Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AB+ importör?

  • AB+ importör?

    Publicerad av mag på 22 januari, 2005 vid 17:27

    Vem tar in AB+ brädorna till Sverige när inte Hotsailsmaui gör det längre? Jag vet att man kan beställa direkt men hemsidan är nere och jag bara undrade lite. Det ryktas ju om att nya brädor är på gång trots allt och det vore kul att se dem live. Kanske vill man uppdatera sig så småningom. wink.gif Jag är ju kanonnöjd med min nuvarande lilla vågbräda som är en AB+ 70 Wave specialversion.
    /Magnus

    lars_k svarade 18 år, 7 månader sedan 24 Medlemmar · 66 Svar
  • 66 Svar
  • ubaten

    Medlem
    22 januari, 2005 vid 18:51

    finns på bromma skidsport samt surfers paradise vita med ab logga

  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2005 vid 21:29

    Men det är gamla brädor, “från lagret”. Enligt vad jag hört finns en ny importör i Linköping. Så, om det finns någon Roxel-local här så kanske vi kan få mer info.

  • pederboy

    Medlem
    23 januari, 2005 vid 01:48

    Skulle vara kul om importören låg i Linköping med tanke på Anders rötter.
    Cirkeln sluten?

    7P

  • oaxen

    Medlem
    23 januari, 2005 vid 17:45

    Enligt de lokala ryktena lär Ulf Willkvist, som känner Anders sedan länge, ta in 05:orna.

  • mag

    Medlem
    23 januari, 2005 vid 19:53

    Och hur kommer man i kontakt med honom? Har han en hemsida, företag eller så?
    /Magnus

  • jesper_b

    Medlem
    23 januari, 2005 vid 21:56

    AB+ sagan är långt ifrån slut. Tvärt om är det full aktivitet förnärvarande.

    Shapemassigt:
    har Anders och Mouritzio gått olika vägar där Anders fortsätter AB+. 2005 har han två våglinjer (och kanske något mer) en “TIDAL WAVE” mer åt det traditionella hållet men betydligt snappigare än de gamla 2002/3orna som Bromma och SP säljer. Dvs även dessa “traditionella” vågisar passar bättre för både Torö och A-bay jämfört med de redan supersköna gamla 2002/3orna. Dessutom finns en mer kompakt vågis “Shock wave” mer för euroförhållanden och mindre/slöare vågor. Ser fina ut och mer “riktig” vågshape än många andra knubbisar.

    Konstruktionsmässigt:
    Fabriken tycks ha fått till kvalitén. Bland annat gör Drops närmare 1000 brädor där 2005 med nästan samma konstruktion som AB+. Även 2004 gjorde Drops sin “custom edition” där och de höll ihop bra. Man har bytt från kinesiskt till Japanskt skum, bättre epoxy och nya fibrer. Fortfarande lättare än cobra men inte riktigt lika superlätta som de tidiga 2002/3 (som gick av som stickor).

    Blanda inte ihop reslagret med felkonstruerade brädor som Mackan köpte in för inga pengar. Anders har inget med dessa att göra. Brädorna är de sämst byggda AB+ brädorna någonsin. I efterhand har dessa tidiga brädor fått ett helt ytterligare lager kol som således inte är integrerat med orginallaminat och både gör brädorna tokstyva och rejält tunga. Tveksamt om de håller dessutom med tanke på att så styva brädor inte brukar klara av tex end-over-end framåtloopar. De har dessutom fått sin tucked-under rail och sina kanaler ordentligt om-/avslipade. De nya AB+ är något helt annat. Jag har hittills enbart provat 80 liters Tidal Wave, och det är helt otroligt att en så stor bräda kan svänga så bra!

    Affärsmässigt:
    Anders, hans brorsa, och jag tror Ulf i Linköping har bildat ett litet bolag som ska ta in AB+ brädor av senaste snitt. Anders berättar att de har en hemsida på G. När den kommer ut vet jag inte. Skitkul att “första vågen” inte tog musten av AB+. Anders är en levande legend, rider vågor som en gud och har grym koll på shape. Dessutom behöver cobrafabriken definitivt konkurrens.

    /Jesper B

  • dr-masse

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 08:20

    Även jag tycker att det är helkul att Anders orkar hålla igång AB+!

