Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3.7 segel till 103L bräda

• simpa

Medlem
    7 september, 2007 vid 21:50

Håller nog med Rasmus här. Det är ingen 125litersbräda vi pratar om, det är trots allt 103 liter. Tror nog att ni är lite för fina i kanten och FÖR rutinerade och kräsna för att göra ett uttalande inom hans standard. Killen har ingenting att jämföra med och givetvis så kommer det inte att bli lika roligt att segla 3.5 med en 103 liters bräda än med en exempelvis 70 liters bräda, det förstår även jag. Men vad gör man när inte plånboken räcker till och man nu vill segla när det blåser 15-20m/s??? Så jag säger så här, det kommer att FUNGERA och du kommer troligtvis tycka att det är kul medan t.ex Ola skulle tycka att de va det tråkigaste han någonsin gjort..

Köp det där seglet du och kör på din 103 litersbräda med mindre fena (SOM SAGT, det kommer att fungera men ja..) och när tiden är mogen och din plånbok tillåter så inhandlar du en mindre bräda och, vips, så kommer du att ha ännu roligare och förstå vad bl.a Ola pratar om.

• kapten-k

Medlem
    7 september, 2007 vid 22:10

Ärligt talat, köp inte 3.7 för segling i sverige
    jag köpte en ny 4.1a 1998 jag har seglat på den 3 eller 4 gånger!
    Däremot är min 5,3a från samma år väldigt väl använd.
    98 vägde jag 75kg nu betydligt mer, men ändå…

• simpa

Medlem
    7 september, 2007 vid 22:15

@Kapten K 412624 wrote:

Han väger 60kg, hur gammal är man då..? 14-15? Då kan 3.7 för honom exempelvis vara ett 5.0 för dig.

• andersbq

Medlem
    7 september, 2007 vid 22:17

Vi vet ju ingenting om denna personen, kanske en tjej som är inne på första året. Kanske tepåse-nivå. Eller ett stort barn, 3,7 KAN vara bra då.
    Men för oss veteraner har ägt 50 brädor och 100 segel. (Det märkliga är att vi alla vet hur fel det är, alltså har vi prövat i tidernas begynnelse!)

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 22:19

@Kapten K 412624 wrote:

Det där handlar om attityd, prioritering och inställning till saker och ting. Visst är det sällan en 3.7:a kommer till hands men jag hatar att stå på land för att det blåser för mycket för mina grejor. Visst, man kan sticka ut med en 4.5:a i kanske 20-25 m/s, kanske ännu mer om man begränsar sig till att tok-kryssa i snigelfart nästan rakt mot vinden, men i mina ögon är det inte vidare kul och mest ett sätt att få dödsångest. Med ett riktigt litet kit kan man i stället ha rätt kul i såna vindar. Simmer har en 2.9:a på sitt program i år och jag funderar lite på om jag ska försöka komma över en. Visst, den kanske kommer fram en gång vart tionde år, men den enda gången tror jag att jag kommer vara rätt glad över att ha den.

Sen ska sägas att det egentligen inte finns nåt som helst förnuft eller rim och reson i det tankesättet, ska man vara förnuftig behöver man nog egentligen inget under 7.0 och så skiter man i att det ibland råkar blåsa lite mer. Fast hur kul är det?

• kapten-k

Medlem
    7 september, 2007 vid 23:08

@simpa89 412627 wrote:

Han väger 60kg, hur gammal är man då..? 14-15? Då kan 3.7 för honom exempelvis vara ett 5.0 för dig.

Sant men jag skulle inte Segla 5.0 på en 140 litersbräda (Ungefär vad en 105a är för honom)
    Alla Har olika stil och teknik oxå, Har 70kg kompisar som planar löjligt tidigt.

• carl-r

Medlem
    7 september, 2007 vid 23:16

Enda gången jag har tyckt starboard go har varit riktigt rolig var när jag seglade den med en 5.0’a. 🙂

• Knatte

Gäst
    8 september, 2007 vid 06:22

Frågan var ju enkelt ställd!!
    Skulle ett 3.7 kvm segel passa till en f2 eliminator 103L som är nästan 63 cm bred??
    Svaret är ganska enkelt:smile:

Det kommer inte fungera speciellt bra på något sätt. Då brädan kommer upplevas som orolig, väldigt stor i dessa vindar. Kastfall och fenplaning kommer med stor sannolikhet, stå på menyn i surfing i dessa vindstyrkor med en så stor bräda.

