Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 50cm fena!!?

Taggad: 

  • 50cm fena!!?

    Publicerad av sonofisai på 25 augusti, 2011 vid 12:38

    Jag köpte min bräda begagnat och fick en fena till… den var någon som slipat på, och den är nu 25cm eller så. Men när jag går in och kollar på internet och läser om brädan så är det egentligen 50cm fena som följer med. Någon har kapat rejält i min fena.

    Spelar detta någon roll och bör jag i så fall skaffa ny 50cm fena eller kan jag köra med 25cm kapad och ändå ha skoj?

    swe-496 svarade 12 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola-h

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 12:40

    Vilken bräda gäller det? Märke, modell och storlek.

  • sonofisai

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 12:58

    F2 Hornet 144 är det. kör mest 5.5 och 7.2 segel

  • fraddanr

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 13:14

    25 cm låter väldigt kort, jag skulle rekommendera dig att skaffa en fena mellan 40-50 cm för tidig planing och bra höjdtagning.

  • Knatte

    Gäst
    25 augusti, 2011 vid 14:04
    Sonofisai;667229 wrote:
    F2 Hornet 144 är det. kör mest 5.5 och 7.2 segel

    Du kan ha skoj med så kort fena, men du lär inte kunna segla optimalt med så kort fena.
    Då planing och höjdtagningsegenskaperna lär bli lidande:frown: Sedan klarar inte din bräda av att ta optimala segel, utan att få spinout pga liten yta på fena.
    Så mitt tips är att du skaffar en fena på omkring 50 ± 5 cm eller så, som brädan skall ha, för att fungera bra.:tongue:

  • sonofisai

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 10:48

    Ok har beställt en 35cm och en 48cm nu. Hoppas det blir bättre.

    Läste någonstans att Powerbox inte hanterar fenor över 50cm så bra. stämmer detta eller är det bara “en mans åsikt”
    ???

  • swe-496

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 12:35

    Stämmer till viss del… Beror ju lite på hur boxen är konstruerad.. Men generellt kan man säga att 50cm är vad en powerbox klarar. Better safe than sorry…

  • v-thun

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 13:18

    Tror att boxen måste va djupare då krafterna blir större. Vad den djupare boxen kallas vet ja inte!

  • swe-496

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 13:21

    Deep-Tuttle kallas den… Har lite att göra med att Tuttlefena sätts fast med 2 skruvar också och därmed sprider lasterna lite mer antar jag. Fenhuvudet har dessutom större yta i fenboxen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 50cm fena!!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.