Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video 16:9, HDD, HDV, 3CCD, 30x optisk zoom?

  • 16:9, HDD, HDV, 3CCD, 30x optisk zoom?

    Publicerad av anders_hoffman på 31 maj, 2006 vid 11:27

    Ska införskaffa mig en DV-kamera har jag tänkt, men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.
    Man skulle ju vilja ha allt som står i rubriken i samma kamera, men jag har då inte hittat någon sådan och om det finns kostar den väl en rejäl hacka.
    Är väldigt intresserad av själva redigeringsprocessen, hade väl tänkt filma mest surf men även andra evenmang som resor fester o kanske bara rent redigeringsmässigt häftiga saker.
    Så vad bör man satsa på?
    16:9 format känns ju lockande, då jag har en 42″plasma att spela upp mästerverken på!
    HDD, känns väldigt smidigt att slippa massa band och sådant!
    HDV, för att få maximal upplevelse på TV’n bör man väl ha en HDV-kamera, men då åker jag säkert på (som jag läste i en annan tråd) att köpa en värstingdator som klarar av redigeringen.
    3CCD, vet jag egentligen inte vad det är för något, men vad jag har förstått ska det ge en bättre bild?
    Mkt optisk zoom! Är väl kanske viktigast, framförallt om man ska filma surf!

    Men vad säger ni som kan det här? Priset bör väl ligga runt 5-7 lax..
    Tacksam för svar och hjälp!

    matthias svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kristjans

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 12:33

    Japp…

    Tar vi utgångspkt i 5 -7 tusind kan du glömma alla ovanstående uttryck om inte du vill köpa begagnat!! sorry

    Men anyway..
    HDV er bra, o grym kvalitet som följer med den stora upplösningen, nackdelen e bara att man måste ha ganska reel datorkraft för att kunna bearbeta materialet för inte att snacka om after effects o allt annat som man vill tillföra efter att man har filmat.

    Där finns jo ett antal kameror på marknaden med några av dine önskade egenskaber som jag själv har tittat på men alla kostar lite mer än 7 tusind

    Jag har inte snackat något om HD-inspelning med 1080i och val mellan 50i och 25f mm och följande kommentar är mina egna snabb vurderingar, åsikter:

    DV
    canon xm2; ca 20.000
    Antagligen den kamera som har fått mest beröm igenom tiderna, har holdt sig på toppen i ett antal år. Stabil kamera med 3CCD. mycket användt av skate/snowboard folk

    Canon xl2; ca 40.000
    efterföljeren till ovanstående, ännu bättre kvalitet men inte HDV

    Panasonic DVX-100; ca 40.000
    Grym kamera som den enda dv kameran som filmar i cineswitch (samma format som de riktigt dyra kamerorna). stabil kamera med 3CCD

    Sony DCR-VX2100; ca 27.000
    Den största konkurrenten till canons xm2’a, 3CCD, 12xzoom

    HDV
    Sony HDR-HC1E; ca 16.000
    den enda HDV kameran i denna prisklass, kan även filma i DV kvalitet
    cmos sensor på ca 3 mega pixlar. har fått lite kritik för hur den tacklar dårligt ljus

    Sony HDR-FX1; ca 35.000
    grymm 3CCD kamera som kan även filma i DV kvalitet

    Panasonic AG-HVX200; ca 60.000
    Haleluja … 3-CCD, 16:9, HD/DVCPRO/DV, CineSwitch, men prisen är också därefter en nackdel är att kortet är bara på 12GB och om man filmar i högsta upplösning på HDV så er d inte många minutter man får på varje kort. kanske man skal koppla på en extren hårdisk istället

    Canon xlh1; ca 80.000
    storebrorsan till xl2, tja priset förklarar väl allt…

    Sen om du skal filma surf o liknande nära strand kan det rekommenderas att ha regnskydd över kameran då detta tar det värsta av sand o salt från omgivningarna. Glöm inte stativet!!!!!

    Uppsummering…. om du skal köpa någat av dina önskekrav skal du högre upp angående pris!! jag ville dock rekommendera att du försöker att få tag i en 3CCD DV kamera. så får du bra kvalitet och kan redigera det i en ok dator.

    Lycka till
    Kristjan

  • anders_hoffman

    Medlem
    1 juni, 2006 vid 20:28

    Tack för svaret! Suveränt, men 16 lax är ungefär dubbelt så mycket som min budget! De kameror som finns med 3CCD som kostar runt 5-7000 är det skitkameror rakt igenom eller?
    exempelvis: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/40010?opendocument&markID=Foto_VideokameraVideokamerorDV-kameror

  • matthias

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 14:56

    för 5-7 lax får du en halvrutten kamera utan tillbehör…spara ett år till…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video 16:9, HDD, HDV, 3CCD, 30x optisk zoom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.