Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 60 åring lär sig loopa

  • oaxen

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 09:06

    Min omprogrammering i korta steg:

    1. Muskelminne – nöt in Ian Leonards gatsnurr åt båda hållen. Automatisera! http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?article_type=26&ofsection=TECHNIQUE&ofref=25

    2. Chop-hoppa och se till att följande moment sitter:
    a – dra snabbt upp bakfoten till baken, vid småskutt måste du vara lika snabb att trycka ned brädan igen.
    b – titta bakåt i luften när du hoppar (detta var min enskilt viktigaste punkt!). Små hopp ger mindre luftttid och då bakåttittar man extremt snabbt.
    c – hoppa med fram handen precis framför hängseletampen och bakhanden så långt bak som möjligt.

    3. Sätt ihop a, b och c i ett enda hopp. Testa att dra lite försiktigt med bakhanden mot magen så kommer du troligen att känna att framåtrotationen är på väg.

    4. Kolla in alla loopsekvenser på coninent seven.

  • gnutten

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 09:37

    @Oåxen 525641 wrote:

    1. Muskelminne – nöt in Ian Leonards gatsnurr åt båda hållen. Automatisera! http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?article_type=26&ofsection=TECHNIQUE&ofref=25

    Är det bara jag som har svårt att komma åt själva pdf:en?
    Vet att jag skrev ut den för något år sedan, men att hitta det pappret igen…

  • doc

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 10:05

    @mes 525634 wrote:

    Jag har 350 dagar på mig, två barn 5 och 7 och bor 15 km från dig…ölpepp någon mörk kväll?
    Gurras filmprojekt kommer ju att innebära automatisk pepp!

    🙂 Mats

    Det är på! Varför inte dra ihop ett helt gäng framåtoskulder och dra till Viken/Lejet på prognos så många vi kan?
    Vilken känsla med 15 galningar som laddar framåt på vartenda litet skvalp dom ser 🙂

  • mes

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 11:11

    @Doc 525657 wrote:

    Det är på! Varför inte dra ihop ett helt gäng framåtoskulder och dra till Viken/Lejet på prognos så många vi kan?
    Vilken känsla med 15 galningar som laddar framåt på vartenda litet skvalp dom ser 🙂

    Bra om någon är sjukvårdskunnig oxå…;) Benbrott, vrister, ryggar, ölmagar osv… Jag har börjat gå på gympa där jag bor för att få allroundträning. Det var jag och 30 mammor i måndags…

    Jag är iaf på.
    Löser man kommunikationen med en egen tråd/blog/djungeltelegrafen.
    Fotosidan har ju kanonbra intressegruppe för allt möjligt och omöjligt. Sån’t borde finnas här.

    Nu blev jag inspirerad och ska beställa nya skor, stroppar och huva.
    🙂

  • jopi

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 11:20

    Ett litet tips från mig som kan vara nog så viktigt har jag nyligen märkt.
    Flera av oss som varit med ett tag seglar med framhanden i ett underhandsgrepp av någon anledning. Jag lärde mig av med detta för länge sedan, förutom vid loopar och nyligen lyckades jag komma över spärren att loopa med överhandsgrepp. Det känns 100 gånger bättre nu, helt annan riggkontroll.
    Så ett tips för er “underhandsgreppare”, byt nu innan det är försent!

  • booman

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 11:58

    Kolla också filmen, “Beginner to Winner”. Där ger de exempel på framfall… förlåt kastfall ska de’ va’… Hur man ska följa med riggen och nästan “volta” i fallet. Skyddar både dig själv och brädan. Sen ska det tydligen vara bra träning för framåtloppen som de gör jämförelse med… Samma teknik, men du bör stå kvar i stropparna under en loop…:wink:

  • carrera

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 12:22

    @Doc 525613 wrote:

    Nä nu jävlar!
    Framåt före fyrtio. Jag har mindre än ett år på mig, med två blöjbarn hemma. Blir tufft, men måste försökas.
    Vem hakar på? Sinker vet jag, nån annan?
    Vi får väl starta en tråd för ändamålet…

    Jag hänger på att kunna igen 😉 Jag fixade framåt o cheesrollen osv. redan under slutet av 90´talet men efter mitt uppehåll så…. fan funkar det inte, sitter nog i huvet!!!! jag har 4 år till fyrtio så det ska jag klara!

  • ludde_l

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 13:14
    Doc;525613 wrote:
    Nä nu jävlar!
    Framåt före fyrtio. Jag har mindre än ett år på mig, med två blöjbarn hemma. Blir tufft, men måste försökas.
    Vem hakar på? Sinker vet jag, nån annan?
    Vi får väl starta en tråd för ändamålet…

    Jag är självklart med!

  • jakobb

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 16:10

    eftersom jag har 22 år kvar till 40 sätter jag mitt mål att klara framåten efter sommaren

  • gooran

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 21:22

    den var grym, tydligt att det aldrig är försent 🙂
    40+ än finns det hopp

  • sinker

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 09:44

    @mes 525673 wrote:

    Nu blev jag inspirerad och ska beställa nya skor, stroppar och huva.
    🙂

    Exakt, det måste finnas ett sätt att köpa sig till en frammåt 😉
    /sinker

  • mes

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 10:01

    @Sinker 525858 wrote:

    Exakt, det måste finnas ett sätt att köpa sig till en frammåt 😉
    /sinker

    Spot on! …det kommer iaf att tidigarelägga säsongsstarten med ett par månader. Två nya segel måste jag oxå skaffa eftersom det ajuttomatiskt kommer att påskynda loopen… men det verkar klent på 5.8-begagnat-fronten med segel som faller i smaken prestanda- OCH designmässigt (jag har inte råd med nya segel…).

    En dåres försvar till shopping är ju att om man lägger tillräckligt mycket pengar på grejorna så tvingas man ju mer eller mindre att göra rätt för dom…eller kanske inte…

    Det bästa är nog Gurras filmkoncept och/eller det galna gänget medelålders män (kvinnor oxå välkomna såklart) som ska utmana sina fega hjärnceller tillsammans. Grupptryck och grov mobbing är nog viktiga framgångsfaktorer!

  • jopi

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 11:13

    Skulle nog kunna säga att jag köpte mig min framåt. Tror det kostade ca 1500:- för att ha Kristoffer Living skrikande efter sig i en vecka i Pozo. Det gjorde faktiskt susen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 60 åring lär sig loopa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.