• Publicerad av niss på 3 juni, 2013 vid 14:25

    Hur gör man en 360?
    På Youtube visar man att man “bara” ska vrida huvudet åt det håll man ska snurra så löser det sig själv. Givetvis efter load and pop och att draken ska lyfta sig (förs bakåt),
    men det händer inte mycket för mig då.
    Nån som vet?
    ( jag kan hoppa 3-4 meter med kitens lyfthjälp , rakt fram)

    niss svarade 10 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • skoldpadda

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 08:49

    Menar du backroll? (360 hopp med rotation mot vinden)

    Om så:
    Man kan tänka att det finns 2 sorters backroll. Antingen den där man poppar och behåller kiten på samma plats hela tiden, eller den där man använder kiten för att få lyft. Jag tycker den senare varianten är bäst att lära sig först. Så här gjorde jag för att lära mig:
    1. Åk frammåt i maklig takt.
    2. Sikta på en liten våg som ser hoppvänlig ut.
    3. Sväng upp mot vinden (och mot vågen) samtidigt som du böjer på benen.
    4. Flytta kiten mot tolv.
    5. Försök att träffa vågen och skjuta ifrån med benen när kiten ger lyft. Samtidigt svänger du allt du kan, som om du tänkt göra köra runt i en cirkel med brädan.

    Lycka till!

  • niss

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 19:49

    Tack , ska testa!

  • blizzy

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 09:38

    http://youtu.be/976-5neat-A

    Om det är backroll du menar så finns det massvis med trådar om hur man gör. Bara o söka =)

    Men snabbguide är: Kör med fart, dra kiten till 12, vrid kroppen över din främre axel och skär upp som att du ska stanna fast fortsätt, när lyftet från kiten kommer fortsätter du rotationen och håller händerna fast på bommen så du inte rör kiten. Innan du landar drar du i framhanden för att återfå fart framåt.

  • niss

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 11:28

    Tack för bra svar!
    Problem med att kiten fortsätter förbi 12. När jag sen drar i framhanden, dyker den snabbt ner i powerzone…….och det går ruskigt fort.
    Har tidigare vid vanliga hopp tittat på kiten och kunnat reglera vändningen vid tolv, men nu tittar jag ju över främre axeln, och har inte så bra koll på kiten.

    På dessa videos om backloop ser man ej kiten, ej heller så mycket av bommens rörelser. Ser bara att man skotar hem, och senare drar i främre handen.

  • yeeah

    Medlem
    6 juni, 2013 vid 13:03

    håll kiten still kl 10-11 sannolikt kommer du i rotationen dra med bakhanden (ofrivilligt) och kiten kommer stiga till 12-13 ändå försök tänka på att dra med framhanden när du påbörjat din rotation. håll händerna så nära mittenlinorna som möjligt alt “lägg linorna mellan fingrarna” på bakhanden

  • skoldpadda

    Medlem
    8 juni, 2013 vid 11:00

    Hoppas det går bra med övandet!

    Vill du ha en kite som rör sig saktare och blir mindre känslig för att du av misstag flyttar den, sätt händerna nära mitten på bommen.

  • blizzy

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 07:30

    @Skoldpadda 711397 wrote:

    Hoppas det går bra med övandet!

    Vill du ha en kite som rör sig saktare och blir mindre känslig för att du av misstag flyttar den, sätt händerna nära mitten på bommen.

    Ett annat sätt för att få en mindre känslig kite (det ena utersluter dock inte det andra) är att trimma den annorlunda i linfästena. Exakt hur man gör detta varierar mellan olika modeller så klart, men rent principiellt så flyttar man fram infästningen av styrlinorna mot mitten av kiten (istället för att vara längst ut på vingspetsen) och ev även kortar styrlinorna.

    På vissa modeller (Blade, Airush mm) kan man även korta av bommen eller ändra linfästena på bommen till att bli smalare. Då rör sig också kiten saktare och är mer tollerant om man råkar dra lite med fel hand etc.

  • niss

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 20:50

    Tack för bra svar Blizzy

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.