Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40 knop nästa år?

  • 40 knop nästa år?

    Publicerad av jester på 20 december, 2005 vid 21:20

    Nå, vad tror ni?

    Kommer någon svensk här från konfen knäcka 40 knop 2006?

    Jag tror att det kommer ske, men nog inte på svenskt vatten. Har hört att många har beställt seriöst snabba prylar inför nästa säsong… Även jag har beställt en bräda som är dokumenterat snabb (42 knop under fötterna på Ben Van Der Steen), får se om jag får råd o skaffa lite fler segel…

    Själv har jag som personligt mål att toppa 38 knop (70 km/h), det tror jag är ett realistiskt mål. Har jag tur o hamnar på riktigt bra speedvatten kan man ju alltid hoppas på att få läsa 40 knop på GPS-displayen.

    Jag tror att Surfan lär passera vallen, han har talang och utrustning och vilja att klara av det..

    Nå vad tror ni?

    Kommer någon lyckas?

    Vad har ni själva för några mål?

    stang svarade 18 år, 3 månader sedan 20 Medlemmar · 77 Svar
  • 77 Svar
  • surfan

    Medlem
    20 december, 2005 vid 21:53

    Hej ja kan medela att mitt mål är 40knop. (som jester skriver)
    Med nytt material till 06 så kommer ja inte o vika en tum

  • getwet

    Medlem
    20 december, 2005 vid 22:26

    Kan kanske gå, men jag tvivlar starkt att det blir på Svenskt vatten, såvida vi inte missat något superbt ställe.

    Själv siktar jag nog in mig jag också på 38 knop, borde fungera nu när man hittat till TT samt att vindarna ger mig mer lycka kommande säsong. En del andra farter utlovades här hemma i lördags på “säsongsavslutnings” festen, visserligen efter en del dryckjom så därför får var och en svara för sig själv……..Men jag tror jag vet en som kommer att plocka 40 knop, eller djävligt nära iaf!

  • speedjanne

    Medlem
    21 december, 2005 vid 06:23

    En fråga till surfan….fick du fart på AB+ brädan någongång?

    God jul allihopa

    Speedjanne gbg

  • niklas_s

    Medlem
    21 december, 2005 vid 09:46

    janne du hopppas på å spräcka 25an eller? nä men skämt åsido tror ja göteborgs hopp janne ser jävlit taggad ut. allt han behöver nu e ett manic 5.0 så tar han de på down the line. hört att 2005orna e jäävlit snabba. asså ärlit talat janne så skulle de ju va de perfekta kittet. din freewave åsså manic 5.0at på de. fatta va du kommer smacka. de e nere på 1900 nu å de e fan bottenpriset. de känar du på en kafferast

  • surfan

    Medlem
    21 december, 2005 vid 17:05

    Nej ja seglade inte med den i några bra förhållanden men de blev 34.7 knop.
    Lånade den bara i 1 väcka.

  • mrpop

    Medlem
    23 december, 2005 vid 07:37

    Det kommer flera nya spelare in i leken nästa år! Så det kommer bli spännande!

  • jester

    Medlem
    23 december, 2005 vid 07:52

    Kul!

    Kan bli en riktigt spännande och tight säsong nästa år!

  • hellboy

    Medlem
    23 december, 2005 vid 10:54

    Tjena, är ny på konfen & i disciplinen speedsurfing under -05.

    Med nytt kit för 2006 (3 segel + bräda) och med Göteborg som bas sen dec-05, räknar jag med att följande två delmål bör vara realistiska.

    nr1: Average of 5 fastest 10 sec – 30 knop (fn. 28 knop)
    nr2: Top10 på gps-speedsurfing (fn. 17:e plats)

    Ettan blir nog inga problem 🙂 men tvåan blir desto större utmaning, speciellt nu med uppkittningar till höger och vänster å med fler & fler speedsurfers i svenska vatten. 2006 kan som sagt bli ett spännande år!

    Lycka till med era satsningar under det kommande året!

    //hellboy

  • jester

    Medlem
    23 december, 2005 vid 11:42
    hellboy wrote:
    Tjena, är ny på konfen & i disciplinen speedsurfing under -05.

    Med nytt kit för 2006 (3 segel + bräda) och med Göteborg som bas sen dec-05, räknar jag med att följande två delmål bör vara realistiska.

    nr1: Average of 5 fastest 10 sec – 30 knop (fn. 28 knop)
    nr2: Top10 på gps-speedsurfing (fn. 17:e plats)

    Ettan blir nog inga problem 🙂 men tvåan blir desto större utmaning, speciellt nu med uppkittningar till höger och vänster å med fler & fler speedsurfers i svenska vatten. 2006 kan som sagt bli ett spännande år!

