Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 7S superfish 6.0

  • 7S superfish 6.0

    Publicerad av sj0gren på 1 oktober, 2009 vid 18:55

    Funderar på att inhandla en vågbräda och använda till kite. Har någon erfarenhet av 7S superfish 6.0 eller liknande fish brädor, hur funkar dem till kite?

    yann svarade 14 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • haze

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 19:26

    Har för mig att Yann inte rekomenderar fish till kite och jag tror inte heller på en fish om det inte är kitefish ev. En vanlig fish är så bred anser jag.

  • yann

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 21:12

    Kan inte uttala mig om superfishen då jag inte kört den själv men jag har många vänner som surfar på den (utan kite) och de älskar den. Det som talar för att den kan funka ganska bra på kite är att den har step deck och därmed relativt vassa rails för en fish. Det som talar emot den är att den kanske är lite bred bak i tailen men det kanske väger upp varandra? På kite behöver man kunna kontrollera kraften från både vågen och kiten och kunna gräva ner bakrailen rejält när det går för fort. Det kan vara lite svårt med fishar som ju gärna skenar iväg. En Superfish i 6’0″ är också mycket bräda att hantera. Vad väger du?

    Hade du tänkt dig surftech-varianten eller en vanlig polyester? En vanlig polyester kommer du att trampa ner ganska snabbt om den inte är extra glasad. Brädan håller ju ändå om du bara låter bli att hoppa med den och tar det lite försiktigt men det är ju lite trist när man lägger flera tusen spänn och brädan ser ut som sju svåra år efter ett par sessions. Köp Surftechen om du har möjlighet.

    Har faktiskt själv precis beställt en fish som jag främst ska kajta på i storlek 5’8″. En Placebo Uber Fish. Den har ungefär samma outline som min Lost Round Nose Fish som jag stormtrivs med men inte vill förstöra med kitesurf. Widepointen sitter lite längre fram än på Superfishen. Placebo har en liknande epoxy-sandwishkonstruktion som Tuflite (Surftech) men heter Flexlite och har ett flex som påminner mer om polyesterbrädor men är mycket stryktåligare. Väger nästan ingenting heller.

    Så kontentan är att jag själv tror mer på en outline som Uber Fishen men det går säkert helt utmärkt att kajta på Superfishen. Om någon mer är sugen på en Placebo så går beställningen genom RobSport och jag svarade precis på ett mail ikväll angående grafik så det går fortfarande att hänga med i det här lasset med brädor från Pukas i Spanien. Snacka med Robban isf.

  • samhansson

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 07:05

    min polare har 7S 7´3, det funkade bra för både kite o surf. Allt funkar det är inte så noga egentligen, bara å åk.

  • mackan

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 07:15

    Jag kiteade med en 7S fish 6’2, tror jag det var, för några veckor sedan, vet dock inte om det var superfish. Hur som helst var den helt värdelös för kite. På tok för bred och kändes väldigt livlös.

    Jag har surfat fish tidigare med kite. Hade 5’10 från quiksilver för några år sen som var riktigt bra. Numera kör jag bara Naish global 5’7 som jag trivs jättebra med.

    7S gör dock riktigt bra brädor för vågsurf och kanske någon av deras modeller funkar till kite men jag rekommenderar verkligen att du testar först. Tror du ska försöka sikta på en “vanlig” fish istället för de som är anpassade för skandinavien med extremt mycket volym.

  • sj0gren

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 07:31

    Okej tack för all info blev lite klokare nu. Verkar som en fish bräda är bättre till vanlig vågsurf i medelstora slöa vågor. Får bli en shortboard eller något liknande runt 6.0 istället. Ska testa surfers 6.3 7S superfish innan ja bestämmer mig helt 🙂

  • yann

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 07:33
    Haze;580167 wrote:
    Har för mig att Yann inte rekomenderar fish till kite…

    Nja, jag har bara något emot retrofishar och fishar som är för breda i tailen.

  • haze

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:27
    Yann;580252 wrote:
    Nja, jag har bara något emot retrofishar och fishar som är för breda i tailen.

    Visste att det var nåt. Kolla din länk på FB om du är intresserad av pads 😉

  • yann

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 14:34
    Mackan;580248 wrote:
    Jag kiteade med en 7S fish 6’2, tror jag det var, för några veckor sedan, vet dock inte om det var superfish. Hur som helst var den helt värdelös för kite. På tok för bred och kändes väldigt livlös.

    Var det en Surftech (epoxy utan stringer i mitten och glas som inte är genomskinligt). De har en tendens att kännas livlösa. Tyvärr blir det lite samma sak när man förstärker en bräda så det är en avvägning på flex och hållbarhet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 7S superfish 6.0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.