Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 100-liters Freestyle

  • 100-liters Freestyle

    Publicerad av planing på 4 juli, 2013 vid 21:28

    Är för tillfället i Porto Pollo, och när det inte blåser brukar jag tuffa runt med en Starboard GO (har jag för mig att de heter). Den väger säkert 20 kg, och har säkert 200 liters volym.

    Min nivå är att jag på denna bräda, i vindar under 5 m/s, klarar heli-tack, backwind sailing, clew-first etc. Jag kan hålla på i flera timmar på ladugårdsdörren, med ett trick var 30 sekund, utan att trilla i. Hemma har jag en 80-liters FSW, och med den klarar jag kanske 80% av gipparna, varav 40% av dem i planing.

    Funderar nu på att köpa en 100 liters freestyle som komplement till min 80-liters FSW som jag f.n. har som enda bräda. En tanke är att jag ska kunna stuva in den i en koj i min Maxi-77:a, och ta med den ut på semestern. Tänkte ta med 4.7 och 5.3. Jag tänker mig att främst använda den för att fortsätta mina lågvindsövningar, men kanske även använda den nån gång när det blåser på för att köra några repor från nån naturhamn.

    Här kommer frågan: Det borde räcka med 100-liter, va?

    Jag väger runt 77 kg. Det finns ju 110-litersvarianter också, men då börjar den nog kännas helt ointressant för att plana med och dessutom tar den mer plats. Min segellinje är Gaastra Manic 3.7, 4.2, 4.7, 5.3 och Matrix 6.0. Alla dessa funkar bra med min FSW, så freestyle-brädan är mest tänkt för att använda i segelbåten.

    Tacksam för åsikter och förslag!

    planing svarade 10 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • electric

    Medlem
    4 juli, 2013 vid 22:51

    Jag har en segelbåt i exakt samma storlek som din, nämligen en Facil 26. Jag har alltid med en bräda, min gamla (’04) JP Freeride Carve 104 liter, som jag sparat endast för det ändamålet. Bra storlek när man ligger i en skyddad natthamn och vill guppa ut med den dit där det är vind (vilket blir svårt med en mindre bräda). Ändå tillräckligt liten för att kunna ha ombord utan att det blir alltför bökigt. Att som du fundera på en ca 100 liters bräda tycker jag därför verkar någotsånär OK. Dock kanske något för liten eftersom du väger 77 kg (jag väger 71).

    Men det där med att få in en bräda i ruffen tror jag du kan glömma. Om du ens får in den genom ruffluckan så kommer du inte att kunna röra dig därinne. Jag förvarar min bräda fastbunden längs babords mantåg. Där är den hyfsat ur vägen. Segel, bom, mast har jag normalt fastbundna på rufftaket, men om jag seglar ensam kan jag ha dem i ruffen utan att de är alltför mycket i vägen.

    /Lars

  • basse

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 05:46

    Jag väger 85 och kör 100l freestyle ibland. Tidigare ofta. Den planar sjukt tidigt och jag tycker absolut inte du skall köpa en större freestyle. 100l kommer räcka långt.

  • planing

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 07:34

    @Electric 712559 wrote:

    Men det där med att få in en bräda i ruffen tror jag du kan glömma.
    /Lars

    Ja, det är möjligt. Ska ta och mäta upp båten. Hur som helst så är planen att låta brädan ligga ute förutom under själva seglatsen. Men du har nog rätt. Möjligt att det blir för trångt…

    @Basse 712563 wrote:

    Jag väger 85 och kör 100l freestyle ibland. Tidigare ofta. Den planar sjukt tidigt och jag tycker absolut inte du skall köpa en större freestyle. 100l kommer räcka långt.

    Funkar den även att träna lättvindsmanövrer på?

  • dr-masse

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 07:43

    I början kan du nog uppleva 100 liter som en smula liten, men efter några gånger kommer det funka kalas att träna lättvindsmanövrar med. Det har jag gjort i flera år på freestyleplankor runt 100 liter, väger 78 kg. Min freestyleframgång kan diskuteras… men bra och kul träning för dagar med mer vind är det.

  • planing

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 08:34

    @dr Masse 712569 wrote:

    … Min freestyleframgång kan diskuteras…

    Haha… Dagens första skratt.

    Tack ska ni ha, gubbar!

    Ska mäta upp båten för att se om jag får plats med utrustningen. Skulle vara kul att ha med den. Kanske t.o.m. ska nöja mig med bara 4.7:an.

