Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…

  • fjant

    Medlem
    25 september, 2007 vid 11:36

    Angående snö; Viktigaste är att fenan når isen. Djup puder kan va riktigt kul, ett tunnare täcke “normal snö” går brädan som mjukast och skönast, blöt/tung snö går långsammare och större risk för fensläpp.

    Angående segelstorlek; Jo, visst lär det gå att köra stora segel (>7m2) på den, men jag tror inte man blir snabbare för det. Den är så lättdriven så har man bara lite tryck i vinden tror jag det är enklare att köra med mindre segel(<6m2) tackvare enklare hantering. Bara en gissning dock.
    I lättvind lär man behöva gå upp över 7m2 för att få åka.

    Boman; De svänger bra med stadigt grepp, dock stor svängradie (extra stor med lilla fenan). De är dock ganska svåra (krävande) att gipp pga. att de är smala och vingliga. Men det är bra, för det förstärker känslan av äkta vindsurf!!! Största skillnaden är att man “kör ikapp” vinden i mycket högre utsräckning.

    Jag har börjat klippa lite film. Har ett par riktigt fina “spinout into fet-kastfall” fångade på film. Bara ett varningens finger att man bör ha hjälm.

    /Fjant

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2007 vid 21:01

    Det var värst vad denna tråd tog fart mitt i själva surfsäsongen!

    Jag hann prova brädan 3-4 gånger i vintras och jag är helnöjd. Körde 6.0 samtliga gånger och då blåste det inte särskilt mycket (max 4-6 m/s). Begränsningen ligger i om det är för mycket snö på isen. Jag klarade av att köra i 15 cm snö. Blir snön djupare “släpper” fenan när brädar börjar plana upp på snön. Fördelen med brädan är att den är betydligt mer förlåtande än en isbräda med 4 medar om man träffar på dubbelis, sprickor och råkar etc. Ett problem är att man är ganska klumpig med vinterkängor, särskillt i gipparna då fotarbetet är minst lika viktigt som på ofryst vatten. Har funderat på att montera på riktiga stroppar och köra med mina Ascan 7 mm vinterskor. Jag tror att det inte är några problem att köra 7,3 men det kan bli klumpigt och inte lika roligt som med mindre segel, precis som på ofryst underlag.

  • booze

    Medlem
    27 september, 2007 vid 21:35

    vad sägs om 105 km/t??? det är vad vi har som rekord på Isabellan

    Vi seglar med ws segel/rigg och redan vid 3m/s loggar vi farter på ca 50km/t
    Jag byggde två isbrädor för ngt år sedan, en köptes av ngn lycklig linsurfare som
    kanske kan lämna en recention. Jag har fö en bräda kvar till den som är intresserad, samt ett antal medar, anpassade till isbrada för den som vill bygga själv. Isabellan är en Isjakt som man kan beställa allt från komplett segelklar för 15 – 18 tusen eller så beställer man en medsats där alla stålbeslag ingår. Kolla vår hemsida http://www.isabella-iceboat.com/isabella.html
    Iceboarden http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=6197&sort=1&cat=500&page=1

    Booze

  • kinetic

    Medlem
    27 september, 2007 vid 21:44

    Booze: Jag ska banne mig se till o få fart på min “bräda” o försöka logga 60knop iaf:-)
    Ser kul ut med “Isabella” men det verkar va betydligt mer “meck” att komma ut med en sådan, en “isbräda” riggar man upp lika snabbt o enkelt som sin vanliga bräda…Fördelen med Isabella är att det är betydigt säkrare skulle jag gissa….

  • challq

    Medlem
    28 september, 2007 vid 01:00

    Jäklar jag vill ha en sån här grej!!
    Är det värt pengarna, och hur ligger isarna i södra Sverige?
    Har knappt varit ute på is förut, krävs det mycket erfarenhet för att fatta var man kan och inte kan åka pga. tunn is och sånna grejer?
    Är det någon mer i Varbergsområdet som kör sånna här isbrädor? 🙂
    Hur klarar sej bommen & riggen i ett kastfall på is, borde inte de gå rätt åt fanders ganska fort med grejerna?

  • booze

    Medlem
    28 september, 2007 vid 08:07

    @kinetic 418488 wrote:

    Booze: Jag ska banne mig se till o få fart på min “bräda” o försöka logga 60knop iaf:-)
    Ser kul ut med “Isabella” men det verkar va betydligt mer “meck” att komma ut med en sådan, en “isbräda” riggar man upp lika snabbt o enkelt som sin vanliga bräda…Fördelen med Isabella är att det är betydigt säkrare skulle jag gissa….

    Joo lite meck är det, det tar ca 15 – 20 min att plocka ihop jakten till segelfärdigt skick, men det är det värt! Hamnar man i plurret så flyter den, det gör INTE brädan, man ramlar inte av en Isabella, och man sitter bekvämt så man kan segla en hel dag, eller så länge det är ljust. Du/ni är välkomna att prova på Isbella-segling, Jona L, Nicklas C från JBSS liksom Johan Eksted och Phil McGain från Maui Sail har testat och ni kan ju fråga dom hur det var. Tror ingen som testat är besviken.
    Håll koll på vår chattsida, där skriver vi vart vi tänker segla, http://bygden.nu/isabella/.

    Booze!

