Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AB+ Shockwave TEST

  • AB+ Shockwave TEST

    Publicerad av mag på 14 augusti, 2005 vid 22:10

    AB+ Shockwave 72
    230 cm lång, 52,5 bred
    8,25″ fena
    Dubbelkonkav med V och relativt rak rocker under stropparna

    Nu har jag provat Shockwave 72 några gånger och jag är riktigt nöjd med brädan!!! smile.gif smile.gif smile.gif

    Den passa perfekt hemma i Sverige i lite mindre, slöa och korta vågor. Hittills har jag kört med 5,0 under- och överriggad och den storleken passar brädan bra, även om jag tror att med 4,5 så släpper den loss rejält! Mindre brädor går ju ofta bäst med mindre segel. Den skulle nog kunna ta 5,3 också i nödfall i varje fall med mig som är lättviktig men jag vet inte om detta skulle göra att den planar tidigare. Brädan planar tidigt för sin storlek och är riktigt snabb tycker jag, i varje fall i jämförelse med många andra vågbrädor.

    Shockwave ligger relativt lungt i vattnet vid körning rakt fram och i sväng vilket är bra när choppet ligger tätt som det ofta gör här hemma när det blåser på. Annars är det lätt att brädan tar över kontrollen från seglaren och inte tvärtom. Men den känns ändå ganska nervös och svängvillig, ligger lätt under foten. En bra kompromiss mellan båda egenskaperna i de förhållande jag testat i alla fall.

    Hoppen funkar bra och jag har satt ett par bakåtloopar enklare än jag gjort på länge. Den korta nosen fastnar inte vid landningen som den kan göra ibland och svingvikten är liten så den roterar fint.

    Den svänger också verkligen kvickt och ligger gött i bottensvängen med både bakfotstryck eller med tryck på framfoten. Och i cutbacken är den illsnabb tillbaks med nosen neråt och aerials går “relativt” enkelt (om jag vore bättre så gick det ännu enklare! blush.gif). Den behöver inget större utrymme för att ändra riktning 180 grader, troligen pga shapen, den korta längden och låga vikten.

    Jag har ännu inte kört i vågor över 2 m eller i mer vind än 11-12 m/s men i lite större och snabbare vågor ser jag riktigt fram mot att köra järnet. Efter några goa surfpass i augusti är jag i alla fall mycket nöjd!

    /Magnus

    jesper_b svarade 18 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 12:32

    Efter ha kört storasystern på 82 liter i både bra och skräp på Maui i vintras och storfetingen på 92 liter i skräp här hemma häromveckan, kan jag bara intyga att även dessa storlekar är kalasbrädor. Riktigt riktigt tighta svängar för storlekarna och en prositivt nervös lätt känsla kännetecknar även dessa shockar!

    /Jesper B

  • basse

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 12:42

    Har du inga bilder på denna action då Jesper?? Gärna med lite SO06 på brädan också… Ila sa att du kört dem nu.

  • lars_k

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 13:27

    Har en Shock82 på ingång och hoppas lite på att kunna gå ner till bara en vågis (har en Naish 8.3:a på 73liter också).
    Tror du den funkar i Sydafrika (2-3 m snabb side-off) för mej på 75 kg? Spekulerar lite i att den kanske är något stor i vågridningen men att lite volym nog inte är fel i SA pga byig vind närmast stranden ut genom bryten… Annars ligger ju förstås Naishen som ett smäck på vågen. Tar dock bara med en bräda. Frågan är vilken… Grymt I-landsproblem. =)

  • mag

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 21:43

    Du får dra till Klitmöller och värma upp brädan och se hur det verkar. Jag är också lite i fundering för stora vågor inför Mauiresan i höst. Men enligt Anders ska de gå i vågor upp till logo utan problem. Och de har seglats på Hookipa i masthögt, vilket bör vara minst jämförbart med SA, eller? Jag tror den ska gå bra i SA. Du får lära dig lägga mer tryck fram “bara”. Annars kan man ju alltid skaffa en Tidal Wave! smile.gif
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 06:28

    Japp, jag tror också mkt på Shocken i SA. Jag bokar första bästa färja till Klitten när jag väl får brädan! En SW82 och en Tidal70 hade nog inte varit en dum kombo för mej. Om jag gillar Shocken kanske jag drar till med en Tidal också.

  • surfslusken

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 13:33

    Svar till:


    Har du inga bilder på denna action då Jesper?? Gärna med lite SO06 på brädan också… Ila sa att du kört dem nu.

