Etiketter: racing
Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 6 månader sedan av SWE 16.
- FörfattareInlägg
- 17 november, 2001 kl. 20:07 #752515
royalbeastieboy
Medlemokej, nu har jag nåra enkla frågor om formula, en om mast och en om regler, börjar med masten
en mast har ju en specifik böjkurva och för ejolle som jag seglar mest mäter man på åtta olika punkter på masten (fixerad i bänk med 10 kg i toppen), både sidebend och backbend. Fråga; hur mäter man surfmaster, varför får man ingen mastkurva (värden) med när man köper en mast och vad är IMCS? Har hört av en kille att alla master med samma längd oavsett fabrikat har samma kurva men kan det verkligen stämma? det verkar ju något “low-tech”…
Nästa fråga, en enkel om regler
När man tar på sig ett straff, friar man sig då som i “normal” segling genom att göra en 720? eller? har hört en version som säger att tabbar man sig så e det kört, diskad på rot men det verkar ju lite hårt…MVH /Emil
19 november, 2001 kl. 19:48 #866687Anonym anvandare
MedlemI brist på svar kan jag bara hjälpa dig med att
Surfsegel är sydda efter en specefik mast, står
på seglet vilken mast som är mest lämpad.
tex Neilpryde syr ju efter sina egna pryde master
medan Gaastra Nitro 2 använder Fiberspar 5000 (imc 34)
imc måttet står för styvheten på masten så annan mast
med imc 34 går “väl” bra .
Men det står som sagt på seglet vilken mast som är idealet.
Ang väjningsregler vet jag ej om 720 används i surf,
håller med om att det är tufft att bli diskad utan kunna
plikta.
Kan ingen ge ett bättre svar ??
Surf on
Per J19 november, 2001 kl. 20:41 #866690Anonym anvandare
MedlemMastkurva:
sedan länge har segeltillverkare valt en mastkurva att tillverka sina segel runt. Denna är constant curve, vissa undantag har skett dock med katastrofala följder, ex Total Flow och RX seglena. Totalflow tillverkades runt superstyva korta master med en böjlig latta längst upp – historiens värsta snedsteg. NP gick också bort sig för några år sedan då Nils R (designern) började att göra deras racesegel med en mast som hade styvare botten. Detta gjorde att masten blev en så kallad flextop mast. Inte bra! När man seglar med en sådan mast i mycket vind så rycks man hela tiden upp på tårna, draget hamnar för högt i riggen.
Gaastra designer Barry Spanier brukar jämföra riggen med en pilbåge – hur bra hade den varit om ena änden böjer sig mindre än den andra? Lite svårtämjd kan man nog säga…Om man tittar på de nya Fiberspar race masterna så är dom ännu mjukare i botten än sina föregångare – allt för att få en “sann” konstant böjkurva, toppen böjer sig dock fortfarande lite mer än botten.
Detta gör att man får en mjukare gång – ett segel som andas bättre utan att för den skull förlora drag.
Alla masttillverkare idag kör efter konstant kurva – dock så skiljer sig kurvan ändå tillräckligt mkt mellan de olika märkena för att man skall kunna känna skillnad.
Därför är det trots allt viktigt att man använder den mast som designern gjort seglet för.Dessutom skiljer de sig i diameter och form längdsledes, drop shape etc..
Och till slut – hej hopp pillesnop det är kul med surf!!!
20 november, 2001 kl. 06:58 #866695Jon Tornwall
MedlemMasten
Kolla in det här
http://www.windwing.com/mcsimcs.htmlStraffet
Allt som oftast så är det små rörningar som jäller, kotym har varit att man klarar sig undan med ett par svordomar. Stora krashar slutar oftast i förstört utrustning, avbruten start och ännu mera svordomar.
Jag tror att det officiella starffet är 360, i formula har jag aldrig sett någon utföra det !27 november, 2001 kl. 13:54 #866993Anonym anvandare
MedlemUnder förra årets formulatour rapporterades endast en protest!
Det mesta löser sig på vattnet genom att man absolut inte VILL krocka.
Utrustningen är för dyr!27 november, 2001 kl. 16:14 #867005SWE 16
MedlemKopierat från IWAs sida. Om du vill läsa allt går du till http://www.bradseglarforbundet.com. Klickar på “Länkar”. Klickar på länken “International Windsurfing Association”. Klicka på “Racing Rules” i drop down menyn under rubriken “Rules and Regs”.
– – – – – – – – –
44.1 Taking a PenaltyA board that may have broken a rule of part 2 while racing may take a penalty at the time of the incident. It’s penalty shall be a 360° Turn Penalty. However if the board caused serious damage or gained a significant advantage in the race or series by the breach, it shall retire.
360° Turn Penalty.
After getting well clear of other boards as soon after the incident as possible, a board takes a 360° Turn Penalty by promptly making one complete 360° turn. When the board takes the penalty at or near the finishing line, the board shall return completely to the course side of the line before finishing.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.