Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 479 luff och rdm – bra eller skit?

  • 479 luff och rdm – bra eller skit?

    Publicerad av pataba på 6 maj, 2013 vid 18:15

    Tjena,
    Vill hålla nere antalet master att släpa på och har därför en 430 rdm som jag förlänger till 480 så att det funkar med mitt 6,2-segel. Masten är en ny 70% Gaastra och seglet ett Goya från 2009 eller nått sånt. Jag upplever att det känns degigt och att det är svårt att få ordentlig respons. Blir det bättre med en 100% mast eller är det bara att glömma rdm och så lång luff?
    / Pata

    pataba svarade 11 år sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • raask

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 18:28

    479 cm RDM mast är kanske i längsta laget… Det är ju bättre respons i en SDM mast isåfall. Prova dig fram, fråga någon vän om du kan prova deras 460 SDM mast, helst med rätt böjkurva såklart, och känn om de blir bättre på så vis.

  • raggarn

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 19:20

    är datan korrekt…???
    låter som en väldigt lång luff på en 6,2……??????

  • alexasu

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 19:34

    Om jag inte misminner mig är gaastras böjkurva “hard top” och Goyas mer “constant curve”, kanske till och med lite mot “flex top”-hållet. Masten ochs seglet kanske inte leker så bra?
    430 på en 6.2:a är väl rätt standard annars. I alla fall på våg- eller freestyleaktiga segel. Vad är det för segel du har?

  • raggarn

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 19:38

    ja runt 440-430 i luff …ja men knappast 50cm till…????
    och ännu kortare på nyare segel… eller é de ba ja….???? eller…..

  • bicless

    Medlem
    6 maj, 2013 vid 21:35

    Det kasnke är ett sådant här http://www.surfspot.se/goya-6-2-2006-begagnad.html
    Det riggas på 460. Om du har 70% kol idag kommer inte 100% hjälpa. Tror inte sdm hjälper heller. Det bör nog vara 460 för att få styvare rigg. För lätta personer borde 430 funka.

  • raggarn

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 08:20

    åkej då….ett skönt high aspect alltså…gött 🙂

  • pataba

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 18:13

    Bicless, du hittade mitt segel finfint! Att det är så gammalt…tiden rusar iväg. Jag får ge mig ut och leta nya segel istället och köra den här segellinjen som mina B-prylar på 460 SDM. Då känns de rätt bra ändå.
    Får leta upp lite nya segel i freestyle-hörnan. Är rätt kass på freestyle men freestyle/freeride är det som passar bäst på mina vatten. Är lite sugen på Gaastra Pure. I år är de dessutom lite mindre fula än förra årets! Någon som kör freestyle/freeride på något annat Gaastra-segel och nått haleluja-stämning? De måste ha tokbra bottendrag eftersom Mälaren normalt erbjuder byig 6.0-vind.
    / Pata

  • bicless

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 20:10

    Vill du ha tokbra botten, kolla in Sailloft Quad. Har du nära stockholm har jag testsegel. Duktiga freestylekillar som Julien Mas mfl har fått upp ögonen för dem. Här ser du Adrian Beholz som är en ung tysk talang. http://vimeo.com/60476245# Hallelulia.

  • pataba

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 16:26

    Försökte ladda ned testet på seglet från tyska surf men de verkar inte sälja tidningarna digitalt. Hade varit kul att se om det skulle kunna passa mig. Bicless, du har inte tillgång till hela segeltestet?
    Mvh
    Patrick

  • bicless

    Medlem
    9 maj, 2013 vid 20:28

    Tror det. Maila mig så kan jag kolla. Bicles

  • dr-masse

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 12:06
  • pataba

    Medlem
    10 maj, 2013 vid 14:10

    Tack Masse! Hade hittat den men det är en ett år äldre test av de mindre modellerna Quad. De större kallas tydligen Quad+ och har testats i år.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 479 luff och rdm – bra eller skit?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.