Senaste nytt Forums 6.2 — the holy grail to Stockholm windsurfing

  • 6.2 — the holy grail to Stockholm windsurfing

    Publicerad av dude på 28 september, 2003 vid 21:29

    Jag har länge letat efter det perfekta 6.2-seglet
    (som 72-kilossurfare), det som planar upp tidigt men ändå
    känns lätt i händerna för dom flesta manövrar.

    Tar man ett svep av de segel som skulle kunna vara intresanta har vi:
    Hot Sails Maui Psyclone 5.9
    Hot Sails Maui Psyclone 6.3
    Hot Sails Maui SO 6.3
    Hot Sails Maui Diva 6.3 (för lättare seglare)
    Challenger Morpho 5.9
    Challenger Morpho 6.4
    Naish Sails Boxer 6.2
    Gaastra Echo 6.0
    Gaastra Echo 6.4
    Neil Pryde Expression 6.2
    Neil Pryde Expression 6.7

    Som segelstorlek verkar det ha en hel del att göra med just
    vilken bomlängd man hamnar på.

    Psyclone 5.9 183
    Psyclone 6.3 194
    SO 6.3 195
    Diva 6.3 190
    Morpho 5.9 183
    Morpho 6.4 187
    Boxer 6.2 189
    Echo 6.0 192
    Echo 6.4 202
    Expression 6.2 187
    Expression 6.7 197

    183 känns lite litet och närmare 200 känns också lite långt.

    Diva rekommenderas för lättare seglare ungefär under 65 kg.
    Morpho 5.9 rekommenderas faktiskt för seglare 65-85 kg och Morpho
    6.4 för seglare över 85 kg!

    Psyclone 5.9 och Morpho 5.9 skulle jag nog tro är lite för små som
    störstasegel för mig.

    Flest av seglen riggas på 430-mast men Echo 6.4 & Expression 6.7
    riggas på 460-mast och Diva 6.3 riggas på 400-mast.

    Här är några detaljer med
    storlek, mastlängd, bom och rekommenderad mast:
    Psyclone 5.9 442 183 430/25/23-mast
    Psyclone 6.3 452 194 430/25/23-mast
    SO 6.3 455 195 430/25/23-mast
    Diva 6.3 442 190 400/26/19-mast
    Morpho 5.9 442 183 430/??/21-mast
    Morpho 6.4 449 187 430/??/21-mast
    Boxer 6.2 434 189 430/??/21-mast
    Echo 6.0 458 192 430/??/21-mast
    Echo 6.4 468 202 460/??/25-mast
    Expression 6.2 470 187 430/??/21-mast
    Expression 6.7 482 197 460/??/25-mast

    Gaastra/Echo har lång bom och lång mast.
    Hot/Psyclone har lång bom och kort mast.
    NP/Expression har kort bom och lång mast.
    Naish/Boxer och Challenger/Morpho har kort bom och kort mast.
    — Man kan ju fråga sig om alla segeltillverkare har samma syn på storlek. —
    Det ligger ju annars en hel del skillnad i segeldesign. Högt eller
    brett segel (“high and low aspect ratio”). Hur mycket av seglet
    spänns upp av segel och bom kontra lattor.

    Bara Echo är uttryckligen anpassat för skinny och Expression
    uttryckligen anpassat för standard-diameter-mast. Själv tänker jag
    rigga på skinny. Huvudsaken är väl den att med så stor skillnad i
    känsla tycker jag det ska sägas något om vad man bör förvänta sig
    i skillnad mellan att rigga med skinny och standard.

    Här är några frågor jag funderar över och som jag undrar över om
    jag skulle kunna få lite hjälp med!

    Framåten funkar definitivt för en segelstorlek som 5.4, men funkar
    den för ett 6.2:a och gör valet av segel någon skillnad? När det
    gäller att lära sig?

    Echo är ju Matt Pritchards “signature” freestyle-segel. Jag vet
    inte riktigt hur mycket han väger men en del skulle jag gissa och
    masterna är rekommenderade relativt styvare på Echo-seglet. Är
    vissa segel gjorda för tyngre och andra för lättare seglare
    egentligen?

    Mitt gamla 6.2 har en bomlängd på 189 cm och jag tror jag gillar
    just den bomlängden och inte för mycket längre. Psyclone saknar
    storlek runt 187 i bomlängd. Hur kommer sig det stora hoppet?

    Det verkar som man har en avvägning att göra. Kort mast och bom är
    bra. Men ju mer segelduk som spänns upp av lattorna desto
    svampigare blir seglet? Det är ju klart att Boxer försöker lösa
    det med styvare lättor men funkar det?

