Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 120 liter freeride för stor?

  • 120 liter freeride för stor?

    Publicerad av linusa på 12 mars, 2011 vid 12:10

    Sitter i valet och kvalet om hur jag ska göra med min freeride, eftersom jag är sugen på att köpa ytterligare en bräda. Tänkte kika in här för att se om ni har några bra tankar 😀

    Sitter just nu på en 120 l x-cite ride (2008 tror jag) . Har 6.0 simmer spark och 5.0 simmer icon som segel.

    Vill ha:
    Något mindre, kanske ca 90-95 liter FSW.

    Det jag undrar är om det är värt att ha kvar 120-an om jag köper en bräda i den storleken. Har inget stort segel som inte går på en FSW (största 6.0) och väger bara runt 55 kg, så att dra rigg fungerar ju även det.

    Är det (tillräckligt) mycket skillnad i planingströskel för att jag ska vilja ha kvar freeriden för dagar med lättvindssurf?

    Ska jag istället satsa på en ännu lite mindre bräda (ner mot 75-80?) och köpa ett mindre segel? Får ju ett bredare register men det kanske blir för stor skillnad?

    Det blir ju lite annorlunda för mig eftersom jag är så lätt, man kanske inte kan räkna volym på samma sätt som om man väger 80-90 kg? :tongue:

    Såg denna på köp & sälj (http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=31289&title=rrd-fsw-braedor-till-salu&cat=12)
    RRD FSW M 87 liter 2004 + boardbag 3.000:-

    Passar den mig månntro? 😀

    Tack på förhand
    Linus

    bicless svarade 13 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • raask

    Medlem
    12 mars, 2011 vid 12:51

    Jag tror pga din vikt (55 kg) , så ska du inte satsa på någon bräda större än 85 liter, dock beror de ju på dina kunskaper givetvis, men du kan troligen dra rigg på den med, dock är de ju lättare å vattenstarta.
    En 2004 års modell bräda är precis vad jag förstått är i äldsta laget att köpa, skulle rekommendera dig från 2005 å framåt, nästan 2006.

    En 85 liters kan du köra plattvatten med lättare än va du gör med en 65-76 liters stubbie vågbräda , då dem mindre brädorna gillar mer vågor.
    (Såvida du inte tänker köra speed, dock är du kanske lite för lätt för de om man jämnför med speedgubbarna.. ) 😉

    Du kan säkerligen hitta nyare brädor för cirka 3-5000 kronor, dock kanske inte i “mint-condition”.
    Skicka gärna ett pm ifall du har ytterligare frågor!

    Rasmus

  • kiropraktorn

    Medlem
    12 mars, 2011 vid 13:26

    Jag tror att du skulle klara dig på en 100-105L OM du vill ha en lättvindsbräda och ca 85 L för medel/hårdvind. Precis som föregående talare så tror jag 2004 lite gammal.

    Här är exempel på bra billiga vågisar:

    http://www.surfspot.se/quatro-wave-84-2007-begagnad-wave.html, bräda i nyskick

    http://www.surfspot.se/ahd-concept-wave-87-2010-begagnad.html, proffslagad

    Vi kan ta in din i inbyte, frakt är inte några problem.

  • jps

    Medlem
    12 mars, 2011 vid 13:41

    Med din vikt skulle jag satsat på en ca 90 liters för lättvind/plattvatten och en ca 65-75 liters för hårdvind/vågor.

  • linusa

    Medlem
    12 mars, 2011 vid 18:16

    Härligt, tack för svaren! Kommer nog att satsa på att köpa en FSW i 85-90 liters klassen då, för att ha på plattvatten och i mindre vågor (tills vidare).

    Förmodligen kommer den vara tillräckligt bra för att jag ska sälja min gamla freeride, sen får vi se om budgeten håller för något lite mindre också 😉

    Förslag på bra FSW-brädor runt 90 liter mottages tacksamt!

  • bicless

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 11:59

    Hej

    Jag har testat säkert 8 olika FSW och crossovers nu. Några är lite mer manöver/vågfokus och några lite mer höjdtagning och stabilitet (freeride bump and jump).

    Tror ärligt talat det inte spelar så stor roll vilken du väljer, du kommer växa in i den snabbt. Köp den du hittar bäst deal på beggad eller ny. Om beggad, kläm på den mycket, framförallt kring padsen, är den mjuk behöver den ses över och det kostar ju en slant. Eftersom många hoppar mycket med denna typ av bräda är det en vanlig åkomma.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 120 liter freeride för stor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.