulle jag lätt välja 06orna om det är bättre pris på dem. Skillnaden i prestanda mellan 06or och 07or är nog i princip obefintlig skulle jag säga. Utvecklingen går ju framåt, men inte i så stora steg att det märks nämnvärt från år till år. En bra pryl 06 är en bra pryl även 07.
  • nikke

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 21:20

    Spar tydligen 4000:- mot ordinarie priser på 06grejorna om jag köper de nu fast då förtäljer det inte vad priset blir på 07grejorna då!

    NIKKE wrote:
    Ojdå, blev visst utloggad! 🙂

    Oregistrerad wrote:
    Så erat tips är att köpa 06grejorna på riggen om man spar typ några hundralappar/tusenlappar då? Fast seglen blir 07, 06:orna var slutsålda!

    _Frippe_ wrote:
    Om du inte har tänkt sälja dem vidare inom något år skulle jag lätt välja 06orna om det är bättre pris på dem. Skillnaden i prestanda mellan 06or och 07or är nog i princip obefintlig skulle jag säga. Utvecklingen går ju framåt, men inte i så stora steg att det märks nämnvärt från år till år. En bra pryl 06 är en bra pryl även 07.
  • _frippe_

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 21:45

    Mycket viktigare än årsmodell är att mastens böjkurva mm matchar seglet, kolla alltså bara att dom inte gjort några drastiska förändringar till 07 (typ gått från SDM till RDM eller så) så kommer det att bli bra. Säljaren borde ha koll på detta.

  • ola_p

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 05:10

    Ja just det, köp master och sånt nytt, men kanske inte nödvändigtvis 07or… Årsmodellen spelar iprincip ingen roll och en beggad mast kan ha varit utsatt för en del.
    Sen om du inte tänker dig att byta grejer så småningom så kan ju 06or vara ett schysst alternativ. Ska du sälja av dom och byta till nyare prylar om nått år ändå så kan man ju kanske vänta på 07.

  • surfjohan

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 06:17

    Köp 06 grejer på http://www.surfkeppler.de ! Maila honom och fråga efter priser, pruta sedan via mail lite så kommer du spara många tusenlappar. Vem vill förresten ha 07-bräda? Dom är ju tydligen tyngre och sämre pga brist på kolfiber.

  • carrera

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:52

    Men oftast får man ju en ca 20% rabatt om man förhandsbokar 07 grejer (beror ju på hur mycket man handlar) vilket gör att pris skillnaden inte blir så stor på 07` o rea 06 ór….. hittar man lätt beg. 06´ så är det ju kanske något lite bättre!

  • nikke

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 22:39

    Det kommer att bli 1500:- dyrare om jag köper 07grejor jämför med 06. Nackdelen är att större delen av 07grejorna kommer mellan nov till feb så slutsäsongen blir det inget surf med de nya grejorna med andra ord i såfall så vad väljer man?

    Carrera wrote:
    Men oftast får man ju en ca 20% rabatt om man förhandsbokar 07 grejer (beror ju på hur mycket man handlar) vilket gör att pris skillnaden inte blir så stor på 07` o rea 06 ór….. hittar man lätt beg. 06´ så är det ju kanske något lite bättre!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 06 el. 07 – grejor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.