Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 1,5 m2 rigg, äpplen päron?

  • glader

    Medlem
    11 maj, 2010 vid 19:42

    Ok. Tack. Då skall jag inte börja fräsa i den.

  • andersbq

    Medlem
    11 maj, 2010 vid 20:20

    Ett ovärdeligt tips. Från första dagen: Se till att ungen riggar, trimmar och bär i sina prylar själv! (även när hon/han är 6 år) Det tipset kommer du tacka mig för några år senare!

  • mes

    Medlem
    11 maj, 2010 vid 20:21
    andersbq;611119 wrote:
    Ett tips är att du går med i TTVK och lånar barnriggen (2,5 m2 med rak mast) så slipper du köpa en produkt som du bara behöver 3-4 ggr.
    http://ttvk.blogspot.com/p/barnhornan.html

    Hepp!!!
    Det var dagens no brainer! Hade ingen aning om TTVK fanns…och jag trampar fårskit där flera gånger varje år…shame on me. Jag skickar mail till TTVK direkt. Supertack Anders!!!
    🙂 Mats

  • christian

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 06:48

    Hej

    Hyr eller låna en barnrigg så ser du nog ganska snabbt om junior fastnar

    Min erfarenhet är att 6-åringar kan köra riggar i spannet 1-2,5 kvm beroende på vind

    Är brädan för stor kommer den inte att reagera på en så liten rigg, då går det bara att segla plattläns. Men det brukar å andra sidan upplevas som kul och pappa får bra motion 🙂
    (kan lösas med 30 m skotlina som koppel)

    Den abslout viktigaste egenskapen hos en barnrigg är att den är lätt och inte för stor för barnet.

    Prestandasnacket avseende småriggar tror jag inte så mycket på.
    Vi har provat hela registret och allt funkar.
    Har inte gjort några entydiga observationer som stöder tesen om att det skulle vara ballare med vissa segel än andra
    Min uppfattning är att det är säljsnack, mest riktat till prylnördiga föräldrar.

    Hållbarhet är däremot en faktor att beakta, och det kostar lite mer (oavsett märke)
    Så har man ett halvt fotbollslag runt matbordet kan det vara ide att köpa något som håller.
    Räkna med att en billig rigg håller 2 säsonger av flitigt användande sedan är förmodligen seglet slut i underliket. Kan lösas med ett par rullar spinnakertejp och lite sytråd (det är alltid sömmarna som går först).

    Kolla med ABQ och se hur en 2,5a funkar till din son så har du en billig referens
    Att referensen är i kategorin hög hållbarhet behöver ju inte vara något dåligt 🙂

  • hakuna

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 08:57

    Bra tråd det här! Jag sa redan förra sommaren att jag skulle komma ner till TT och testa med grabben. Nu är han 8 och är värd sin första rigg!

    Tips: Surfspot har rea på bla barnbom:
    http://www.surfspot.se/tekkno-tt-barn-juniorbom-88-135cm.html

    Niclas

  • jesper-b

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 09:55

    STOR bräda med STOR mittfena eller centerbord ÄR viktigt. Då blir det INTE plattläns utan kryssar från första försök – kul och motiverande att kunna segla tillbaka till samma ställe (eller nästan). LITEN, LÄTT rigg är viktigt i början. Sedan blir hållbarhet och prestanda allt viktigare.

    Jo prestanda ÄR viktigt för alla: Små, stora, gamla, unga, nybörjare, experter.

    Visst kan man hålla på och teapa, sy och lappa själv, men kanske är det smartare att köpa något som håller från början?

    På Maui finns alla barnsegeltillverkare representerade. Alla fyra stora vindsurfingskolor använder endast ett märke. De billiga lågprisgrejorna existerar inte på ön trots att flera handlare har försökt…

    Tipset att prova på skola eller klubb är kalasbra, men inget slår den där soliga perfekta dagen när hela familjen hänger vid stranden. Låt ungen rigga, samtidigt som en vuxen riggar sin 5.5 brevid. Ut och bada och ha kul hela familjen. Till och med en gammal gubbe kan ha kul med 1.6 segel på en 140 liters plattform en sån dag!

    /JB

  • bicless

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 11:16

    Även barnriggar för 1700 funkar finfint, det tror jag det finna många pappor och mammor därute som kan intyga. Att de skulle gå sönder snabbt tror jag inte på. Dessutom finns det ju garanti men hittills har ingen behövt använda den hos oss i alla fall.
    Men att surfskolorna på Maui kör riggar för 4000-5000 kan man ju förstå. De används lite mer en normal svenskknodds barnrigg.

    Orsaken att många väljer lite billigare rigg till ungen än till sig själv är kanske att man är lite osäker på hur mycket ungarna kommer använda grejerna, dessutom växer ju ingarna och behöver en större efter nått år. Inget fel med det.

    Beggade barnriggar är hett eftertraktade har jag hört så andrahandsvärdet lär det inte va nått fel på.

