Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 21 minuter vågridning till kaffet

  • k-man-2

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 08:43

    tack för ett bra klipp. grym musik med. roots reggae äger

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2010 vid 21:57

    Robby gjør akkurat det jeg har mast om. At man skal vri seilet rundt kroppen i bottomturn. Men han vrir jo nesten så det ser farlig ut. Wow! Men man ser at han bruker en finne for han mister fart i bunnsvingen selv om han går inn med høy hastighet. Skullevært kult å sett ham med twin. Levi har noen bra sekvenser og 4 finner får ham lett opp i toppsvingen, men han mister litt av den inngangshastigheten Robby har. Det er mest opp og ned. Bra men mest spennende med naish. Når skal gutta på Hookipa lære av Robby?

  • lars_k

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 06:48

    Ja, eller att se Robby Naish med en Quadfin. Skulle nog passa honom bättre eftersom han kör med mkt tryck på bakfoten.
    Håller med om att med singlefin kan man gå in med en satans hastighet i bottensvängen och lägga en smörigt skärande sväng med full kontroll. Tex Robby Naish och F Goya (som kör single i det lilla jag filmade). Sen tappas i princip all fart uppe i cutbacken. Det behövs sedan sjuss från läppen för att komma vidare.
    Med Quads går det inte riktigt lika snabbt, men det är bra driv från bottensvängen och upp genom hela toppsvängen. Och det hela går väldigt vertikalt upp och ner för vågen. Keith Teboul är väl mest extrem när det gäller vertikala läppträffar. Men så kör han iofs brädor med sjukt mkt rocker. Jag snackade med Pascal på Quatro om detta och enl honom har quadfins gjort att han kan gå 10-20 grader mer vertikalt mot läppen jfrt med twinfin. Så nu kör hela teamet bara quadfins…

  • dr-masse

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 10:51
    Ola H.;603041 wrote:
    Ja, jag har väl inga direkta illusioner om Keith-nivå på seglingen, men när tvivlet sätter in om både de egna brädorna och den egna seglingen är det ju intressant att se just han få kämpa lite…

    Som du säger är det helt enkelt sjukt svårt att segla bra på Hookipa, speciellt så fort det blåser lite. Själv avslutade jag Maui-trippen med först en dag på västsidan där seglingen helt plötsligt funkade superbra. Men då är det plötsligt lättbedömda peelande vågor vi snackar om (dock lite grunt…drog brädan rejält i botten efter att ha fått lite väg gtt självförtroende i femte bottensvängen på samma våg…). Sedan två hyperlättvindspass på Kuau i gubbe-halv mast där allt plötsligt också föll på plats. Så många sköna läppträffar. Dels var det kanske någon slags “åka hem-energi” som frigjordes, men det var nog också avsaknaden av vind och den hanterbara vågstorleken. Näst sista dagen kom för övrigt Kauli ned till Kuau. Vi var fyra stycken ute, så en rätt “intim” känsla. Det är verkligen sjukt hur bra han seglar – i den jämförelsen ser verkligen många andra av toppripparna ut som nybörjare. Han avslutade med att bryta mastförlängaren och sedan simma in hela vägen från Noriegas till kanalen vilket bara det är en bedrift.

    Han ser ju “sådär” vältränad ut…

    [IMG]http://1.bp.blogspot.com/_DDQJHcAYzgA/S6c3AoVTQsI/AAAAAAAABT4/RpAr7SHO1nM/s640/P1010015.JPG[/IMG]

    Jag såg, och seglade bredvid, honom i Guincho för fyra-fem år sedan. Redan då stod han ut rejält från resten av PWA-gänget som var där. Helt enormt duktig friseglare, som dessutom snackade och umgicks med localsen hur självklart som helst.

  • lars_k

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 17:44
    Sinker;603005 wrote:
    En sekvens i början av filmen var det side-shore från andra hållet, var filmade du den?
    /sinker

    Det var vid Lanes på Kona-vind (dvs vind från SW).

  • jesper-b

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 21:23
    tws;603209 wrote:
    Robby gjør akkurat det jeg har mast om. At man skal vri seilet rundt kroppen i bottomturn. Men han vrir jo nesten så det ser farlig ut. Wow! Men man ser at han bruker en finne for han mister fart i bunnsvingen selv om han går inn med høy hastighet. Skullevært kult å sett ham med twin. Levi har noen bra sekvenser og 4 finner får ham lett opp i toppsvingen, men han mister litt av den inngangshastigheten Robby har. Det er mest opp og ned. Bra men mest spennende med naish. Når skal gutta på Hookipa lære av Robby?

    Visst fasen håller quaddarna farten fint men i jämförelsen Naish – Levi skulle jag utan tvekan säga att det är seglaren och inte antal fenor som är största skillnaden. Robby är grymt mycket 80-tal, dvs old-old school. Han trycker runt skiten på bakfoten. Även om han lägger ner seglet och för fram det skolboksmässigt har han grymme mycket mindre rail i vattnet. Levi skolades 15 år senare och hade Polakow som förebild, dvs den vågseglare som har haft mest speed genom tiderna i sin bottom turn. Full on framfot och hela dj-a brädkanten ned tryckt.

