Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 400 mast till isället för 430l !!

  • lars_k

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 13:24

    Beror förstås på vad för segel och vad för mast. 43 cm är mkt förlängning!
    Effekten av en för kort/mjuk mast är att masten kommer att ligga mer böjd i luffen än vad som är tänkt. Alltså kommer masten att sträcka ut seglet och minska buken. Detta ger sämre bottendrag men ett planare segel kan också ge bättre hantering och kännas “lättare”. En mjuk mast gör också att seglet lättare tappar formen överriggat. Det kan “vika sej” vilket yttrar sej i ett satans bakhandsdrag i byarna. Förliket är helt enkelt mindre spänt och buken blir mindre stabil.
    Det minskade bottendraget och bättre hantering kan dock passa en lättviktare.

  • ola-h

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 20:21

    Det beror väldigt mycket på seglet och på masten. Jag har kört mycket stora segel, ända upp till 6.3 med ca 445 luff, på 4m mast. Visserligen är jag rätt lätt, men i de kombinationer jag kört har det funkat riktigt bra, även när jag pressat seglet hårt (vilket man även som lättviktare kan göra men kanske inte så ofta gör). Jag har dock kört rdm som är aningens styvare än standard (=Powerex) de senaste åren.

    Så avslöja vilken mast och vilket segel det är så kanske vi kan gissa lite bättre hur dett kommer funka.

  • donpedro

    Medlem
    25 februari, 2006 vid 20:25

    Tror de e helt lungt men de beror som sagt på vilket segel och vilken mast. Min expression 6,1 har luff 470 och rekomenderat till 430 mast. De rekomenderar alltså en förlängning på 40 cm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 400 mast till isället för 430l !!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.