  • jesper-b

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 11:27
    Bicless;611296 wrote:
    Även barnriggar för 1700 funkar finfint, det tror jag det finna många pappor och mammor därute som kan intyga. Att de skulle gå sönder snabbt tror jag inte på. Dessutom finns det ju garanti men hittills har ingen behövt använda den hos oss i alla fall.
    Men att surfskolorna på Maui kör riggar för 4000-5000 kan man ju förstå. De används lite mer en normal svenskknodds barnrigg.

    Orsaken att många väljer lite billigare rigg till ungen än till sig själv är kanske att man är lite osäker på hur mycket ungarna kommer använda grejerna, dessutom växer ju ingarna och behöver en större efter nått år. Inget fel med det.

    Beggade barnriggar är hett eftertraktade har jag hört så andrahandsvärdet lär det inte va nått fel på.

    Visst fasen är det säkert inget fel på 1700spännsriggarna, de fyller säkert en viktig och efterfrågad funktion och har en massa nöjda kunder. Självklart utsätts skolriggarna på Maui för mycket hårdare belastning en lite sparsam sommarsegling här hemma.

    Men just det att de dyrare riggarna har prestanda att fungera som hårdvindssegel, och därmed inte blir utväxta så snabbt, håller för hela syskonskaran och dessutom kan säljas för rätt mycket stålar beggat (lika bra som kartongnytt) gör att de dyrare varianterna kanske i själva verket är de billigare!

    /JB

  • kele

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 19:12
    andersbq;611201 wrote:
    Ett ovärdeligt tips. Från första dagen: Se till att ungen riggar, trimmar och bär i sina prylar själv! (även när hon/han är 6 år) Det tipset kommer du tacka mig för några år senare!

    Detta kan inte nog understrykas. Riggning och bärande ingår i sporten. Gissa vad som händer när dom blir tonåringar, dom “orkar” inte ,vilket kan få till följd att de hellre struntar i att segla. Detta tips gäller även i viss mån fruar 😉

    /Kele

  • rrd

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 19:33

    -Bär inte fruarna egna riggar? Har du egna erfarenheter?

  • koa

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 19:34

    Bästa tråden på länge;
    …tillväxt 🙂

  • christian

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 20:33

    Man får ca 2 kompletta riggar från exvis surfspot för samma pris som en kvalitetsrigg. Om man då snackar prestanda får det vara ett snudd på magiskt segel som skall vara bättre än exvis kombon 1,5 +2,0

    Med en obegränsad budget är det inget problem, men där är sällan barnfamiljerna.
    Det kan garanterat i många fall vara värt (och smart) att tejpa segel

    Man kan utrycka skillanden på olika sätt, ett är man köper två segel,rigg inl dräkt skor och flytväst för samma peng som en kvalitetsrigg

    Ett annat är att junior får sin rigg för 1700 och familjen kan åka till kolmården för mellanskillnaden

    Vi är inne på 4e säsongen i klubbens surfskola och har genomfört några hundra lektioner. Vi har som sagt provat oss fram och kör nu med Naish. Naish har ett bra urval för barn och juniorer och deras grejor håller bättre. Slitaget under en säsong i skolan motsvarar säkert 3 säsonger för normalsurfaren.
    Prestandamässigt har jag inte märkt någon skillnad (0,8-2,5) mot exvis Ezzys barnsegel, allt funkar, barnen är lika glada men hållbarheten på Ezzy är sämre
    Däremot är Naish Juniorsegel (ripper 2,7-4,2) fantastiskt bra, och dessutom hållbara
    De flesta större märken har segel i den klassen

    Vill man ha hållbarhet är det det övre prissegmentet man skall söka i
    Budgetsegel 1-2,5 m2 funkar utmärkt och har ingen märkbar prestandaskillnad emot dyrare varianter
    Surfskolor och klubbar med barnriggar är riktigt bra ställen att börja surfkarriären

  • surfslusken

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 21:39

    E ni lika positiva till o lura in era barn på att testa andra beroendeframkallande droger som ni e me windsurfing??
    Te x Micro Fire eller Micro Freak är farliga inkörsportar till tyngre droger som Super Freak mm.

  • jesper-b

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 11:05
    Christian;611402 wrote:
    Man får ca 2 kompletta riggar från exvis surfspot för samma pris som en kvalitetsrigg. Om man då snackar prestanda får det vara ett snudd på magiskt segel som skall vara bättre än exvis kombon 1,5 +2,0

    Med en obegränsad budget är det inget problem, men där är sällan barnfamiljerna.
    Det kan garanterat i många fall vara värt (och smart) att tejpa segel

    Man kan utrycka skillanden på olika sätt, ett är man köper två segel,rigg inl dräkt skor och flytväst för samma peng som en kvalitetsrigg

    Ett annat är att junior får sin rigg för 1700 och familjen kan åka till kolmården för mellanskillnaden

