Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…

  • Knatte

    Gäst
    20 september, 2007 vid 13:14

    @Rooster 416624 wrote:

    Var finns blankis i Gbgtrakten tillräckligt för att kunna få upp lite fart? E6-an? :cool2:

    Mjörn är väl bästa sjön…:laugh: Lyngeln när den fryser. När det blir is på havet så har du Fågelviken i Björlanda eller ännu bättre Ryrsfjärden utanför Vedhall (Kungälvs komun)

  • challq

    Medlem
    20 september, 2007 vid 14:07
    JPS;416627 wrote:
    Jag testade det i vintras. Svaret är att det gör ont…

    Hjälm, gott om kläder + lite andra skydd för knän etc rekommenderas varmt.

    Vad var det du testade JPS?
    Typ, isvindsurfing, eller skriskovindsurfing eller, snowboardwindsurfing? 🙂

  • mx-iggesund

    Medlem
    20 september, 2007 vid 14:19

    Jag har en monoski på väg hem med bussgods ((100kr)+frakt)..
    Några förslag på hur man ska bygga den ?
    Vill helst gardera med för både is och lite snö.

  • feg

    Medlem
    20 september, 2007 vid 16:39

    @MBO 416494 wrote:

    Isbrädan såg helt ok ut?!
    Kan man även köra den på snö eller skare och vart köper man en…?!

    Börjar med att säga att jag är konsument och att jag inte får betalt för att säga detta.

    Brorsan och jag har varsin Carving Iceboard från http://www.blackbeard.se som köptes pronto efter att brorsan testa utanför Uppsala i vintras. Vi har seglat våra brädor vid två tillfällen, sen smalt isen. Båda gångerna var på hyfsat blank, dvs oknögglig is, som var täckt med ett 5-10 cm snöskikt och vinddrivor på upp till 25cm utslängda överallt samt helt renblåsta partier. Det fanns även områden där isen tidigare gått upp i småbitar som sedan återfrusit och skapat månlandskapsknöggel.

    Vi var tveksamma till om det skulle funka med så mycket snö och så lite vind men vi riggade Hot Psy-/Spyclone 5.9 och traskade ut lite från land. Sen var det bara att putta lite fart, kliva på och segla.
    Känslan är otroligt vindsurfig, lite åt speed-hållet eftersom “fen” (med) trycket måste hållas uppe för att få fart. Svängarna är otroligt carviga och bettet magnifikt.
    Genom 5-10 centimeter hyffsat trorr snö utan skare går brädan som en dröm. Själva brädan känns nästan som om den flyger och den enda kontakten man har med isen och världen är fenan som oförlåtligt återger rakt in i kroppen vilken typ av is du åker på för tillfället. Självklart är glansisen att föredra men styggt jävla knaggel går att segla över om man bara sänker farten lite.
    Att komma dånande på djup slör och sen falla av in i en gipp är helt sjukt. Farten är flera gånger vindefarten vilket gör att riggen är helt lealös i händerna så balansen på fötterna är viktig för att inte skära iväg åt galet håll eller tom att vurpa.
    Klart häftigast var det att köra över vinddynerna så att fenan (meden) tappade fäste med isen. På kryss och halvvind måste man vara mycket med på att släppa fentrycket annars blir det spinout med brutalkastfall. På djuuup slör däremot är fentrycket så lågt redan från början att risken för släpp över dynerna är liten vilket gör att man törs segla längs med, ovanpå, vinddynerna och alltså bara segla i snön. Det är helt tyst och går otroligt fort. Eller kanske ska jag säga att fartupplevelsen är otrolig eftersom jag inte har klockat hur fort vi seglade. Som referens kan jag säga att jag under andra dagen seglade med två Isabella-isjakter med 8,5 kvm segel som både gick högre, djupare och snabbare än mig, men dom fegisarna fick navigera mellan snödrivorna medan jag körde kross rakt över. 🙂

    Fullplaningsgippar eller ska jag säga fullfarts gippar går mycket bra, vi har även gjort slag med hög fart igenom. Brorsan har kört lite olika 360 både mot och från vinden. I övrigt är det lite svårt med renodlade trick eftersom att hoppa är uteslutet och att fenan behöver ha kontakt och bra bett i isen för att inte göra resan farlig.

    Att göra kastfall på glansis vet jag inte hur det är men både jag och brorsan gjorde ett antal dag två eftersom vinddynerna var extremt många och stora. Som tur var dämpade snön lite men det gör ändå jävligt ont. Ingen av oss gick med huvudet före i isen men att ha en riktig kruka är ändå att rekomendera och står på min inköpslista.