    Själv har jag faktiskt köpt en “felkonstruerad” bräda för inga pengar… (jo, lite pengar). Och jag blir lite förbryllad här. Att det är fråga om förstärkta brädor vet jag, men att de är “rejält tunga” tycker jag är att ta i. Vikten på min 54 breda vågis ligger 3-400 gram över vad min RRD CultWave 55 vägde. Med stroppar utan fena runt 6,5 kg (skall väga ordentligt). Inte så farligt, tycker jag. Jämfört med andra brädor i butiken kändes vikten snarlik andra, några var dock lättare (typ Fanatic NewWave), men då var ju priset det dubbla. Och jo, Anders har något att göra med dessa. Shapen är väl hans (även om den “slipats ned”, hur mycket?) och han har, såvitt jag vet, godkänt att AB+ loggan sitter på de?

    Och hur man förstärker med ett lager kolväv utan att det blir integrerat med orginallaminat skulle jag vilja veta. Att det helt självklart inte blir lika bra som om det görs från början fattar även jag, men det nya lagret svävar väl knappast i luften en bit ovanför det gamla? 😉

    Att brädor kan gå av i end-over-end framåtar är ju ingen större nyhet (i mitt fall dessutom ett skapligt avlägset problem). Gäller säkert dessa “sämsta felkonstruerade brädor som AB+ någonsin gjort” oxå. Fast jag, och en till ägare jag känner, tycker nog att om detta är AB+ sämsta brädor någonsin, så har de en rätt bra lägstanivå, typ.

    Nåja, tiden (eller Guincho) får väl utvisa om jag bara varit genuint dumsnål eller fått mycket bräda för pengarna. Hittills trevlig att segla på, i alla fall!

    Att jag sedan GÄRNA skulle vilja ha en AB+ 2005a är ju inget att hymla med, men din text får ju de AB+-brädor som SP och Skidsport säljer att snudd på framstå som blytunga missfoster som knappt borde få användas. Riktigt så illa är det inte, väl?

    “Blanda inte ihop reslagret med felkonstruerade brädor som Mackan köpte in för inga pengar. Anders har inget med dessa att göra. Brädorna är de sämst byggda AB+ brädorna någonsin. I efterhand har dessa tidiga brädor fått ett helt ytterligare lager kol som således inte är integrerat med orginallaminat och både gör brädorna tokstyva och rejält tunga. Tveksamt om de håller dessutom med tanke på att så styva brädor inte brukar klara av tex end-over-end framåtloopar. De har dessutom fått sin tucked-under rail och sina kanaler ordentligt om-/avslipade.”

    Nåja, en lång harang som egentligen bara syftade till en sak. Jag tror nog att AB+ brädorna som finns på SP och Skidsport kan ge en hel del bräda för pengarna. För mig som högst ordinär surfare kommer den att funka fint, det är jag rätt säker på efter första seglingarna. Dock skall man såklart vara medveten om att det handlar om i efterhand förstärka brädor och inget som ingått i den “vanliga” produktionen. Åsså tycker jag att Jesper möjligtvis varit lite hård i sitt ordval. Men som den storsinta kontorslandskapsvarelse jag är så vet jag ju att även solen har fläckar (vill ju inte missa en möjlighet att kanske, kanske få testa typ en AB+ av senaste snitt om Jesper råkar vara på Torö… :-).

    Faktiskt skulle jag gärna se att någon som VET gick in i denna tråd och talade om vad som gäller för de AB+ brädor som SP och Skidsport nu säljer. Har själv fått info som jag litar på, men det vore kanske inte dumt att räta ut lite frågetecken?

    AB+ På!

  • mag

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 08:27

    Tack Jesper,
    Intressant minsann och kul att höra att han inte försvann från marknaden så snabbt som vissa trodde.Drops är ju inte kända för kass kvalitet vad jag vet så det låter ju bra med den fabriken.

    Jag vill höra mer om dina brädtester, hoppas komma till Maui under 2005 igen och då vill man ju prova eller få rapporter från initierade källor innan man köper.

    Vilken tur att jag inte har en av de första AB+-versionerna! Min håller bra ännu, trots plattlandningar och stenbröt.

    Vem shapar brädorna nuförtiden? Synd att inte Maurizio fortsatte eftersom det var en riktigt skön lirare och otroligt långt framme med CADshapning mm.
    /Magnus

  • robin

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 09:13

    “Faktiskt skulle jag gärna se att någon som VET gick in i denna tråd och talade om vad som gäller för de AB+ brädor som SP och Skidsport nu säljer. Vore inte dumt att räta ut lite frågetecken”

    Är det någon som har möjlighet att veta borde det väl vara Jesper? confused.gifHan sålde ju AB+ 2002/2003, rätta mig om jag har fel. Kanske att SP-Mackan vet bättre, eller kanske Anders själv, men de brukar ju inte hänga här på konfen. crazy.gif

  • dr-masse

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 10:19

    Ah, att Jesper vet nästan allt som är värt att veta om AB+ (och det mesta om brädor, segel å pryttlar) är ju givet.