    Vi är inne på 4e säsongen i klubbens surfskola och har genomfört några hundra lektioner. Vi har som sagt provat oss fram och kör nu med Naish. Naish har ett bra urval för barn och juniorer och deras grejor håller bättre. Slitaget under en säsong i skolan motsvarar säkert 3 säsonger för normalsurfaren.
    Prestandamässigt har jag inte märkt någon skillnad (0,8-2,5) mot exvis Ezzys barnsegel, allt funkar, barnen är lika glada men hållbarheten på Ezzy är sämre
    Däremot är Naish Juniorsegel (ripper 2,7-4,2) fantastiskt bra, och dessutom hållbara
    De flesta större märken har segel i den klassen

    Vill man ha hållbarhet är det det övre prissegmentet man skall söka i
    Budgetsegel 1-2,5 m2 funkar utmärkt och har ingen märkbar prestandaskillnad emot dyrare varianter
    Surfskolor och klubbar med barnriggar är riktigt bra ställen att börja surfkarriären

    OK, Naish gör riktigt bra barnriggar absolut (men inte bäst!) – har du lyckats pruta till dig dem för 1700 spänn riggen är det bara att säga grattis!

    Att jämföra med t ex Ezzys skolriggar är ju däremot ett riktigt skämt. Hot gör också såna för inga pengar, men det är ju inget man vill skryta om – om man nu uttrycker sig så. Det var just denna typ av segel som fick Jeff att börja utveckla high-performance barn och ungdomssegel. Något som sedan NP, Gastra, Naish mfl tagit efter – underbart! Om de sedan får till typ MicroFreak-kopior så blir världen ännu bättre. Way to go!

    Att sedan snacka familjeekonomi, kolmårdenutflykter mm… jag vet inte. I samma familj har ju ofta farsan köpt en bil för tja hur många hundra tusen kostar en Audi nu för tiden… Självklart har vi begränsade resurser och kan inte köpa allt vi vill, men vad det har med högre prestanda på en 4500 spänns barnrigg (riggen kan dessutom användas till flera olika storlekar så så dyrt blir det inte i längden) jämför med en 1700 spänns rigg – det begriper jag inte riktigt. Jag tror var och en kan göra dessa prioriteringar själva. Själv tar jag en unge på surftrip till Portugal hellre än både ny bil och kålmård, men det vårt val.

    Skit i sista ordet prestigen nu. Det viktigaste är att vi möjliggör för kidsen att prova på vår löjligt roliga sport/friluftsaktivitet. Alla vägar som leder in på det är bra. Jag tror användarna, dvs barnen själva, i samråd med sina föräldrar, kan hitta rätt i denna djungel. Trots att våra inlägg här alltid är både subjektiva och färgade av alla möjliga bakomliggande agendor, allt i från postinköpsrationalisering (gäller nog oss alla), lojalitet mot ett märke som säljs av en polare utan marginaler (t ex R-by och E, men finns fler som jobbar likadant), rent ohämmat naseri (läs Hot och undertecknad), osv…

    Just do it!

    /JB

  • christian

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 06:11

    Det här var ju nästan humor
    Surfhandlar´n är tämligen aktiv i tråden tycker sedan att övriga skall lägga ner med hänvisning till sistaordetprestigen 🙂

    Det där är väl moderatorns jobb?

    Var och en kliver väl ur när det passar ? ( i alla fall jag)

    Själv tycker jag ämnet är intressant och hävdar den helt oberoende synpunkten att det inte inte är någon större/mätbar prestandaskillnad på segel i Storleksklassen 0,8-2,5 m2. Dvs allt funkar.
    Men om man vill ha slitstyrka får man gå upp i pris.

    En kvalitetsrigg kostar 4000-4500 kr och man kan köpa en lågprisrigg för 1700 kr.
    Mellanskillanden är minst 2000 kr

    Barnriggar köps per definition oftast av barnfamiljer och där finns det tämligen ofta en begränsad budget. (i alla fall i mina umgängeskretsar)
    Oavsett hur bra och härlig sporten är så handlar det i slutänden om att utövandet kostar pengar.
    Om pengar inte är ett problem kan man givetvis köpa det dyraste man kan hitta, det är med säkerhet mer hållbart.

    Vad som blir billigast i längden beror på vilket tidspann man betraktar
    Jag tycker det bättre att lägga pengar på en bra juniorrigg med en riktig mast (310-340) dvs 2,7-2,8.
    Är den billiga 2.0an slut och det behövs ett hårdvindssegel kan man köpa ett nytt segel för en tusenlapp, det blir i alla fall billigare

    Tesen att Ezzys barnriggar och andra liknande skulle vara ett skämt håller jag absolut inte med om. Jag säljer dem inte och har inga kopplingar dit, men jag vet av beprövad erfarenhet att de funkar och jag vill framhålla att de definitivt är ett alternativ till dyrare riggar

    Vi har inte prutat till oss våra riggar för 1700, jag syftade på Surfspot, man får läsa hela texten! 🙂

    Driver jag något krig mot Hotsail eller andra dyrare märken?
    Nej inte alls, men det funkar med ett billigare alternativ
    (Har för övrigt själv ägt några Hotsegeloch varit nöjd)

    Har jag något personligt emot Jesper ?
    Aboslut inte

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 1,5 m2 rigg, äpplen päron?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.