    Robby är förvisso kungen och hållit sig grymt ung genom alla decennier han rippat, men glöm inte att han närmar sig 50 med raska steg – vi är ju för fasen årsbarn!

    Fin film föresten, visar på bra size men långt ifrån episkt Maui. Djäääääädrigt väl vald musik!

    /JB

    PS: Levi seglar förövrigt ganska mycket twin.

  • petter

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 10:41

    grym rulle, trevlig surf!!!

  • ola-h

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 11:15

    Håller med Jeppe helt. Robby (och även Mark) kör rejält bakfot – inget fel i det iofs och de gör det ju båda bra, men man får i princip vara i deras kaliber för att få det att funka riktigt bra.

    I själva verket så skulle jag säga att hur man flyttar seglet i bottensvängen är det avgör om det är så kallad bakfot- eller så kallad framfotssväng. I en “framfotssväng” flyttas seglet i princip framåt och från dig genom huvuddelen av svängen, samtidigt som det blir mer och mer utskotat. Förutom att man kan få ned mer rail och samtidigt göra en tightare sväng så är man i betydligt bättre position för att göra en kraftfull toppsväng efteråt.

    Själv skulle jag säga att det är tveklöst att Levi i allmänhet får med sig betydligt mer fart upp till toppsvängen än Robby. Eller annorlunda uttryck, Levi kan hålla samma fart fast göra två svängar när Robby gör en.

    Men som sagt Robby och Mark gör ju det hela grymt snyggt med sin old school stil.

    Den intresserade kan ju också kolla in Keith Teboul (som iofs inte presterar sin bästa segling i dessa klipp). Han gör ett slags mellanting där han oftast går in med “framfot” med sedan klipper till med ett kort hårt bakfotstryck för att gå vertikalt. Men skillnaden att när han gör det så är seglet redan rätt utskotat.

    Jeppe förresten: jag testade din/Levis gamla twin. Sjukt bra bräda som ju var löjligt lättseglad – som att hör stödhjul. Det gick i princip inte att göra fel på brädan, det var som den hade någon form av inbyggd självkorrigerade mekanik som automatisk fick dig att står rätt på den. Iofs var det än precis lagom liten Kauadag med precis lagom lite vind som jag testade den -lättkört alltså. Men ändå. Johan tog hem den så det skal bli kul att testa den i Sverige.

  • tws

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 12:10

    OK, nå skal jeg si noe som kansje provoserer litt. Nesten ingen har fått med seg hva Robby gjør for å få til disse ‘lay-down’ bottomturns. Det er utrolig enkelt. Pritchard har vist at han kan men gjør det ikke i filmen merkelig nok. Ola, du nevner press på bakfot of framfot- Men har du tenkt på at det ikke er det du skal tenke på for å få til det ene eller det andre. Det er bevegelsen av seilet som er viktig. Igjen: Vri seilet før bottomturnen som om du skal duckjibbe. Det endrer alt. Jeg har ikke lest at noen her har forstått mitt poeng. I fjor hadde jeg en lengre samtale med Josh Angulo på senteret hans (over en cola) og han var helt enig. Både han og Kauli forsøker samme sak som Robby men han sa at han glemmer det av og til i store bølger. Jeg synes han får det bra til jeg og Robby: Han er helt klart eksempelet hele verden bør se nøye på. Litt trist egentlig at Teboul og gjengen ikke studerer ham nærmere, men noe av morroa er jo de varierte stilene.

    Så fra nå av: Ingen får herefter lov til gå direkte til i clew-first etter bunnsvingen. Selv i Onshore i Apel. Det blir stiltrekk fra dommerne. Og husk: DU SKAL OVERDRIVE BEVEGELSEN!

    Ganske cocky påstander her, men shit, noen må ta opp selve issue her… 😉

  • tws

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 12:21

    Så det nå. bra innlegge av Ola 2010-03-24, 20:51 om Kauli. Selv seilte jeg med ham på den svarte sanden på GranCan med utsikt opp til Las Palmas. Hva heter den stranden igjen! Jeg kjente ham ikke men Jonas (Cutre) satt i bilen og observerte så vi forsto at dette var spesiellt. Han hadde 4 sstk AHD brett i sin lille Panda og alle så ut som mini-tankers. Vi knakk masten alle sammen og Kauli også. Litt spesiellt var det når min mangeårige surfkompis Karsten Friis la merke til at Jonas hentet mastehalvdelene fra oljetønna idet alle var reist 🙂 En skikkelig kremmer.

  • ola-h

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 13:38

    Aha – en bottensvängsteoriduell!

    Kauli skulle jag säga har en HELT annan bottensväng en Robby, vilket även gäller Josh. Faktum är att Josh och Kauli på vissa sätt har lite likartad bottensväng, fast Kauli gör sin dubbelt så snabbt och hittar därmed helt andra linjer.