    Det jag menar är specifikt kring de AB+ brädor som SP och Skidsport säljer. Ett litet förtygligande från min sida.

    Surfa På!

  • koa

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 13:22

    AB+ från Skidsport och SP är nog kalas om man kollar på pris/ prestanda för en ny bräda.
    Tror att du kommer bli jätte nöjd Masse, priset är också trevligt.

    Sveriges prylhysteri har kanske skapats av vårat kalla klimat som gör att vi så sällan får använda
    vår fina utrustning så att vi istället “synergi-surfar” genom tidningtester och Internet forum med
    massa filosofier och teorier om vad som är bäst för just dig/oss/alla.
    Vi är ganska känsliga och lätta att påverka här vilket utnyttjas flitigt av en del andra märken här.

    Drömsenariot vore att ha en tidlös “one-off-a-kind” Airbrush målning på sin favorit bräda, och ständigt
    utvecklas istället på den utrusning man har kört in sig på, gillar och tror på.
    Det är lätt att komma in i “Uppgraderinghysterin” och svårt att ta sig ur.

    Aloha

    Calle Nyberg

    “tidlös one-of-a-kind” airbrush skulle kunna se ut hur som helst,
    och man behöver aldrig bli påmind om att man har årets eller nästa års modell…
    bara man gillar det man seglar på så håller den många år…och har råd att resa för pengarna istället smile.gif

    Nedan; ingen vet att det är en 2002:a på bilden…svag för flames wink.gif

  • dr-masse

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 13:45

    “Sveriges prylhysteri har kanske skapats av vårat kalla klimat som gör att genom att vi så sällan får använda vår fina utrustning så att vi istället “synergi-surfar” genom tidningtester och Internet forum med massa filosofier vad som är bäst för just dig.”

    Ha, ha, ha! Hur skyldig får man (öh, jag) bli? Läskigt träffsäkert.

    Faktiskt så föll valet på AB+ rätt mycket utifrån tänket “nu köper jag nåt som kommer att funka fin-fint och får råd att resa lite mer i år”! Det är bara hoppas att den kommer att hålla oxå.

    Surfa På!

  • koa

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 13:48

    Gött!

    En resa brukar ofta ge mer än många säsonger hemma.
    Om man någon gång tröttnar på förra årets färg kan man ju alltid måla om lite: Insperation
    Segla järnet, ses på Torö till våren!

    Calle N

  • surfslusken

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 14:01

    E me på dina tankegångar Calle.

    Min favvo bräda e fortfarande min Proof inköpt på GC jan-01. Den har gått många hårda mil och inte en lagning. Finns inte en bräda i världen jag skulle byta den mot. Designen är dessutom lika het (eller ohet?) idag som när jag köpt den.

    Nu är dock problemet att den håller på att nötas ut! Stropparna är slitna (iof lätta att byta) padsen är nästan slut, färgen skavts av under otaliga transporter, sliten kring mast skenan av att man skruvat av/på mast foten ett gäng ggr. Och “renovera” den vågar jag knappt, tänk om den magiska kännslan försvinner!! Ve o fasa!!

    Näe, jag har blivit snål och börjat spara på den i stället. Plockar helst fram den endast när förhållandena är på topp. Ska fixa en ny bräda i samma storlek till våren så att jag kan spara den än mer.

    Fan låter nästan som jag gått och kärat ner mig i min Proof blush.gif

  • getwet

    Medlem
    24 januari, 2005 vid 14:17

    Och där är det bara att ställa sig i kön och hålla med dig Koa!

    Själv tycker jag att det tar MINST en säsong att köra in sig på materialet, andra säsongen känns det bra och sedan blir det bara bättre och bättre. Och när det går som bäst så tar det oftast slut…..paj, trasig, kaputt så att säga… mad.gif

    Så en varm rekommendation till er som inte seglat så länge och kanske står i startgroparna….kör in er ordentligt på den utrustning ni har istället för att gå i förvisselsen att man blir bättre med nya grejer….det blir ofta bättre med bättre grejer men inte med bara nya! Och skillnaden på ett/två års prylar är oftast minimal….viktigare då att kunna utnyttja det man redan har.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AB+ importör?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.