Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40 knop nästa år?

  • jester

    Medlem
    23 december, 2005 vid 16:41

    Så av ren nyfikenhet, hur står sig TT mot typiska speedställen/plattvattenställen som t ex Strand Horst, Leucate, Sotavento eller Karpathos? Nån berest surfare som vet och vill dela med sig?

    TT är inte ens i närheten av dom ställena. Tror det är mycket svårt att köra 40 knop där. Surfan har ju toppat närmare 37 knop där och getwet, Erik jag och någon till har kört nästan 36 där.
    Det största problemet är nog inte hur vattnet ser ut, utan att det sällan eller aldrig är jämn vind där. Observera att detta är toppfarter enbart. Snackar vi 5 averege 10 sekunder får du ta bort ett par tre knop…

    tbsurf: jag är övertygad att du kommer köra väldigt fort med dina grejer när du kört in dig på dom, och har kört in dig på TT. Kan Ben van der Steen köra över 42 knop med tb58:an och 47 med Warp speeden, så kan väl vi?? 😉 (eller ja, bara du på sista punkten då jag inte har någon warp speed… ännu iaf)

    Lägger till ett parpersonliga mål till… Över 35 knop på average och även på 500 meter. Blir kul att se hur realistiska våra mål är när vi summerar nästa år…

  • getwet

    Medlem
    30 december, 2005 vid 19:33

    Hej Jester!

    Har seglat ett par ggr på Sotavento, just i speedrännan och kan väl egentligen inte riktigt jämföra eftersom man aldrig kört med GPS där. Det enda jag kan säga är att det gick fort som f.. och jag tror nog att det gick fortare än på TT, så kändes det iaf. Nu ska det väl också påpekas att när jag seglade på TT så blåste det inte lika mycket som på Sotavento. Sträckan blir dock kortare att åka på (i själva “rännan”) och det går därför inte att satsa lika länge, vilket iofs inte gjorde något för min del eftersom det ofta slutade med ett kastfall (ibland lyfte grejerna från vattnet, ingen tailwalk utan dom bara lättade horisontellt, uppåt som en helikopter, skitskumt) Det kanske talar för att det gick fortare!
    Men kanske jag åker dit nu under vårkanten, och då lär GPS:en vara med…..

  • culing

    Medlem
    30 december, 2005 vid 22:33

    Tjena Micke o alla andra!
    Ska bli kul med kommande säsong, ny bräda och ett mindre segel.
    Själv har jag bara kört “speed” på Dalarö, Fituna, Torö och Haga Park.
    Ska bli kul att prova på TT till våren, verkar inte vara något 40 knopsställe men betydligt plattare än ovan nämnda.
    Hoppas jag kan öka på mina 35,2 på 2 sec. och 32,3 average rejält, de är ju satta i relativt gropig sjö.
    Till våren får jag min Fanatic Falcon 91, tror att den blir lättare att piska upp i hastighet än RTXen.
    Försten över 40 knop på svenskt vatten, det blir något att bita i, tycker inte att något annat räknas.?

  • jester

    Medlem
    31 december, 2005 vid 11:22

    Getwet: Kan inte helikopter-kastfallet bero på utrustningen? Jag upplever att dagens morderna utrustning är mycket lättare att köra riktigt fort med, just därför man slipper sådana fenomen.

    Culin: Visst hade det varit trevligt att köra 40+ i Sverige, men tror det kan vara riktigt svårt. OM jag nu skulle piska 40 knop utomlands skulle inte jag bli mindre glad för det… 😉 Grattis till en mycket trevlig bräda. Går den minst lika bra som Falcon 90, så kommer det gå rejält undan.

  • flensted

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 12:05

    :santa:
    Mitt nyårslöfte är att vara snabbast i Sverige.:confused2:

  • getwet

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 16:08

    Det kan det vara, det var ett par år sedan jag vär där och utrustningen var naturligtvis inte detsamma som idag. Tror också att brädan brädan var för stor för de farterna man fick upp där (90-92literRRD276), samt en “aning” otränad försäsongsavslagenförstasegeldagarnatröttåkare. Kanske lite hangover också, kanske……..

