Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 28mm bom bevisat bäst…

  • surfmeister

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:20

    @PennyWise 508172 wrote:

    är det inte så att denna bom bara är så smal för framhanden, där man har bakhanden är greppet betydligt tjockare????

    Aeron 140-190 kolvarianten är 26mm rakt igenom, äger den själv och är grymt nöjd. Äntligen kommer jag kunna segla med handskar utan att få tokkramp! Har testat bommen upp till 184cm och den var fortfarande riktigt styv. Passar perfekt för 3.7-5.7 segling mao. 150-200 bommen är 26mm runt greppområdet/hängseletamparna och 29mm i fram och bak. Gällande hållbarheten ser jag inte varför denna bom ska vara sämre än andra, den känns gedigen även om jag tycker att Tecno Limit bommen kanske har ngt bättre frontbeslag. Käkar dock tamp….Funderade ett tag på Chinook och Tecno Limit XTR (båda kolbommar) men jag prioriterade smalt grepp och monoqoque.

  • pure

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:23

    Vilka olika återförsäljare i sverige finns det av aeron bommar? .. har för mig att naish bommar är tillverkade av aeron. har naish oxå en smal boms variant?

  • surfmeister

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:29

    @pure 508212 wrote:

    Vilka olika återförsäljare i sverige finns det av aeron bommar? .. har för mig att naish bommar är tillverkade av aeron. har naish oxå en smal boms variant?

    Jeppe på Hotsails är importör: http://www.hotsailsmaui.se/ och har samarbete med Ohana som också säljer bommarna: http://ohana.jetshop.se/

  • tobb

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 19:11
    surfslusken;508174 wrote:
    De va ju nåt helt annat, tolkade de som att du redan blivit övertygad om att ett “hållbarhets problem” fanns och att du undrade om de blivit åtgärdat.
    För att inte ge dej en färgad åsikt så låter jag andra betygsätta Aeron bommen.

    Men ja kan ju lägga ut en fundering.

    Samma teori som RDM masten bygger på i jämförelse me SDM masten borde ju funka även på bomrör i kol. Tunnare rör med tjockare gods= styv o hållbar bom. Begränsningen ligger väl i att bommen ska ha en teleskopfunktion vilket gör att bommen inte kan göras hur tunn som helst. Sen är de ju förstås en smak sak, vissa trivs tydligen inte me ett riktigt smalt grepp, vilket jag gör.

    Rent teoretiskt så går det inte att få röret lika styvt med reducerad diameter trots tjockare gods om vikten skall förbli acceptabel..möjligtvis lika hållbart!

  • ulrik

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 19:49

    Inte bara det! Det verkar vara underhandsgrepp som rekommenderas – för båda händerna: “The position with the two hands in supination on a wishbone of 28 mm in diameter was the most economical in muscular terms, notably the flexions of the forearm. The confirmation of the results should lead windsurfers to reconsider the positioning of the wishbone and the adapted posture to waste the least amount of energy possible.”

  • jesper_b

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 21:38

    @hanlar 508207 wrote:

    Aeron 26 mm varianten är grym. Köp. Bomgummit brukar lossna lite på dom med det är inget jätteproblem. Grymt skön känsla med det smala greppet.

    Bomgummit var dåligt limmat på några av Aerons 2007-bommar. Åtgärdat till 2008 där gummit sitter som berg. Styva och håller fint med.

    Bomdiameter är personligt, med de av mina kunder som gått från 29 till 26 mm skulle jag uppskatta att minst 9 av 10 gillar det skarpt även de med stora händer. Aeron gör bommar med (1) 29 mm hela vägen, (2) 26 till strax bakom hängseltamparna och därbakom 29 mm, samt (3) 26 hela vägen. Nytt till 2009 är en alumodell med 26 mm hela vägen.

    Kolla in http://www.hotsailsmaui.se för info om 2008-bommarna.

    /JB

  • lars_k

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 05:33

    @surfmeister 508209 wrote:

    …. Tecno Limit bommen kanske har ngt bättre frontbeslag. Käkar dock tamp….

    Käkar tamp? Jag har inte bytt tamp på min TecnoLimits XTR sen den var ny för 3 säsonger sedan… :confused2:

  • goose

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 05:42

    Håller med Surfmeister, min Technolimit Carbon XTR käkar tamp (uthalet) som om det vore bommens enda syfte…bommen är för övrigt mycket bra!

  • getwet

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 06:20

    @pure 508212 wrote:

    Vilka olika återförsäljare i sverige finns det av aeron bommar? .. har för mig att naish bommar är tillverkade av aeron. har naish oxå en smal boms variant?

    Japp, Naish CT wave 135-185 samt CT freeride 160-210 är 29mm
    CB prowave 140-190 och CB Freeride pro 160-210 är 29mm

  • jesper_b

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 07:35

    @pure 508212 wrote:

    Vilka olika återförsäljare i sverige finns det av aeron bommar? .. har för mig att naish bommar är tillverkade av aeron. har naish oxå en smal boms variant?

    Aeron tillverkar bommar åt många olika fabrikat. Naish, North, HPL, Goya mfl. Jag har en lista från Aeron med över 20 bommodeller som de gör och levererar åt diverse firmor. De varierar i form, material, beslag och pris. Genomgående bra grundkvalite i allt dock.

    De jag tar in under Aerons egen flagg är de bästa på denna lista. Aeron jobbar rätt aktivt med produktutveckling, och köper man Aeron i Sverige får man det senaste. Under 2008 biffade man upp några detaljer t ex och det han man inte hunnit implementera i “other brand” bommarna.

    Vill man köpa Aeron i Sverige under Aeronlogga får man vända sig till antingen http://www.hotsailsmaui.se (sverigedistributör och butik belägen i Nacka utanför Stockholm) eller O’hana (butik i Halmstad). Vi väntar dock sedan ganska länge på en stor laddning bommar, som det ser ut nu har vi endast enstaka kvar i lager. Aeron är en megasucce globalt och har inte kunnat leverera till den kraftigt ökade efterfrågan. Såsmåningom hittar ni dock alla toppbommar med diverse diamterar och matrialkombinationer både på hotsailsmaui och O’hana.

    Vill du ha en Aeronkatalog med alla 2009 Aeronbommar, förlängare och fötter? Lägg ett frankerat A4 kuvert med din adress på i ett annat kuvert och skicka till Hotsailsmaui Swe, Vargungevägen 9, 131 50 Saltsjö-Duvnäs

    Aloooooha!

    /JB

  • oscar

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 07:47

    Vilket lim ska man använda till 07an för att få greppet att fästa? Mitt har släptt framme vid loggan..

  • oaxen

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 08:24

    Oscar, Oscar, Oscar…

    Suck, det vet du väl! Liquisole funkar kanon. Låter som om jag får fixa en äkta “Guid” till dig. : )

  • oscar

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 08:36

    Ja det kanske funkar…testade med vanligt kontaktlim vilket inte gick så bra….

  • canoya

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 08:38

    Jag kollade lite snabbt på den länkade rapporten och såg att de har bommen för lågt (midje-brösthöjd) och de har bommen horisontellt – oftast seglar man ju med bomnocken lägre än frontbeslaget. Båda felen i testet möjliggör ju att ha underhandsgrepp med bakhanden. I verkligheten skulle det ju bli rätt obekvämt. Att tunnare bomrör är bra har de ju däremot rätt i.

  • maglu

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 09:10

    Det tryck man vill applicera nedåt i bommen verkar inte heller vara medräknat.
    Det borde också påverka hur effektivt över-/underhandsgrepp fungerar.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 28mm bom bevisat bäst…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.