    Lycka till med era satsningar under det kommande året!

    //hellboy

    Välkommen!

    Bor du i Gbg har du ju en ganska kort resa ner till Torkelstorp. Jag kan nästan garantera att du lär uppnå mål 1 där en bra dag.

  • tbsurf

    Medlem
    23 december, 2005 vid 11:48
    hellboy wrote:
    Tjena, är ny på konfen & i disciplinen speedsurfing under -05.

    Med nytt kit för 2006 (3 segel + bräda) och med Göteborg som bas sen dec-05, räknar jag med att följande två delmål bör vara realistiska.

    nr1: Average of 5 fastest 10 sec – 30 knop (fn. 28 knop)
    nr2: Top10 på gps-speedsurfing (fn. 17:e plats)

    Ettan blir nog inga problem 🙂 men tvåan blir desto större utmaning, speciellt nu med uppkittningar till höger och vänster å med fler & fler speedsurfers i svenska vatten. 2006 kan som sagt bli ett spännande år!

    Lycka till med era satsningar under det kommande året!

    //hellboy

    Med 30knop i average hamnar du idag på 13’e plats (och då petar du ner mej till 14’e).

    Får se hur det går nästa säsong, jag tänker i alla fall försöka klättra upp ibland top10, men jag tror att det nästa säsong behövs avg på uppåt 32-33knop för att bli kvar där, så vi får se om det är möjligt.

    Shit vilka otroliga mål/farter man börjar fundera på. När jag börja köra med gps var det ju bara för att se om jag klara av att köra över 30knop.

    Jaja min “uppkittning” är snart färdig, sen får vi se om det ger någon knop extra

  • hellboy

    Medlem
    23 december, 2005 vid 12:27
    Jester wrote:
    Välkommen!

    Bor du i Gbg har du ju en ganska kort resa ner till Torkelstorp. Jag kan nästan garantera att du lär uppnå mål 1 där en bra dag.

    Tackar.
    Har inte kört där ännu men baserat på TT-speedarnas resultat så verkar det vara “the place to be”. Ska bli enormt spännande när den dagen (sydlig kuling?) kommer.. Ses på vattnet!

  • boman

    Medlem
    23 december, 2005 vid 12:37
    tbsurf wrote:
    Jaja min “uppkittning” är snart färdig, sen får vi se om det ger någon knop extra

    TB, Vad blir det för kit ?

  • hellboy

    Medlem
    23 december, 2005 vid 13:06
    tbsurf wrote:
    Med 30knop i average hamnar du idag på 13’e plats (och då petar du ner mej till 14’e).

    Japp, därför är det delmål/etappmål. Om ettan fixas är det tokfokus på tvåan. Att många på rankingen kommer bättra på sina PB under nästa år ser jag som en självklarhet. Frågan är vad man själv ligger när året summeras vid den här tiden om ett år..

    Nåväl, nog om mig. 40 knop handlar ju tråden i huvudsak om. 🙂
    Jag undrar jag om den verkligen kommer att spräckas av nån svensk seglare i svenska vatten.. Att det finns svenska surfare, som under de rätta förhållanden borde ha den kapaciteten kan jag hålla med om, men har verkligen TT den potentialen? Kanske ska besöka stället innan jag yttrar mig 😉

    Så av ren nyfikenhet, hur står sig TT mot typiska speedställen/plattvattenställen som t ex Strand Horst, Leucate, Sotavento eller Karpathos? Nån berest surfare som vet och vill dela med sig?

    //hellboy

  • tbsurf

    Medlem
    23 december, 2005 vid 13:51
    Boman wrote:
    TB, Vad blir det för kit ?

    Tja Boman
    Jag kör vidare med mina helt suveräna Exocet turbo boost 67 och 58, men jag fyller på med en Exocet warp speed.

    Naish stealth-06 ser ut att gå jävulskt bra i händerna på Finian, Martin van Meurs mfl. Så jag tänkte prova att inför nästa säsong köra på stealth 6,5 och 5,5.

    Select kommer till nästa år med uppföljaren till lightning-speed, Viper-speed. Jag fick möjlighet att prova den på TT när jag var där på besök och tycker den var så go att jag tänker beställa en himla massa sådana till nästa säsong.

  • tbsurf

    Medlem
    23 december, 2005 vid 14:02
    hellboy wrote:
    Japp, därför är det delmål/etappmål. Om ettan fixas är det tokfokus på tvåan.

    //hellboy

    cool …!!

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40 knop nästa år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.