    Men när det gäller bakfot eller framfot så var just min poäng att det egentligen inte är foten som spelar roll utan just segelpositionen och segelrörelsen. Vill man kunna lägga ordentligt med tryck i svängen måste i princip seglet röras framåt (vilket dock inte har något med clew first att göra). Om det är det du menar så är vi på samma planhalva. Förutom att jag inte tycker att Robby gör det, han lägger ned seglet djupt, men använder det aldrig för att få tryck på brädan. Jag menar att Robby inte producerar speciellt mycket driv i svängen (när han gör sina laydowns). Han lägger ned seglet (vilket för övrigt ju inte heller är något självändamål som jag ser det) och håller sedan bara farten utan att på “surfmässigt” sätt producera något nytt driv i själva svängen (vilket Josh, och i ännu högre grad Kauli definitivt gör – och mest av alla Levi). Det är därför Robby tappar fart som du säger, inte för att han har för få fenor det gör bara ytterst marginell skillnad och då skulle jag säga att det snarast är twin fin som gör det svårast att producera driv (vilket dock kompenseras av att det är enklare att få i mycket kant med twin).

    Levi använder istället riggen extremt mycket för att producera tryck på railen. Det handlar inte i första hand om att använda segelkraften, egentligen, snarare om att rent mekaniskt låta kraft gå genom kroppen via mast och bom med i fram/mittendelen av brädan dit man aldrig kan nå genom att bara använda kraft genom fötterna. Levi och andra “framfotare” lägger tidvis också ned seglet, men då är det en avsevärt kortare stund precis i inledningen av svängen för att döda lite kraft och komma i position med kropp och rigg precis före de verkligen lägger på kraft. Jason Diffin är kanske det mest utpräglade exemplet, men även Matt Pritchard för några år sedan. Ju mer av “lång down the line drop in” (på en hyfsad våg) man gör, desto mer segellaydown i början kan man behöva för att “vinna tid” när man väl sätter igång svängen. Kauli seglar ju sjukt tight på vågen och lägger därför inte ned seglet så mycket. Levi seglar mycket tightare nu och lägger därför ned seglet mindre än förr (se http://www.surfzone.se/pp_data/500/14levi_bottom_IMG_4685.jpg eller http://www.surfzone.se/pp_data/500/medium/14levi-ride-117_1776.jpg för några år gamla exempel).

    Faktum är att Robbys “gamla segling” när han stod mer upprätt genererade mer driv, skulle jag säga. Och ibland drar han till med en sådan sväng även nu, i alla fall i mindre vågor.

  • tws

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 15:49

    Mye riktig her Ola. Laydown bevegelsen er en bevegelse av seilet fremover, rundt kroppen. Men, ved en clewfirst bottomturn klarer man ikke holde masten 90 grader (vinkelrett) i forhold til brettet som kantes. Masten lutes utover og det er ineffektivt. Massemiddelpunktet skal ikke virke utenfor brettet men presse ned gjennom brettet.

    Jeg ser det slik: Jo mer man (tilsynelatende) legger ned seilet, jo hardere kan en kante brettet uten å miste fart. sorry må gi meg…

  • ola-h

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 20:02
    tws;603422 wrote:
    Jeg ser det slik: Jo mer man (tilsynelatende) legger ned seilet, jo hardere kan en kante brettet uten å miste fart. sorry må gi meg…

    Ja, men kolla då Levis kantning av brädan jämfört med Robbys (början och mitten av samma sväng) nedan. Jag skulle säga att dessa bilder är representativa för hur mycket dessa två legender typiskt sett kantar. Och som jag ser det visar bilderna rätt tydligt att man INTE kan kanta mer ju mer man lägger ned seglet. Snarare vill man ha en relativt rät vinkel mellan bräda och rigg i det ögonblick man skall lägga maximal kantning/kraft. Anledningen är som sagt att man använder överkroppe för att via bommen/masten trycka ned brädan. Med för mycket segelnedlägg blir det inte längre lika effektivt.

    _Z0D4864.jpg
    _Z0D4866.jpg

    _Z0D5882%20-%20Version%202.jpg

  • lars_k

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 22:14

    Intressant. Rotade fram en bild jag tog på Hookipa. Här kantar Keith T bra mkt mer än Robby Naish, trots att han inte alls lägger ner riggen lika mkt. Riggen står 90 grader relativt brädan:

  • jesper-b

    Medlem
    27 mars, 2010 vid 22:33

    En bild kan säga mer än tusen ord, men i denna tråd tycker jag nästan att mina ord säger mer… ORD!

    Skit i teorierna, det är ju empirisk fakta att Levi har oändligt mycket mer fart i och ur sin bottomturn än Robby, oavsett antal fenor.

    Den naiva empirisisten/materialisten JB

Sida 2 av 10

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 21 minuter vågridning till kaffet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.