Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 28mm bom bevisat bäst…

  • 28mm bom bevisat bäst…

    Publicerad av nachoman på 14 oktober, 2008 vid 14:21

    28mm bom bevisat bäst för att spara på krafterna (jmft med tjockare bom)!
    Kanske gamla nyheter här på forumet men men…
    Intressant läsning för den som vill förkovra sig i vindsurfingteori om bomtjocklek och handgrepp från ett vetenskapligt perspektiv. Något att tänka på inför vintersurfet om inte annat.
    http://www.jssm.org/vol6/n1/17/v6n1-17pdf.pdf

    imported_macts svarade 15 år, 6 månader sedan 26 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 14:25

    Ja, o föreställ dej då hur fint de känns me en 26mm Aeron i näven! Kanskr t o m ja kommer kunna segla me vantar nu!

  • mexi_

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 14:28

    jojo, små bommar…små… ja ni vet! 26 mm inte mycket att påla med…..

  • nachoman

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 14:37

    Shit 26mm! Är den rosa också 😉
    Nä skämt å sido, visste inte att det fanns, borde ju passa utmärkt till vantar.

  • pure

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 14:40

    har sneglat lite på aeron bommen på 26 mm.. hur stort problem är själva hållbarhets problemet?

  • billie

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 14:47

    För en bom med läng 150 så är säkert ett tunt grepp bra men skall man över 220 så måste det nog vara 32 mm för att hålla

  • surfslusken

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 15:09

    @pure 508148 wrote:

    har sneglat lite på aeron bommen på 26 mm.. hur stort problem är själva hållbarhets problemet?

    Vem skulle va spekulant på en bom me ett specificerat problem??? Man vill väl köpa en lösning, inte problem??

  • pure

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 15:39

    @surfslusken 508153 wrote:

    Vem skulle va spekulant på en bom me ett specificerat problem??? Man vill väl köpa en lösning, inte problem??

    Man vill ju veta om hållbarheten och hur styv den är jämfört med tex 28mm bommar från vanliga vindsurfare och inte från återförsäljare

  • pennywise

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 16:03

    @surfslusken 508145 wrote:

    Ja, o föreställ dej då hur fint de känns me en 26mm Aeron i näven! Kanskr t o m ja kommer kunna segla me vantar nu!

    är det inte så att denna bom bara är så smal för framhanden, där man har bakhanden är greppet betydligt tjockare????

  • surfslusken

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 16:07

    @pure 508164 wrote:

    Man vill ju veta om hållbarheten och hur styv den är jämfört med tex 28mm bommar från vanliga vindsurfare och inte från återförsäljare

    De va ju nåt helt annat, tolkade de som att du redan blivit övertygad om att ett “hållbarhets problem” fanns och att du undrade om de blivit åtgärdat.
    För att inte ge dej en färgad åsikt så låter jag andra betygsätta Aeron bommen.

    Men ja kan ju lägga ut en fundering.

    Samma teori som RDM masten bygger på i jämförelse me SDM masten borde ju funka även på bomrör i kol. Tunnare rör med tjockare gods= styv o hållbar bom. Begränsningen ligger väl i att bommen ska ha en teleskopfunktion vilket gör att bommen inte kan göras hur tunn som helst. Sen är de ju förstås en smak sak, vissa trivs tydligen inte me ett riktigt smalt grepp, vilket jag gör.

  • surfslusken

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 16:11

    @PennyWise 508172 wrote:

    är det inte så att denna bom bara är så smal för framhanden, där man har bakhanden är greppet betydligt tjockare????

    Näe då, lite tjockare riktigt långt bak där knappt når ändå. Du kanske tänker på den gamla Gulftech bommen som va tunn (27mm) endast mitt på.

  • ola_p

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 17:50

    @surfslusken 508175 wrote:

    Näe då, lite tjockare riktigt långt bak där knappt når ändå. Du kanske tänker på den gamla Gulftech bommen som va tunn (27mm) endast mitt på.

    Det skiljer väl på kol och alu varianten av Aeronbommen? Min alu-Aeron är i vart fall tjock ungefär från hängseletamparna och bakåt. Jag är inte jätteförtjust i det tunna greppet heller, chinooken är mera lagom för mina händer. Jag misstänker att det kan bero på hur långa fingrar man har.

  • carrera

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 17:53

    Tunna bommar är för piano spelande frimärksammlare med tjocka plånböcker
    😉

    …… retar väl alltid upp någon

  • simpa

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 17:55

    @Carrera 508199 wrote:

    …… retar väl alltid upp någon

    aa! gillar inte din särskrivning på “pianospelande”. Och stavningen “Samlare” med två M.

  • carrera

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:06

    @simpa 508201 wrote:

    aa! gillar inte din särskrivning på “pianospelande”. Och stavningen “Samlare” med två M.

    hehe se där hur det kan gå när man försöker vara rolig

  • hanlar

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:17

    Aeron 26 mm varianten är grym. Köp. Bomgummit brukar lossna lite på dom med det är inget jätteproblem. Grymt skön känsla med det smala greppet.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 28mm bom bevisat bäst…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.