  • kurtkomet

    Medlem
    28 september, 2007 vid 08:19

    @Booze 418485 wrote:

    vad sägs om 105 km/t??? det är vad vi har som rekord på Isabellan

    Vi seglar med ws segel/rigg och redan vid 3m/s loggar vi farter på ca 50km/t
    Jag byggde två isbrädor för ngt år sedan, en köptes av ngn lycklig linsurfare som
    kanske kan lämna en recention. Jag har fö en bräda kvar till den som är intresserad, samt ett antal medar, anpassade till isbrada för den som vill bygga själv. Isabellan är en Isjakt som man kan beställa allt från komplett segelklar för 15 – 18 tusen eller så beställer man en medsats där alla stålbeslag ingår. Kolla vår hemsida http://www.isabella-iceboat.com/isabella.html
    Iceboarden http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=6197&sort=1&cat=500&page=1

    Booze

    Hej!
    medarna du säljer, är de borrade?

  • rasmus_w

    Medlem
    28 september, 2007 vid 13:24

    @challq 418499 wrote:

    Har knappt varit ute på is förut, krävs det mycket erfarenhet för att fatta var man kan och inte kan åka pga. tunn is och sånna grejer?

    Lurigt eller inte är lite subjektivt, men istjocklik är oftast rätt så lättbedömt – det hörs. Dunka till (medar och liknande brukar vara rätt bra på den biten) tunn is och du hör ett högt, lite ringande ljud, dunka till tjock is och det kommer ett dovt “plunk”.

    Det luriga är mer om isen skulle råka bli tunn väldigt plötsligt, och om man ger sig ut fast man vet att isen överlag är tunn. 3 cm bär en människa men sån is ringer rätt bra och då kan det utan tvekan vara tunnare på sina ställen.

    Långfärdsskridskoåkare skämtar ibland om fiskmåsar, den is som kan bära en fiskmås behöver inte vara stark nog att bära en människa.

  • booze

    Medlem
    28 september, 2007 vid 13:27

    @KurtKomet 418557 wrote:

    Hej!
    medarna du säljer, är de borrade?

    Nej dom är inte borrade, men det kan jag ordna! OM jag har dom dimentioner på borr som du efterfrågar.

    Booze

  • mattias112

    Medlem
    22 oktober, 2007 vid 19:13

    Har beställt två PIRATE isbrädor av Mr. Blackbeard! Så nu jäklar ska det tas speedrekord i vinter!

    Har inte kört isbräda förut men alltid varit sugen. De har dock alltid varit för dyra… Den jag var mest intresserad av förut var en Kanadensisk skapelse som var konkav under med stålkanter längs sidorna. Denna gick bra på både snö och is, den hade ingen fena så fensläpp fick den inte heller:-) Dock gick den lös på 12000 för 7 år sen, vet inte om den finns kvar. Och inte vet jag om det gick att ta nån höjd över huvudtaget…

    Har kollat in lite filmer och Pirate brädan verkar vara en kanon -grej. Får bara fixxa lite längre “fenor” så att det går o köra i lite djupare snö. Gissar att det går åt lite större segel när man kör i snö? Det blir ju mer motstånd än på isen!:blush:

    Vi ska köra lite speedrace på(!) Bråviken utanför Norrköping i vinter-varje helg med vind och is! Så häng på o skaffa isbrädor så att jag får lite motstånd i vinter!:laugh:

  • kinetic

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 10:18

    Mattias112: Har du nån bild på den kanadensiska skapelsen? Priset 12000 måste ju ha varit beroende till stor del av frakt/tull/moms…

  • stickan

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 19:20

    Tänkte jag skulle försöka få klart mitt lilla projekt till vintern!
    Kolla på :http://webb.solpanel.se/stefan/projekt/isbrada1.html
    Blir helt kajko i Firefox upptäckte jag så använd IE

    / Stefan

  • maxx

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 19:56

    Pröva kitewing(om man vill hoppa lite)
    Lite simplare men lika roligt.
    kolla in:http://www.youtube.com/watch?v=qavTfGaf4eI&mode=related&search=

  • oaxen

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 07:08

    @Stickan 424125 wrote:

    Tänkte jag skulle försöka få klart mitt lilla projekt till vintern!
    Kolla på :http://webb.solpanel.se/stefan/projekt/isbrada1.html
    Blir helt kajko i Firefox upptäckte jag så använd IE

    / Stefan

    En enda fråga: VARFÖR stötdämpare på slät is? Jag har inget behov av någon stötdämpning när jag kör isbräda, inte ens när jag varit uppe i 40 knop.

    Overkill?

  • mattias112

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 16:28

    @kinetic 424009 wrote:

    Mattias112: Har du nån bild på den kanadensiska skapelsen? Priset 12000 måste ju ha varit beroende till stor del av frakt/tull/moms…

    Har letat men den kanadensiska isbrädan verkar inte finnas längre på nätet. Den såg ut som följer:
    Bredd ca 45. Längd ca 2 m.
    Konkavitet 2-3 cm längs hela brädan.
    I princip helt parallella kanter, stålbelagda typ skida/bräda fast något kraftigare.
    Brädan var byggd i styrofoam/frigolit som en vanlig vindsurfingbräda. Den var på ca 60-70 liter och kunde alltså flyta om man kom ut på vattnet… Rak bottenkurva från strax framför mastfoten. Jag vet att jag tänkte att det hade varit bra med taillift från mitten på bakstroppen för att få den att gå att svänga bättre. Det kanske också skulle varit pintail om jag hade byggt den. Meningen var att man skulle lägga upp brädan på läkanten lite granna på kryssen för att ta bra höjd. Rätt boxiga kanter för att greppa lite i snö på kryssen gissar jag.

    Den kostade 12000 med frakt men utan tull, moms o skatt… ! Isbrädan på blackbeard är ett monsterklipp tycker jag!

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.