  • docloop

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 08:39

    100l freesltyle borde fungera fint. Har en Starboard flare från 2009, planar super tidigt och stabil i lättvind. Har hört mycket gott om RRd twintip. Väger 77kg.

  • basse

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 11:12

    @Planing 712567 wrote:

    Funkar den även att träna lättvindsmanövrer på?

    Som Masse skriver kommer det inte vara några problem efter ett par sessions.
    Har en Naish 100 med några år på nacken som du kan komma och lägga ett skambud på om du vill. Så kan du komma undan billigt. Bor i Eklanda.

  • fraddanr

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 15:12

    Gjorde faktiskt exakt samma sak förra sommaren! Tryckte in en 100-litare (i size med en sån här: http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=6469), samt riggväska med 3 segel och mast och bom i en akterkoj som gick bak under sittplatserna i sittbrunnen och det fanns gott om plats i min 24-fots Miss Piggy. Då hade vi ändå med kite, 2 uppblåsbara supar och paddlar, kitebräda sittbrunnskapell, 2 spinnakrar, samt kläder och allt annat som behövs för 3 pers. Ändå inte så farligt trångt, så att då få med “bara” bräda och rigg i en fet 26-fotare borde ju kunna gå 😛

  • planing

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 18:33

    @FräddanR 712590 wrote:

    Tryckte in en 100-litare samt riggväska med 3 segel och mast och bom i en akterkoj som gick bak under sittplatserna i sittbrunnen och det fanns gott om plats i min 24-fots Miss Piggy. Då hade vi ändå med kite, 2 uppblåsbara supar och paddlar, kitebräda sittbrunnskapell, 2 spinnakrar, samt kläder och allt annat som behövs för 3 pers. Ändå inte så farligt trångt, så att då få med “bara” bräda och rigg i en fet 26-fotare borde ju kunna gå 😛

    That’s the spirit! Jäkla pessimist den där Electric… 😉

  • electric

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 22:19

    @Planing 712598 wrote:

    That’s the spirit! Jäkla pessimist den där Electric… 😉

    Realist 🙁 . Så det så.

    Men det ska bli kul att få rapport om hur det går att få in brädan i Maxi 77-an … (men inget fusk! Minst en 100-litare ska det vara!)

    /Lars

  • tsss

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 22:40

    @Electric 712614 wrote:

    Realist 🙁 . Så det så.

    Men det ska bli kul att få rapport om hur det går att få in brädan i Maxi 77-an … (men inget fusk! Minst en 100-litare ska det vara!)

    /Lars

    och jag ska hämta en Fanatic Ultra Cat i norra skärgården o klämma ned den i min Johnson 23 …

  • electric

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 23:26

    @tsss 712617 wrote:

    och jag ska hämta en Fanatic Ultra Cat i norra skärgården o klämma ned den i min Johnson 23 …

    Ny OS-klass på g: “Största bräda i minsta båt”.

    /Lars

  • planing

    Medlem
    7 juli, 2013 vid 15:48

    Jag testade min 80-liters FSW i min Maxi77 idag. Det blev inte så tokigt.

    På de första tre bilderna ligger brädan ner, och på den fjärde bilden har jag ställt brädan upp längs bordläggningen. Vet inte om en freestyle, som säkert är bredare, kan stå på det viset, men den kan definitivt ligga ner.

    Det funkar absolut att ligga skafötters med brädan i den långa kojen. Om man är kortare än 1,80 så tror jag att man inte behöver ligga skafötters ö.h.t. Fyra personer kan alltså ligga bekvämt i båten. OBS, jag förstår att den blir fullpackad. Har varit ute med den många somrar, men vill bara säga att det funkar…

    Tänkte bara dela denna info, om det är fler som blivit inspirerade av idén.

    Nu måste jag bara hitta en bräda som flyter med mig på! Inte det lättaste. Har bara någon dag på mig. Kom gärna med förslag!

  • Aquario

    Medlem
    7 juli, 2013 vid 17:40

    Borde det inte gå att spänna fast en bräda i rufftaket mellan de invändiga takrelingarna, med hjälp av elastiska lasthållare?

  • planing

    Medlem
    7 juli, 2013 vid 17:53

    Du menar mellan ingång och mast? Tror att det avståndet är för kort. Dessutom förstör det ståhöjden. Jag menar, maxi77 har faktiskt ståhöjd på ca 1.5 kvadratmeter. Jag vill inte förstöra den. 😉

    Här är en bild som jag lånat från en blogg på en maxi77 under ombyggnad. Där ser du ungefär hur det ser ut.
    mellanvagg01.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 100-liters Freestyle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.