Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 9 MS/sek, 6.4 segel, 155 liter och obefintlig höjdtagning !

  • jester

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 11:41

    Jag håller med mina speed-bröder ovan. Vi speedare brukar dessutom köra en storlek eller 2 mindre på våra fenor…

  • dr-masse

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 12:17

    Nämen, nu får vi ju ta och lugna ner oss lite här.

    För att citera nittonhundraåttiGurra:

    “Det är först i år som jag lärt mig sätta fötterna i stropparna och segla någorlunda kontrollerat.”

    Detta innebär att det rimligtvis handlar BETYDLIGT mycket mer om teknik än prylar.

    6.4 med en 35 fena borde fungera tillräckligt väl, även om brädan är 80 bred. Visst, han kan skaffa en 40-42-44 fena, men jag tror nog att det är lite tid på vattnet som gäller först och främst. Segla lite mer, handla sedan.

    Så – innan grabben susar iväg och handlar en ny fena så tycker jag att han skall lära sig att segla med fenan han har. Den är inte tokigt fel, utan lite liten. Men med 6.4 borde det ABSOLUT funka att ta höjd med i rimliga förhållanden. Dessutom så tycker i alla fall jag att det är en onödigt köpa större fena i detta läge, med den mindre fenan kan han lättare träna gippar och annat kul.

    Roade mig med våra tyska vänners fin-explorer…

    Freeride 150 L (143-170)
    Segelgrösse 6,4m²
    75 kg Körpergewicht
    Flachwasser Freeride
    wurden folgende Finnen ermittelt:

    Ride 36.0
    Free Move 13.4”/34.0

    Sådärja. Nu har tyskarna, åter, avgjort debatten. Sällan har jag så hårt blundat åt att “man skall ta sådana där rekommendationer med en nypa salt”. Det är ju sanning i sin allra ädlaste och vackraste form, fin-explorer är så fin!

    Finexplorer på!

  • imported_macts

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 12:38
    dr Masse wrote:
    Nämen, nu får vi ju ta och lugna ner oss lite här.

    För att citera nittonhundraåttiGurra:

    “Det är först i år som jag lärt mig sätta fötterna i stropparna och segla någorlunda kontrollerat.”

    Detta innebär att det rimligtvis handlar BETYDLIGT mycket mer om teknik än prylar.

    6.4 med en 35 fena borde fungera tillräckligt väl, även om brädan är 80 bred. Visst, han kan skaffa en 40-42-44 fena, men jag tror nog att det är lite tid på vattnet som gäller först och främst. Segla lite mer, handla sedan.

    Så – innan grabben susar iväg och handlar en ny fena så tycker jag att han skall lära sig att segla med fenan han har. Den är inte tokigt fel, utan lite liten. Men med 6.4 borde det ABSOLUT funka att ta höjd med i rimliga förhållanden. Dessutom så tycker i alla fall jag att det är en onödigt köpa större fena i detta läge, med den mindre fenan kan han lättare träna gippar och annat kul.

    Roade mig med våra tyska vänners fin-explorer…

    Freeride 150 L (143-170)
    Segelgrösse 6,4m²
    75 kg Körpergewicht
    Flachwasser Freeride
    wurden folgende Finnen ermittelt:

    Ride 36.0
    Free Move 13.4”/34.0

    Sådärja. Nu har tyskarna, åter, avgjort debatten. Sällan har jag så hårt blundat åt att “man skall ta sådana där rekommendationer med en nypa salt”. Det är ju sanning i sin allra ädlaste och vackraste form, fin-explorer är så fin!

    Finexplorer på!

    I stand corrected….tänker absolut inte argumentera mot en tysk fin-explorer!

  • canoya

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 13:55

    Jag måste nog ändå hålla med dem som sagt att en bred bräda ska seglas med större fena än en smal bräda förutsatt samma segelstorlek.

    Min första breda (nåja 68 cm, F2 PowerGlide 280) hade en 44 cm fena som standard. Jag körde med ett 6,6 race segel och testade både standardfenan och med en Select 38 cm (som var lättvindsfenan till min gamla Copello 280 Slalom Racing) och tycte inte att jag fick fart på brädan med den mindre fenan. Det var först när det brallade i riktigt ordentligt (12-14 m/s så att ett 6,6 racesegel med 6 cambers kändes stort) som man skulle behöva en mindre fena än 44 cm.

    Eftersom Stingray:en i det här fallet är ännu bredare så tror jag att den funkar ännu sämre än min PowerGlide med 35 cm fena.

    Jag tycker att det verkar som att man behöver lite längd på fenan för att ha nåt som håller emot eftersom man kommer ut mer på kanten på så breda brädor. Precis på motsatt sätt som när det gäller att inte sätta för lång fena på en smal bräda (då står man för långt in för att kunna hålla emot fenans moment). Möjligen kan du hjälpa upp det lite genom att flytta in stropparna så långt mot mitten som går.

    Jämför med formula där alla kör med 70 cm fena oavsett segelstorlek.

    /Håkan

  • getwet

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 14:21

    Oki doktorn, vi böjer oss för den gedigna tyska experthjälpen i form av en tabell och lutar oss behagligt tillbaka igen och läser sommarens bästa tråd “Det är omöjligt att segla mot vinden”.
    Men……innan Gustav1980 har fått upp dendäringa eminenta tekniken kanske han, förslagsvis, skulle låna en aning större fena, eller innhandla en beggad för att få det lättare att träna upp sin kryssteknik. För Gustav påpekade att det var just kryssen det var problem med, inte planingen, och då kanske ett par cm skulle hjälpa till att komma lite snabbare upp till “kryssbojen”.

  • dr-masse

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 06:50

    I allt ditt wahnsinn har du en poäng där.

    Gustav, låna en fena och ta höjd som en raket.

    Juryn har nu sammanträtt och lagt in sin dom, ah!

    Höjda På!

  • Knatte

    Gäst
    25 augusti, 2006 vid 06:55

    Håller med ! Större fena är lösningen på höjdtagningsproblematiken, tills man har övat upp sina färdigheter på just höjdtagning. Plus att du planar tidigare med större fena också…:smile:

  • rabbit

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 08:05

    En sak som kan vara relevant här är att inte ha så bråttom när man skall börja ta höjd.
    När jag själv återföll till windsurfing för några år sedan så drog jag upp i planing, krokade i och steg i stropparna och hängde raskt seglet bakåt samtidigt som jag fällde fram kroppen och gled sedan mer på “tvärsen” än än vad jag surfade upp i vind. En teknik som jag bestämt visste hade fungerat ganska bra med min gamla centerbordsbräda… 😉

    Övergången från “segla rakt fram” till “ta höjd” skall ske ganska “mjukt”.
    Desto mindre fena, desto mjukare övergång.

    Om man “tvär-fäller” masten bakåt och skotar in så så driver man nästan i sidled. I stil med vad du beskriver som:

    Gustav1980 wrote:
    Kan inte uppskatta avdriften men när jag försöte hålla upp brädan i vinden kände jag tydligt hur ekipaget förflyttades i sidled.

    -peace och vind åt alla
    /r

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 9 MS/sek, 6.4 segel, 155 liter och obefintlig höjdtagning !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.