    /Niklas
    http://www.hotsailsmaui.com/2004/sailsize.php?min_size=6.0&max_size=6.5
    http://www.challengersails.com/main.htm
    http://www.naishsails.com/naishsails/show_sails.aspx?product=Boxer#
    http://www.gaastra.com/sails/2004/echo/
    http://www.neilpryde.com/product/2003/sails03/sails/exp_intro.html#detail

    dude svarade 20 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • peter-andersson

    Medlem
    28 september, 2003 vid 23:31

    Tjena, jag har kört både echo 6.2 -02 och echo 6.2 -03.
    Bommen ser lång ut på pappret, men på vattnet känns den verkligen inte det. Registret är bra, fast man får in snåla på uthal och nedhal när det brallar i eller är byigt.
    Ska bli intressant att se hur 6.0 -04:an blir. Är det lika bra som -03:an kommer jag bli förbannat nöjd.

  • voodoo

    Medlem
    29 september, 2003 vid 07:29

    Du har ju totalt glömt North Sails Duke wink.gif
    Crossover Freestyle/Wave
    6.2:an kännns oerhört lätt och underliket underlättar alla duckmanövrar, rekommenderad mastlängd är både 430 och 460 (Luff max 470) (Bomlängd max 190)
    http://www.north-windsurf.com/2003/northsails_main.htm

  • ola-h

    Medlem
    29 september, 2003 vid 07:47

    Jag har kört Hot Psyclone 5.9 (2003) och 6.3 (2002). Liksom det rapporteras om Gaastra Echo tycker jag inte bomlängden direkt stör. Det är lätt att tro att ett segel med lång bom liksom skall kännas större, att trycket kommer längre bak över fenan och att ett sådant segel inte skulle funka lika bra på en mindre bräda som ett lika stort men smalare. Det är dock inte sant, i allmänhet. När du seglar seglet lutas det ju bakåt och på ett smalare segel med tryckpunkten högre upp kan då tryckpunkten hamna längre bak på brädan.

    Nåväl, Jag är grymt nöjd med Psyclone. Som du kanske vet vann 6.3:an tyska SURFs freestyletest 2003. Från 2003 är seglen dessutom sydda för RDM. Två saker som är speciella med Psyclone är den mycket låga vikten (speciellt i relation till att de klarar spolning i masthögt Hookipa) samt att de kan trimmas för otroligt mycket bottendrag, antagligen “dragigast” på marknaden. När de riggas så är de dock rätt tunghållna och lite tröga, men det skadar ju aldrig att ha de möjligheten om det mojnar lite. Trimmet sköts till 80-90% med uthalet så det är enkelt att bara hoppa i och trimma om lite på vattnet. I mer normalt trim är draget normalstort med känslan i seglet är då superlätt och rätt stabil.

    Till mitt Psyclone 6.3:an hade jag aldrig riktigt någon bräda som var tillräckligt stor att hantera max drag. 5.9:an är en grym storlek. Seglet känns i normaltrim som en “vanlig” 5.3:a och ändå finns lättvindsreserver att ta av. Jag kör min 5.9:a med en 4m Powerex skinny (men har en GulfTech 4m på väg) och 42cm förlängning. Det funkar kanon. Med det stora trimregistret blir det nästan som tvåsegel i ett. Lättvindsfreestyle på plattvatten med tung acceleration eller lättvindvåg med “försvinnande” känsla och det där lilla extra draget på vågen. Just trimregistret är i och för sig också Psyclones nackdel. Det är väldigt känsligt för små ändringar och man får ha lite känsla för att hitta precis det trimmat man vill ha. Att tänka på är att 5.9 psyclone väger som en typisk 5.0:a vilket också bidrar till att det funkar på rätt små brädor.

    Diva 6.3 har jag också kollat in, speciellt på grund av att det kan riggas på 4m mast liksom min 5.9:a. Som det ser ut nu är jag dock väldigt nöjd med Psyclone.

  • dr-masse

    Medlem
    29 september, 2003 vid 11:17

    6.2 har länge funnits i segelgarderoben av precis de anledningar du anger.

    NR 2000 6.2 och Expression 2003 6.2 är de som körts mest. Har även testat Core, Simmer Onshore och ett Arrows Trixx (?) i denna storlek.

    Att loopa med 6.2 borde funka fint. Jag kan inte ställa framåt, snyft, men har gjort lika många försök med 6.2 som med 5.4. Mina två-tre bästa i år var med 6.2, faktiskt.