    Slutsatsen efter våra två seglingar är att lös snö och tun skare bara gör surfingen häftigare. Glansis är snabbt men speed och mindre surfbetonat medan blötsnö, som brorsan testade brädan i innan vi köpte, är skit.
    Sammantaget skulle jag säga att detta är snö-is-brädor eftersom de är roligast så. Brädorna fem snöflingor av fem möjliga i betyg. 🙂

    Brorsan och jag filmade ganska mycket och farsan filmade när brorsan och jag jagade varandra. Det finns några häftiga speedrunns förbi kameran, lite vurpor, jippar och annat skoj. Det enda som saknas är att brorsan, som har materialet klipper ihop en film av det.

    Hoppas att mitt svammel gav nåt.

    /feg

  • fjant

    Medlem
    20 september, 2007 vid 19:01

    Kan varmt rekomendera brädan! Instämmer i allt brorsan skrev här ovan.

    Kan tillägga att jag gjorde ett brutal-kastfall efter spinout (när fenan återfår greppet smäller det bara till, sen ligger man där:). Small till utav he…te och riggen fortsatte i en framåtloop med brädan fladdrandes som en vante. Om jag inte mins fel finns detta med på film. Skydd rekomenderas, måste skaffa hjälm till i vinter.

    Jag ska försöka ta mig tid att klippa ihop en filmsnutt under hösten…

    /Fjant

  • boman

    Medlem
    20 september, 2007 vid 19:09

    Dom där brädorna verkar funka över förväntan, riktig bra fart.
    Hur är dom att gippa tro, bra grepp är ju viktigt på is?

  • kinetic

    Medlem
    20 september, 2007 vid 19:49

    Feg,Fjant,Jesse: Tror ni att man kan köra så stort som 7.3 på “brädan”? Tänkte testa med mitt MK4 i vinter o sätta nytt GPS-rekord i vinter:-)

  • surfen

    Medlem
    20 september, 2007 vid 19:51

    Lite bilder,

  • feg

    Medlem
    20 september, 2007 vid 19:55

    @kinetic 416774 wrote:

    Feg,Fjant,Jesse: Tror ni att man kan köra så stort som 7.3 på “brädan”? Tänkte testa med mitt MK4 i vinter o sätta nytt GPS-rekord i vinter:-)

    Jo, jag tror det funkar. Blir nog mer fentryck och mindre surfkänlsa dock.
    Men som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det inte alltför kul att ha en massa fentryck eftersom konsekvenserna när det släpper och hugger igen är skrämmande.

    /feg

  • boman

    Medlem
    20 september, 2007 vid 19:56

    En liten film;) Nä nu får vi lägga ner den här tråden, vattnet är inte fryst ännu.
    http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=301&catid=15&page=1

  • kinetic

    Medlem
    20 september, 2007 vid 20:03

    Feg: Ok…men det kan det kanske vara värt för o “toppa” GPS-Speedsurfing med en average på över 50knop:-)…O det bästa är att man kör på vatten när de kollar GPS-kordinaterna, om än fruset*haha*…

  • challq

    Medlem
    21 september, 2007 vid 00:17

    Hmmm, vad kostar en sån här skapelse??

  • kinetic

    Medlem
    21 september, 2007 vid 06:38

    Challq: Rätt dyra dessvärre då det inte finns något billigare transport sätt än UPS. Om 2 går ihop o beställer så blir priset 4000kr/st inkl “transportpåse”,”2fenor” & “stroppar”. Fler brädor än 3 kan man inte ta per kolli så vid 3 brädor/sambeställningar blir priset nån hundra lapp lägre förmodligen.

  • mbo

    Medlem
    24 september, 2007 vid 21:07

    Hmmmm…
    Man blir klart sugen men hemsidan ser lite…ja…så att säga…

    Någon som testat eller vad tror du Feg om halvhård djupsnö som normalt ligger på sjöarna i Norra Sverige?

    Ser helt klart kul ut och det vore kanon att få vintersurfa!!

  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2007 vid 21:38

    MBO: Jag tror INTE det funkar på halvhård djupsnö (30cm +)…”Djupaste” fenanan är ca 7-8cm, kommer dock be de komplettera med en ännu djupare (ca 12cm, då bör man klara uppemot 20-25cm lös/puder snö). Har för mig att de som kört med den kört som mest i knappa 20cm djup lös/puder snö

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.