Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av rabbit.
- FörfattareInlägg
- 24 augusti, 2006 kl. 07:49 #789016
Gustav1980
DeltagareMed norrländska förhållande mätt tryckte vinden på relativt bra igår.
Packade 155 liters brädan, tog (för första gången i karriären) det “lilla” 6,4 seglet och 35 cm fena.Min ordinarie uppsättning består av 7.5 segel och 52 cm fena, men den generösa vinden gjorde att jag valde mindre rigg och fena igår.
Vad hände?
Inga problem att få brädan i planing men allt vad höjdtagning heter lyste med sin frånvaro. Kan inte uppskatta avdriften men när jag försöte hålla upp brädan i vinden kände jag tydligt hur ekipaget förflyttades i sidled. Mycket irriterande.Vad beror detta på?
Jag har via detta forum fått lära mig att mindre segel är synonymt med mindre fena. Men kan det vara så 35 cm fena trots allt är för kort för 155 liter eller att 6.4 segel är för lite för den brädan.Fortsättningvis kommer jag nog att köra med 52 cm fena även om den gör brädan mer än lovligt bångstyrig när det börjar gå undan!
Eller finns det någon som sitter på en patentlösning vad gäller höjdtagningsproblematiken?
24 augusti, 2006 kl. 07:50 #1126798dr Masse
DeltagareJag tror nog att det mest är en teknikfråga. Vad är det för en bräda du har?
24 augusti, 2006 kl. 07:56 #1126801Gustav1980
DeltagareFanatic Stingray TT 155 liter -02.
Absolut, det kan vara seglaren det sitter i. Det är först i år som jag lärt mig sätta fötterna i stropparna och segla någorlunda kontrollerat. Så någon större erfarenhet vad gäller ws kan jag inte skryta med. Men vad gör jag då för fel?24 augusti, 2006 kl. 08:00 #1126802JoMenSaAtt
DeltagareDet är nog en teknikfråga som dr Masse säger.
När jag någon gång provat en 150 litersbräda har jag använt en 35 cm fena till 7,5. Så för liten fena skulle jag inte tro att det är, både efter egna erfarenheter samt vad som låter rimligt.Men hur står du på brädan? Står du för mycket på hälarna förlorar man höjdtagningen, det gäller att trycka så mycket som möjligt på tårna så att man får ner läkanten.
Ha ett jämnt tryck på fenan för att förhindra spinout? (kan det vara det du fått? För då “sladdar” brädan och man kör lite på sniskan) och luta fram kroppsvikten mot nosen av brädan samtidigt som du för bak seglet en aning för att få bättre höjdtagning.Troligen är det bara att du är ovan med ett mindre segel, och mindre segel reagerar snabbare än större, så ett litet misstag i hanteringen som inte märks annars kan få större konsikvenser då.
Vet inte om detta på något sätt hjälpte men förhoppningsvis…
24 augusti, 2006 kl. 08:06 #1126804dr Masse
DeltagareJapp, ner med läkanten, tryck på mastfoten (j-igt viktigt), ha inte vikten för långt bak på brädan och sist, men inte minst, tryck i seglet.
Det borde funka fint med 6.4 och 35 fena på den brädan, tycker jag. 6.4 och 52 fena tycker jag att du skall undvika, det borde bli väldigt oroligt ganska snabbt.
24 augusti, 2006 kl. 08:17 #1126807imported_MacTS
MedlemHur bred är brädan? Även om jag håller med om teknikdiskussionen så kan det tänkas att fenan är i minsta laget.
24 augusti, 2006 kl. 08:23 #1126810Gustav1980
DeltagareMasse och jomensåatt: Tack för tekniktipsen! Är så pass novis att jag inte tänkt på var jag har trycket, men ska tänka på att trycka med tårna och hålla fram kroppen.
MacTS: Brädan är 80 cm bred.
24 augusti, 2006 kl. 08:35 #1126814dr Masse
DeltagareJo, fenan kanske är i underkant, men funka hyggligt borde det absolut göra.
24 augusti, 2006 kl. 08:42 #1126817Robin
DeltagareDet är inte konstigt att du har problem att ta dig upp i vind om du är van vid en 52-cm fena. Bara att byta från 42 till 35-fena innebär att de inte alls är lika lätt att ta sig upp i vind. Med en stor fena behövs det betydligt mindre teknik för att ta höjd.
Med 80 cm bred bräda tror jag att en 35-fena kan vara i minsta laget för ett 6.5-segel om det inte blåser riktigt mycket. Prova en lite större om du har möjlighet.
24 augusti, 2006 kl. 08:55 #1126819Jester
DeltagareGlöm inte att det är lättare o höjda om man har bra fart i prylarna oxå. Det lönar sig faktiskt att falla av först o plocka på med ordentligt med fart, och sedan höjda.
Har du inte kanondrag i seglet, så är nog en 35 cm aningens för lite för den brädan. Vad är det för fena? Ytan spelar ju minst lika stor roll som hur djupt den går.24 augusti, 2006 kl. 09:20 #1126824Gustav1980
DeltagareJester wrote:Glöm inte att det är lättare o höjda om man har bra fart i prylarna oxå. Det lönar sig faktiskt att falla av först o plocka på med ordentligt med fart, och sedan höjda.
Har du inte kanondrag i seglet, så är nog en 35 cm aningens för lite för den brädan. Vad är det för fena? Ytan spelar ju minst lika stor roll som hur djupt den går.Mina båda fenor är av modellen “Freerace”, dvs raka utan “böj” bakåt.
52:an pekar dock rakt ner mot botten medan 35:an pekar snett bakåt. Detaljer som tillverkare, materialt etc. har jag inte koll på…Och nej, jag inte hävda att jag hade kanondrag igår!
24 augusti, 2006 kl. 10:36 #1126833Oregistrerad
GästHej Gustav,
Kolla denna link: http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp
Den hjälpte mig att hitta rätt fenstorlek. Väger runt 100 kg, och hade samma problem som du. Jag fick ta till lite större storlek än jag hade.
24 augusti, 2006 kl. 10:37 #1126835Oregistrerad
GästSorry, skulle naturligtvis ha loggat in också.
/Johan
24 augusti, 2006 kl. 10:38 #1126836Hangloose
DeltagareNu så…
24 augusti, 2006 kl. 11:01 #1126842getwet
DeltagareHelt övertygad om att det är fenstorleken du har bekymmer med. För att få en 35:a att ta höjd med en så pass stor bräda krävs det nog en sjudjävla fart.
Vi kan göra en liten jämförelse. På en slalombräda, tex min egen Falcon 91liter kör jag jag 7.2 och 34fena i medioker vind. Ca 10-11ms. 32fena vid mer vind.På min gamla Mistral RTX 101liter blev största fena 32, 30 vid hårdvind och 6.7 eller 7.2. 34 användes någon enstaka gång bara vid svagare vindar under 10ms.
Så vad du behöver är helt klart en större fena än 35, låter i mina öron inte alls som en bra kombination med 35 och 155liter, absolut inte för goda kryssegenskaper iaf.
- FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.