    Expression 6.2 tyckte jag om. Hade många av de egenskaperna du söker och var ett, i mina ögon, bättre segel än 7.2 i samma linje. Lätt, stabilt och välbalanserat. Ett tydligt steg framåt jmfrt med mitt NR 6.2. Core 6.2 var oxå kul att testa, men hade ett väl smalt vindregister för ett segel i den här storleken. Föredrar personligen dessutom en lite stabilare rigg.

    Nåja, blev ju mest tyck å tänk här.

    Till sist så tycker jag faktiskt att du “missat” en potentiell kandidat här – Simmer Crossover. Nu har ju jag bara det i 5.7, men jag måste säga att det är det klart bästa Simmersegel jag någonsin kört. Jag gillade onshore när det kom och har ägt ett par Simmer sedan dess, bra segel men inget extra tycker jag. Crossover däremot överraskade positivt och har en, för mig, väldigt skön mix av balans, fart, manövrerbarhet och kontroll.

    Men det finns många fina segel i den här klassen, bäst är väl om du får möjlighet att prova före köp.

    Lycka till å Surfa På!

    (kul diskussionämne!)

  • ola-h

    Medlem
    29 september, 2003 vid 13:57

    Hot och bomlängder är ett kapitel för sig, likaså nämnda märke och mastlängder. T ex har 4.7 SO LÄNGRE mast än 5.0 SO (2003, 2004). Smack 3.8 har 358 mast och nästa storlek 4.3 408, dvs 50 cm mastökning på 0.5 kvadratmeter.

    Bomlängderna på Psyclone gör också lite intressanta hopp, t ex har 6.3, 6.6 och 7.1 nästan samma bomlängd.

    Hur som helst, någon slags tanke lär det finnas bakom eftersom det knappast blir på det här sättet om man bara prickar ut mast- och bomlängd lite slentrianmässigt.

    När det gäller Naish Boxer och “lattspänning” så tror jag inte det seglet är känt för sin svampighet. Snarare är det en rätt styv profil.

  • adde

    Medlem
    29 september, 2003 vid 14:17

    Vi har ju diskuterat detta segel lite förut, men här kommer lite mera info. Som Ola skrev här nedan så är det inte svampigt utan snarare styvt. Just 6.2 har jag lyckats få svampigt, lite “vik” känsla, genom att rigga den på en 400 mast. Med 430, eller en styv 400 (Gun eller GT), är det dock inga problem.

    Jag har även kört på Echo 6.2 2002, vilken planar något tidigare, men har å andra sidan 10 långre bom. Vilket _jag_ tycker är på gränsen. Iom att jag inte har 6.2 som största segel är det inte högsta prioritet med segmentets mest snabbplanande segel. Jag tycker man vinner bra mycket mer med den ökade hanterbarheten (känns som minst 0.5 kvm mindre i händerna).

    Edge 6.4 (eller nya AMP 6.5) kan vara intressant att kika närmare på också.

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2003 vid 16:01

    Är den här tråden ett skämt eller. Snackar vi tekniksport och prylbögeri här eller… Snälla, säg att det är den ironiska generationen som slagit till !

    Ett bambuspö med rött korkflöte, någon ?

    Uff

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2003 vid 16:45

    Glöm Hash-boxern bomlängden är längre än det som är angivet (har ett själv) helt OK segel men inte lika bra som ett Crossåver

  • adde

    Medlem
    30 september, 2003 vid 08:43

    Jag kör mina boxer (4.7, 5.4 och 6.2) med några cm extra i uthal. Men jag har RDM master och de lägger på ett antal cm, dels pga att mastfickan blir mera utdragen dels för att centrum på masten hamnar längre fram. Dessutom har jag rätt så hög bomplacering.

    Mina Gaastra Echo behövde >5 cm extra med RDM och ett par cm extra med SDM.

    När det gäller styvehten så har 03:orna åtminstone en tublatta övanför bommen.
    NP Saber, som också har kort mast, har 5 tublattor.

    Vill man ha kort bom så har/hade NS vulcano/disco extremkort bom har jag för mig.

    Och sen har vi ju nya Simmer Compact…

    /adde

  • dude

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 09:16

    Jag skrev till Hot Sails Maui:
    Your 6.3 Psyclone is of great interest to me. But I have one question, which up to now stands unanswered to me. Why the large gap in boom length up to 194 cm?
    och fick svaret:
    We have to extend the boom as we want this sail to perform well on a 430cm mast. The 194 allows all booms that stop at 196cm to be used.

    Jag funderar vidare vad jag egentligen vill ha; vad gör bomlängd på runt 188 cm kontra lite större egentligen?…

    Niklas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums 6.2 — the holy grail to Stockholm windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.