Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 3 bilder från dagens session.

  • 3 bilder från dagens session.

    Publicerad av bladesurfer på 12 februari, 2010 vid 19:26

    Mycket vind, tyvärr väldigt byig.
    Men lite ladd blev det i alla fall
    Kite: Edge RX 7

    [ame=”http://vimeo.com/9415131″]The air in 60 s. on Vimeo[/ame]

    [ame=”http://vimeo.com/9412717″]Edge RX boost on Vimeo[/ame]

    SnapShot11.jpg

    SnapShot8.jpg

    SnapShot9.jpg

    Tack till Daniel Larsson.

    Hur tar man bort en tråd ?

    pontusande svarade 14 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • gadget

    Medlem
    12 februari, 2010 vid 20:33

    Fett med höjd… aloha

  • kru81

    Medlem
    12 februari, 2010 vid 22:06

    nice.. ser fint ut..aloha

  • maackaan

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 00:33

    lite hardcore ändå

  • pontusande

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 12:28

    Hur gör man för att hoppa sådär högt?

    Jag väger ca 70 och körde igår med en 9 kvm kite i 6m/s vind. Borde väl räcka för att hoppa ett par meter upp? För mig handlar det om centimeter…

    Känns som om jag har fel teknik och dras rakt frammot istället för uppåt när jag försöker hoppa.

  • curry

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 13:25
    pontusande;598383 wrote:
    9 kvm kite i 6m/s vind.

    Största skillnaden är att patrik kör sin 9a i ungefär dubbelt så mycket vind när han hoppar höögt. sen handlar det ju lite om teknik också.

  • pontusande

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 15:01

    OK, det hänger jag med på…

    Men som sagt jag lyckas knappt hoppa över huvudtaget, definitivt inte högre än vad jag hoppar utan kite. När jag försöker svinga kiten över huvudet för att få lyft släpas jag bara i vindens riktning.

    Någon som har något bra knep eller kan hänvisa till några instruktioner som visar hur man hoppar?

    Jag funderade nu på om jag har kiten för lågt från början?

  • bladesurfer

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 17:45
    curry;598387 wrote:
    Största skillnaden är att patrik kör sin 9a i ungefär dubbelt så mycket vind när han hoppar höögt. sen handlar det ju lite om teknik också.

    Körde en 7:a med 35m linor.
    Blåste nog 9-14m/s. Inget soft surf med andra ord , mer skräck blandad förtjusning.
    Vågade inte riktig ta i ordentligt i hoppen. snön var hård

    pontusande;598396 wrote:
    OK, det hänger jag med på…

    Men som sagt jag lyckas knappt hoppa över huvudtaget, definitivt inte högre än vad jag hoppar utan kite. När jag försöker svinga kiten över huvudet för att få lyft släpas jag bara i vindens riktning.

    Någon som har något bra knep eller kan hänvisa till några instruktioner som visar hur man hoppar?

    Jag funderade nu på om jag har kiten för lågt från början?

    Jag kör kiten (på ett ungefär) från kl 3 till ca kl11 och sedan tillbaka.
    Kör så att jag har fullt tryck i bommen när den nästan är helt utskotad och drar sedan in bommen när draken byter riktning.
    Kolla lite kite filmer så kommer du lära dig snabbt
    Jag kör Edge RX vilket är gjord för att lyfta så mycket som möjligt, högt AR .
    Det skiljer sig ganska mycket från olika modeller.
    Med en 9:a kan du nog få små lyft från 7m/s i alla fall.

  • boardtalk

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 20:35
    pontusande;598383 wrote:
    Hur gör man för att hoppa sådär högt?

    Jag väger ca 70 och körde igår med en 9 kvm kite i 6m/s vind. Borde väl räcka för att hoppa ett par meter upp? För mig handlar det om centimeter…

    Känns som om jag har fel teknik och dras rakt frammot istället för uppåt när jag försöker hoppa.

    Det kan vara att du faller av innan du hoppar ??
    Håll bara kanten ordentligt som om du skulle fortsätta att åka i din riktning utan att hoppa.

    Sedan svänger du bara kiten fullt utslag, då SKA du lyfta ;~)

    Men du måste ha mer vind och med de högre fart.

    Knappt att jag kommer ihåg när jag hoppade första gången men det var underbart skit häftigt grymt :~)

    Hoppas du lyckas

  • acemattias

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 00:14
    pontusande;598396 wrote:
    OK, det hänger jag med på…

    Men som sagt jag lyckas knappt hoppa över huvudtaget, definitivt inte högre än vad jag hoppar utan kite. När jag försöker svinga kiten över huvudet för att få lyft släpas jag bara i vindens riktning.

    Någon som har något bra knep eller kan hänvisa till några instruktioner som visar hur man hoppar?

    Jag funderade nu på om jag har kiten för lågt från början?

    Hadde samma problem i borjan.
    Ha inte kiten for lagt och styr den langsammare mot motsatt riktning, det gorde susen for min del.

  • sourra

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 01:10

    Fall av lite i höjd först så du får bra fart innan du kantar upp och skickar draken. Tänk på att land kan vara hårt att landa fel på.

  • debkausf

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 08:45

    Glöm inte ta med datorn om du lyckas få till en 10metare….då kan du fråga grabbarna om det är något mer man behöver tänka på inför landningen för att inte falla rakt ner på stenhård mark;)

  • pontusande

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 10:31

    Tack så mycket för alla tips!

    Ser fram emot lite vind så jag kan gå ut och testa. Jag ska uppdatera er om hur det går, vi får se om benen fortfarande är intakta då 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 3 bilder från dagens session.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.