Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 14 eller 19 m2 kite?

• 14 eller 19 m2 kite?

Publicerad av martin på 12 augusti, 2002 vid 21:24

I hur mycket mindre vind kan man köra med en 18-19 m2 kite jämfört med en 14? Jag ska köpa en ny kite och har pga ekonomiska grunder egentligen bara två alternativ i nuläget: En Slingshot Fuel 14.0 -01 och en Naish ARX 19.5 till samma pris. En 19.5 ARX låter väldigt stort och segt i mina öron, men det kanske är värt att offra lite smidighet om man kan börja i 3.5-4 m/s istället för 5. Är skillnaden så pass stor? Den övre vindgränsen är av mindre vikt, eftersom jag, pga bristande kiterutin, fortfarande hellre vindsurfar när det blåser mer än 8 m/s. Ska jag köpa Naishen eller Slingshoten?
    Ett annat alternativ kan vara en beggad foil, som tex Windtechs Trainer. Någon som testat den eller har hört några synpunkter?

anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 augusti, 2002 vid 23:17

Hei Martin!
    Nedre vindaspekt for en 15m er ikke særlig lavere enn for en 19m. Med en 15m Naish trenger jeg 4-5 m/s for å komme opp på brettet (jeg veier 78 kg og kjører et 175 TT-board). Jeg har testet en 19,5arx, og trengte omlag 4 m/s for å ha det litt gøy. Det er med andre ord ikke særlig stor forskjell! 19,5arx var veldig treg å styre, og VELDIG vanskelig å re-launche. Mitt tips er helt klart Slingshoten! (Kjøp evt et stort directional board for lite vind)

Hilsen Mats, Norge
    mats@jusweb.no

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 14 eller 19 m2 kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.