Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 15.000 kronor mer än 20.000 kronor?

  • 15.000 kronor mer än 20.000 kronor?

    Publicerad av pepparkorn på 20 juni, 2003 vid 20:31

    Jag vill åter börja surfa efter en lång tids uppehåll. Har studerat tidskrifter och konfen och funnit min “ideala” utrustning.
    20.000 kronor kostar det att börja surfa idag mina vänner. Hua. Visst visst, det finns begagnat men om du vill ha bräda, rigg, dräkt, skor, boardbag, sele… då hamnar man alltid på fel sida om 15.000 kronor.

    Frågan jag ställer mig är om det kan anses vara värt att leta begagnat. Det är svårare att veta vad man får. Det är inte nya grejor. Det finns många skäl, sedan slutar det med att man sparat 3000 kronor som man kanske fått igen genom bättre andrahandsvärde på nyare prylar.

    Vad säger ni, har ni några råd? Jag söker en freeride kring 120 liter/+65centimeter.

    Tacksam för råd och diskussion.

    //Peter

    memnoch svarade 20 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • lars_k

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 05:33

    Helt klart värt att köpa begagnat, du kan hitta mkt bra grejer till bra pris. Eftersom du ska börja på nytt så kanske det visar sej att du egentligen vill ha något annat än det du köpt så förlorar du inte så mycket på att sälja och köpa något annat. Nya grejer förlorar skrämmande mycket i andrahandsvärde, 30-40% på ett halvår är inte ovanligt.
    Våtdräkt bör du dock köpa ny med tanke på vad vissa här på konfen har skrivit wink.gif

  • pepparkorn

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 08:35

    Tack Addict för dina tankar.
    Jag vet dock inte om jag kan hålla med.
    Att få tag på en bräda i hyfsat rätt dimensioner, att sedan finna en rigg som passar till de prylarna plus att komplettera med allt som saknas… är klurigt.
    Jag har sett en annons som var kanon, de prylarna såldes bums, i övrigt är det saker som är “halvrätt”.

    Finns det kanske andra ställen där surfprylar säljs än via Steffo?

    //Peter

  • styret

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 08:43

    öwc : under köp och sälj.

  • nordgren

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 09:38

    Helt klart ska du köpa begagnat, visst det kan ibland vara lite svårt att köpa just brädan i rätt dinensioner (är ju mest vågprylar som säljs tycker jag smirk.gif) men rigg är inge problem. Men det kommer brädor med dessa mått då och då så har man tålamot så är det ju bara att vänta och se.

  • lars_k

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 17:35

    Håll utkik ett tag. Det du ska ha tag i är ju knappast ovanliga grejer så du hittar nog en bra deal.
    Vill du tvunget ha nytt så köp fjolårs-grejer.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 18:22

    Köp bara så vi kan surfa snart

    /Per

  • dude

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 18:52

    Jag förstår att det kan vara svårt att hålla koll på andrahandsmarknaden. Oftast finns bara information att finna om utrustning från året innan från fabrikanter, om äns det. Annars funkar gamla tester. Men bäst är kanske att kunna fråga någon insatt som vet vad det du hittar lämpar sig att användas till. Som köpare är du i händerna av de med kunskapen, vare sig det är säljarna i en butik, en andrahandsförsäljare, eller du själv. Ungefär så uppfattar jag det hela.

    Niklas

  • styret

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 20:23

    jag vet inte vem det är som lämnar siffrorna men engelska boards har ju en databank på brädor frånochmed -00.

    http://www.boards.co.uk

  • pepparkorn

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 21:18

    Till Per.
    Storebror ser dig. Också.
    Det enda som gäller är dödsbäddsmetoden. Vad ångrar man egentligen när den dagen är kommen?
    Vi ses,
    Peter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 10:47

    Men köp begagnat det gör jag, bara masten och förlängaren är
    ny, min utrustning är inte värd mer än ca 3500kr
    men har ändå skitroligt.
    Bräda racingbräda 293 -98, segel 6.1 -93.
    Min våggrejor är ännu billigare.
    Bättre att ha en gammal utrustning än ingen alls,
    men visst skulle även jag vilja ha nya prylar
    så mycket mer välseglade.
    Visst har nya grejor blivit både snabbare och mer lätt
    hanterliga, snabbare än de flesta var jag ändå, men
    en gammal sputnik slalombräda var faktiskt riktigt svårslagen i speedduell, senast då jag seglade.
    //soulsurfer

  • pepparkorn

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 14:43

    Kloka tankar.
    Okok. Tänk begagnat.
    Ni som köpt begagnat, hur gjorde ni? Vad gör man om prylarna finns i Enköping och man själv bor långt därifrån.
    Har ni erfarenhet av att köpa utan att titta med någon lösning i stil med massor av bilder och en försäkran om ett gott skick, delbetalning och resten då prylarna kommer och är ok?
    Själv bor jag på Gotland…

    Erfarenheter?

  • karapp

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 10:10

    windsurferen.dk
    dom har mer än billig öl i danmark wink.gif
    oftast billigare än sverige (ialla fall formula) om man kan fixa billig frakt. Men glöm inte att danska pengar är mer värda

  • dude

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 10:31

    Ska du t ex köpa en bräda som du inte vet skicket på så rekommenderar jag att åka och se den först. Möjligtvis kan en digitalkamera hjälpa till. Om säljaren har en digitalkamera, tar bilder och ger dem till dig så tycker jag att det ger en liten fingervisning om säljarens seriositet, om han/hon inte försöker blåsa dig helhjärtat dvs. Såna lurendrejare känner du dock igen ganska lätt tror jag, för om de är riktiga surfare så är det inte värt det och om de inte är surfare så hör du okunskapen på långt håll. Nyckeln är alltså kommunikationen. smile.gif

    Mvh,
    Niklas

  • pepparkorn

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 10:33

    Import då?
    Köper jag hyfsat nya grejor begagnat landar det på 15.000kr.
    Jag vet att man kan importera, frågan är bara varifrån.
    Har ni bra tips om shoppar i ex. Danmark och Tyskland?

  • memnoch

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 13:05

    Kolla in Sönderborg svar för att få mina erfarenheter från att köpa hos Sönderborg Windsurfingshop. Han har bra priser och kan plocka hem vad som helst till dig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 15.000 kronor mer än 20.000 kronor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.