Men självklart kan de funka, på det sättet att man kan plana några minuter då och då i dessa vindar och få roliga vurpor.
    Men att kunna surfa bra med denna kombinationen är inte speciellt troligt. Speciellt som jag misstänker att frågeställaren är relativt ny inom sporten.

Men kan du köpa ett beg 3.7 kvm segel till en billig peng och slippa att köpa ny mast/bom för att kunna använda ett så litet segel, så testa och se!
    Men måste du köpa ny mast/bom + ett 3.7 kvm så är det inte värt att lägga alla dessa pengar, på en kombination som inte kommer fungera bra ihop med din nuvarande bräda.
    (Om du inte skall använda detta till en mindre kommande bräda.)

• flex

Medlem
    8 september, 2007 vid 06:58

Ärligt talat vad är det för vits att köpa 3,7 till en 102 liters bräda, det fattar inte jag alls. svaret är ju givet nej.

• simpa

Medlem
    8 september, 2007 vid 08:32

@flex 412664 wrote:

Ärligt talat vad är det för vits att köpa 3,7 till en 102 liters bräda, det fattar inte jag alls. svaret är ju givet nej.

Nu talar du för dig själv, precis som Anders säger, det enda vi vet om personen är att hon/han väger 62kg och vi kan tippa på att hon/han är 15 år. Skulle man då segla med 3.7 som 15 åring då skulle man vara troligtvis vara toköverriggad när det blåser uppemot 20m/s. Vi säger att hon är nybörjare och då endast vill segla i 5m/s utan att plana så vad är då felet med en 102 liters bräda och ett 3.7 segel?

Du som har gjort tråden, berätta lite mer om dig och dina kunskaper annars kan ingen komma med ett vettigt svar här.

• andersbq

Medlem
    8 september, 2007 vid 10:13

Kan addera en liten fråga i ämnet, jag funderar på att köpa en 120 liters bräda och ett 2.0 samt ett 2.7 segel. Kan det passa ihop tro?

• ola_p

Medlem
    8 september, 2007 vid 10:15

Anders: Absolut, om det är en barnbräda och två barnriggar (vilket ju är ganska troligt med tanke på vilka storlekar du valt). 😉

• oaxen

Medlem
    8 september, 2007 vid 13:40

@simpa89 412683 wrote:

Nu talar du för dig själv, precis som Anders säger, det enda vi vet om personen är att hon/han väger 62kg och vi kan tippa på att hon/han är 15 år. Skulle man då segla med 3.7 som 15 åring då skulle man vara troligtvis vara toköverriggad när det blåser uppemot 20m/s. Vi säger att hon är nybörjare och då endast vill segla i 5m/s utan att plana så vad är då felet med en 102 liters bräda och ett 3.7 segel?

Du som har gjort tråden, berätta lite mer om dig och dina kunskaper annars kan ingen komma med ett vettigt svar här.

En gång i tiden för länge lääänge sedan vägde jag som 25-åring 63 kg. Sedan träffade jag min fru och gick upp ett kilo i månaden under ett år, men det är en helt annan historia. Trots flugvikten fick jag sällan användning för min 3.6:a.

Fast forward 20 år
    De senaste åren har jag varierat lite i vikt (73-83 kg nu ca 75 kg). MEN 3.7:an har jag bara använt två gånger sedan inköpet av Kamaaina ca 04.

Köpråd
    Om du har F2 Eliminator på 103 liter så är INTE en 3.7:a det första du ska satsa på. Visst, det är fullt möjligt att ta sig framåt med en sådan kombination. Men, varför göra det extra svårt och tråkigt för sig. Jag betvivlar att vi har en nybörjare som kajkar runt på en 103-liters bräda som frågeställare.
    Om du går i köptankar när det gäller en 3.7:a så bör du redan ha en 4.2- max 4.4:a i din ägo. Har du följt brädrekommendationen och sitter på en 4.5:a så är mitt råd att istället satsa på:
    1. En mindre bräda ca 75-90 liter (en mindre bräda kräver mer vind, alltså breddar du vindregistret neråt med befintligt minsta segel).
    2. Sedan ett nytt segel (storlek beroende på vilken storlek du har som är större).

Info
    Som påpekats tidigare så kan du med lite kompletterande information, om din utrustning och dina ambitioner, få ännu mer pricksäkra tips.

Slutkläm
    Man ska inte göra allt som man kan göra. Man ska göra det som blir bäst.

PS. Jag tyckte att min 75-liters vågbräda var alldeles för stor ute vid Torö 27/10 – 06 i kombination med en 4.2:a.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3.7 segel till 103L bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.