Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing !!__polyester__!!

  • !!__polyester__!!

    Publicerad av jonaish på 2 november, 2005 vid 12:57

    är det bra att laga brädan med polyester och glasfiberväv ??

    om det yttre materialet på brädan har spruckit vid ett kastfall å träffat nosen ??

    eller ska man ta epoxylim??

    styret svarade 18 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • fnassel

    Medlem
    2 november, 2005 vid 13:15

    Beror på vad du har för bräda!!!

    De flesta av dagens brädor har skum i sig som absolut inte!!!! klarar Polyester. Lösningsmedlen i polyestern kommer att smälta skummet!

    Epoxy är att rekomendera! om du inte nöjer dig med en ful lagning då kan Dr. Ding vara räddningen.

    /Gammelsmurfaren

  • jonaish

    Medlem
    2 november, 2005 vid 13:37

    det är en mistral flow

  • fnassel

    Medlem
    2 november, 2005 vid 14:31

    Jag måste tyvärr avböja från att kommentera just den brädan och låter någon som kan Mistral svara.
    Min magkänsla siger mig dock att du bör undvika polyester på Mistral!

    /Gammelsmurfaren

  • ian

    Medlem
    2 november, 2005 vid 14:34

    använd epoxi! annars kommer det utvecklas farliga gaser när du offereldar brädan ute på en badplats på fyllan. shocked.gif

  • jonaish

    Medlem
    2 november, 2005 vid 14:42

    mm för det var så att jag fick en spricka i nosen efter ett kastfall, så jag gick då till ett Varv för att kolla om dom kunde fixa det å han använde polyester och något i det så att det härda typ,, sen pensla på det på brädan å på med glasfiberväv så gjorde han när han skulle laga den

  • svenne

    Medlem
    2 november, 2005 vid 15:09

    Det finns många distansmaterial som klarar polyester, det är bara skumplasterna som smälter. Om du inte är säker så köp epoxi, eller också provar du. Living on the edge är rätt roligt.

  • emil_h

    Medlem
    2 november, 2005 vid 15:10

    Glasfiberspackel?

  • footloose

    Medlem
    2 november, 2005 vid 15:21

    Polyester luktar godare än epoxi -mycket godare tongue.gif

  • jonaish

    Medlem
    2 november, 2005 vid 15:38

    Svar till:


    Polyester luktar godare än epoxi -mycket godare tongue.gif

    [/ QUOTE ]

    mm iaf mindre shocked.gif

  • styret

    Medlem
    2 november, 2005 vid 16:40

    luktar epoxi? har aldrig märkt när jag ahr donat med det.

    laga inte med polyester. gör det ordentligt med epoxi och väv om du ska göra nått mer än dinga det. lätt och kul

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2005 vid 17:18

    Japp epoxi skall det va! Inte nån sån där snabbepoxi utan laminatepoxi som du kan köp i båtbutiken finns bla i west sytsem eller i watski sortimentet WS är bäst men dyrast

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 november, 2005 vid 22:03

    NM Epoxi, West systems och SP är helt ok. Internationals epoxi (Epotex)är oftast dyrare. NM har en bra produktbok, tror nog att även West o SP har en. West brukar ha dagskurs om epoxijobb som förläggs till olika detaljister. TSSS

  • stickan

    Medlem
    2 november, 2005 vid 22:18

    Killen kunde ju köpa epoxi för 30 kr litern för några veckor sedan!
    Så varför ens fundera på att använda polyester?

    Polyester fäster förövrigt inte något bra på epoxy, epoxy fäster däremot på polyester.

    Har själv använd NM vilket jag tycker funkar bra! Om man värmer det men en hårtork eller kupevärmare så blir det mycket rinnigare och går in i fibrena bättre!

    Mvh Stefan

  • jonaish

    Medlem
    3 november, 2005 vid 10:22

    Svar till:


    Killen kunde ju köpa epoxi för 30 kr litern för några veckor sedan!
    Så varför ens fundera på att använda polyester?

    Polyester fäster förövrigt inte något bra på epoxy, epoxy fäster däremot på polyester.

    Har själv använd NM vilket jag tycker funkar bra! Om man värmer det men en hårtork eller kupevärmare så blir det mycket rinnigare och går in i fibrena bättre!

    Mvh Stefan

    [/ QUOTE ]

    sorry men jag sa fel det va inte epoxy som den killen på varvet hade, det va polyester…

    och jag får allt gratis av han så jag bara ringer å säger att jag vill ha lite, iaf av polyester som domhar i stora dunkar som dom köper in och om man räknar ut va L/priset blir så är det ca 30 kr och i affären tar dom över det dubbla sa han iaf jag vet inte hur det är men det är ju alltid billigare med sora dunkar…

    så det va polyester han hade till min bräda från början jag har inte haft något epoxy som jag trodde …..

  • styret

    Medlem
    3 november, 2005 vid 11:33

    vad var det vi sa…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing !!__polyester__!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.