  • getwet

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 16:10
    flensted wrote:
    :santa:
    Mitt nyårslöfte är att vara snabbast i Sverige.:confused2:

    Mitt nyårslöfte är att alltid vara snabbare än Flensted, I ALLT!

  • jester

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 17:01
    getwet wrote:
    Mitt nyårslöfte är att alltid vara snabbare än Flensted, I ALLT!

    4 sekunder….

  • imported_macts

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 18:29
    getwet wrote:
    Det kan det vara, det var ett par år sedan jag vär där och utrustningen var naturligtvis inte detsamma som idag. Tror också att brädan brädan var för stor för de farterna man fick upp där (90-92literRRD276), samt en “aning” otränad försäsongsavslagenförstasegeldagarnatröttåkare. Kanske lite hangover också, kanske……..

    Om det var nån av gångerna jag var med så tror jag att hangover-teorin kan stämma!
    Jasså, du funderar på en Fuerte tripp i vår! Vet du när? Funderar själv på en sväng till Holland (Strand Horst mm)

  • getwet

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 21:30
    Jester wrote:
    4 sekunder….

    Även snabbare i den grenen….

  • getwet

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 21:37

    Tjena min rockidol!

    Planer finns faktiskt för Fuerte nu under våren. Vet några som åker runt påsk och tanken är väl att kanske komma dit vi den tiden. Funderade först på Egypten men efter lite forskning gick det bort……inget bra speedvatten tydligen.

    Strand Horst är absolut med i 2006 års vägatlas……blir nog en tidig resa dit också, ska bara få reda på när det blir bra där. Ryktet säger att det ska växa sjögräs som tydligen “dämpar” vattnet, det kanske inte finns tidigt på våren? Men det är inte som HP:s sjögräs, det här sitter tydligen kvar på botten och fungerar som någon slags dämpning som sagt var. Jag kanske är ute och cyklar nu men det är så jag uppfattat det.

  • getwet

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 21:41

    Kan någon förklara för mig, en gammal gubbe (ungefär lika duktig på det här som Surfan)hur i hel….. får man in dom däringa små dj…. gubbarna I TEXTEN!
    Dom hamnar bara utanför hela tiden där inte jag vill att dom ska vara, kolla här bara……….ja, nu sitter han här ovanför igen!

  • flensted

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 22:25
    getwet wrote:
    Kan någon förklara för mig, en gammal gubbe (ungefär lika duktig på det här som Surfan)hur i hel….. får man in dom däringa små dj…. gubbarna I TEXTEN!
    Dom hamnar bara utanför hela tiden där inte jag vill att dom ska vara, kolla här bara……….ja, nu sitter han här ovanför igen!
    xxxxxx::confused2: lider du av hangover!!!!!!!!!!! använd musen på smilies ej postikoner:confused2: yngre gubbe
  • the_novice

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 22:30

    Funkar också bra att skriva in koden direkt; http://www.surfzone.se/forum/misc.php?do=showsmilies

    På speed-forumet är det väl mest gamla gubbar som hänger….

  • jester

    Medlem
    1 januari, 2006 vid 22:58
    getwet wrote:
    Kan någon förklara för mig, en gammal gubbe (ungefär lika duktig på det här som Surfan)hur i hel….. får man in dom däringa små dj…. gubbarna I TEXTEN!
    Dom hamnar bara utanför hela tiden där inte jag vill att dom ska vara, kolla här bara……….ja, nu sitter han här ovanför igen!

    Lol!

    😀

    Vi skall nog göra en data-nörd av dig oxå så småningom.. Håller på o lära upp Surfan, men det är en lång och mödosam process…

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40 knop nästa år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.