    [/ QUOTE ]

    NU har jag oxå kört SO -O6!! Va ute 3tim me 5,3an i Apel idag. Vinden va ömsom vin(d) ömsom (i)vatten smile.gif. Men seglet var riktigt skönt. Det där med att det skulle va 10% softare än 05an kan nog stämma, inte för att jag har den minsta aning om hur man mäter sånt (tvivlar på att det ens går), men det är en 05ans SO med en liten,liten släng av Superfreak. Den känns otroligt neutral och balanserad. Lätt seglat helt enkelt.

    Det jag inte var lika förtjust i var att -05ans blåa SO faktiskt var ännu snyggare, saknar de blåa glittret på -06an frown.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2005 vid 18:00

    Hi guys,I’m really sorry but I’m not able to speak Sweden.Is it possible to have some news (in English) about Shock wave.I’m interested in 82 and 92.
    Comparing 82 use range with other same category stuff it appear that prefers sails smaller than others (5,4 and smaller vs 5,8-4,7).Can you tell me why?
    Maybe someone who tested it has the answer.
    Thanks a lot.

  • mag

    Medlem
    17 september, 2005 vid 19:05

    I have only tried the 72 but I have used 5,0 sail most of the time and it suits the board perfectly. I would gladly try 5,2/5,3sqm also but I do not think I would plane much quicker with that sail. I think the board goes up on a plane really quick considering its whidt (52,5cm) and size.

    Last week I used 3,4sqm and 4,0 and it worked fine, especially 4,0 made the board come true. Razor sharp turns eaven in bumpy conditions and buttersmoooth on the waveface in sideshore winds. I am impressed by the board.

    Jesper B has sailed the 82 and 92 in Maui and Sweden I belive so I hope he can answer for those two boards.
    /Magnus

  • jesper_b

    Medlem
    17 september, 2005 vid 21:01

    Have been sailing both 82 and 92 liters alot. Don’t think they prefer smaller sails than other wave boards. I have used 4.2 – 5.3 on the 82 l and that worked just fine. I think i could go up to lets say 5.5 without any problem and probably up to 5.7, may be even 5.9 but then it would probably feel a little out of balance.

    The 92 l I have saild with 5.3 and 5.9. It works very good with both these sails. I think the ideal size should be between 5.5 and 5.9, then you get a little help to dig that rail in bottom turns from the relatively large sail.

    The boards are snapy as hell. Feels very much smaller in tight turns than the volume indicates. In bottom turns the hold pretty good for being so short and compact. I think Anders really has put in a lot more of traditional Hookipa wave-board in these designs than what is normal in many other short/compact wave boards. Snappier and more volume than old-school wave boards but still a little of that grippy carving feel we all like!

    Just buy one… or three!

    /Jesper B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2005 vid 08:04

    Thanks a lot guys,you’re so kind!
    I think I should go for 82.I weight 83 kg and need a board for mainly 4,7 and 5,4.Tried lot of stuff (not very new compact shape but a d’light this summer) in that range and the feeling is alwais not perfect.Some are heavy weight boards,some don’t hold the rail good and go just staight,some carve fine and are slow and so on.
    To me 82 l. in 55 cm is a nice measure.How about tail o.f.o.?
    Did you notice that 5,6 kg is the real weight?
    Thank you

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2005 vid 08:29

    Opss,I sail mostly Euro condition and Morocco,not Ocean fast waves.
    Jesper,what’s your weight and,please,did you tried some other compact shape before going on SW?
    Thank you

  • jesper_b

    Medlem
    4 oktober, 2005 vid 07:49

    My weight is about 78 kg. For me the 82l shockwave is a light wind wave board if we are talking Maui (where I of some reason always likes a little smaller boards than on other places with same wind). The 82l can also be a little big on places that have more wind than waves. Here on the wave spots on the Swedish east coast we usually have more waves than wind. Here i like a little extra volume and the 82l is a perfect all rounder for me. For the very light days I use my 92l shockwave and a superlight Hotsailsmaui 5.9 sail. On a place like Marocco I would probably prefer the 72l.

    I have mostly used custom boards before going for AB+. When tryiing cobra production boards I just don’t like the overall feel – regardless of shape. To me the cobra production boards just feel dead, dull and heavy (I have no experience of the new lighter “limitid edition” cobra boards, but that is hardly an alternative if you want a wave sailing board that don’t brake).

    I haven’t weight my 82l shockwave but it is definitly very light and it also takes a lot of abuse from both high jumps and rocky shorelines. Before trying the shockwave I always used more traditional Hookipa shaped wave boards – sorry cannot compare to other “stubbies” (my guess is that the AB+ has a little bit more of the carving feel of traditional wave boards, compared to other stubbies).

    /Jesper

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AB+ Shockwave TEST

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.