Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Absurda regeler för bagage vid flygresa!

  • joddas

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 19:20
    Davids;636486 wrote:
    Hmmm.. Enligt British Airways hemsida och American Airlines som jag ska flyga med till Maui får man ta med golfbag, musikinstrument, sportutrustning gratis som en vanlig resväska om den har mindre mått än 190 x 75 x 65 cm, vilket ju de flesta “kite golfbags” är mindre än. Då får man packa 23 kg i den. Vill man packa 32 kg får man betala £30, vilket jag tycker är helt ok och rimligt. Skulle tro att de låter 25kg passera gratis också om man är trevlig vid incheckning, vi får se..

    Jag skall snart åka till Carribien med British airways till London och därefter American Airlines resten av vägen. Vems regler gäller? British airways är som du säger lugnt men enligt american airlines regler så tar de 150dollar för kitebagen då den överskrider 157cm (length + width + height).

    //Jodde

  • davids

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 20:23
    joddas;645050 wrote:
    Jag skall snart åka till Carribien med British airways till London och därefter American Airlines resten av vägen. Vems regler gäller? British airways är som du säger lugnt men enligt american airlines regler så tar de 150dollar för kitebagen då den överskrider 157cm (length + width + height).

    //Jodde

    Flög ju med BA och sen AA, samma som du skall.. Jag betalade 40 dollar för min kitegolfbag på 28 kg hela vägen. Outstanding! Bara det bagaget jag hade. Däremot hem flyger jag ju AA hela vägen så får se hur det går då.. Förhoppningsvis är de snälla iom att jag flyger från Hawaii, men det återstår att se..

  • eketeket

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 09:41

    Håller med om att det verkar som att det har lättat upp lite på reglerna, men beror sjukt mycket på vem som checkar in en. Flög med en del olika bolag i somras: Köpenhamn-Barcelona, Barcelona-Jerez och Malaga-Köpenhamn, med tre olika bolag; tror det var Transavia, Cimber Sterling och Vueling. Hade med en Cabrinha kite-bag (med golfhandduk på :)) inkl tre kites, bräda och allt tillbehör – kanske 20-25 kg. Var supernervös att checka in men det enda jag fick betala totalt var första flygningen, 150 DKK i Köpenhamn, därefter var det gratis. Har inte fattat varför men tror de tog det som en vanlig väska, ganska skönt i vilket fall. Funderade också på att skicka ner grejerna med DHL el. likn. innan till Tarifa men det skulle blivit 3-5000 kr… så det var en dålig idé.

  • hydrolift

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 10:41

    Flyger till Barcelona med SAS i mars och har bokat business-biljetter. Någon som vet om det då ingår att kunna ta med sig en “golfbag”? Ser på SAS hemsida att i business ingår 2 bagage á 32 kg o max 158 cm/bagage. Då borde det ju alltså vara lugnt att få med sig allt men frågan är alltså om en “golfbag” är klassat som specialbagage och inte ingår i de generösa bagagereglerna för business-biljetter.

    Någon med erfarenhet?

  • davids

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 11:08

    Varför flyger man business till Barcelona? Är inte det typ 1,5 timmes flyg i ett jet-propp plan där enda fördelen är att man dör först om planet krashar och de andra passagerarna slipper se vad som händer tack vare skynket som dras för in till “business”

  • hydrolift

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 21:09
    Davids;645108 wrote:
    Varför flyger man business till Barcelona?

    För att det är så jäkla sossigt att åka apklass!

  • acemattias

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 22:32

    Fler borde aka business!!

    Er fafanga sponsrar billigare platser for snala sossar och fattiga borgare:smile:

  • cedd

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 09:37

    Tror du kan vara hel lugn med SAS om du flyger Business så länge du håller dig inom måtten du uppgav. Även om jag bara har Silverkort så får man använda business checking på Svenska flygplatser om man flyger SAS. Har alltid blivit bemött exemplariskt och aldrig någonsin har någon fråga om antal bagage, vikt etc dykt upp. Så länge det är inom 32 kg per kolli är det lugnt, även övriga i mitt sällskap har kunnat glida med på samma service varje gång. Om det är något SAS prioriterar så är det folk som flyger business och/eller har Guld kort, därefter Silver å neråt.

    Ironiskt nog så är diskarna bredvid business checkin bagage drop för alla andra som gör flygbolagets jobb genom att lösa incheckning etc. själva. Där stöter man istället på madame i övre åldern som gått sin service kurs 1a i Kreml under 70-talet. De brukar i o f s släppa igenom ett par extra kilon och lite bulky luggage så länge man inte överdriver i någon riktning.

    För övrigt så flög jag i Julas med USAirways från Mexico via USA och hem utan att betala en spänn för något bagage. 2 personer 2 resväskor á 23 kg, boardbag á 23 kg, 1 mindre bagage á 15 kg plus 2 handbagage. Silverkortet hos SAS löste alltihopa i o m Star Alliance. Å fast att sista stäckan var med Iceland Air som inte ingår i Star Alliance så löste USAirways det snyggt genom att springa och ringa massa managers.
    Har själv alltid sågat innebörden av SAS Eurobonus system, men efter dessa erfarenheterna så kan jag inte annat säga att jag är nöjd SAS kund för tillfället.

  • hydrolift

    Medlem
    26 januari, 2011 vid 12:09

    Tack för infon, Cedd. Tror inte det ska vara några problem, ville bara verifiera med ngn som kört combon SAS/business/”golfbag” så jag inte stöter på otrevligheter när jag väl står där på Landvetter.

  • eijrisch

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 15:14
    Luuddee;641592 wrote:
    Någon som flugit med SAS på sistone?
    Enligt senaste vi fått höra från dom vill dom ha 900kr enkel inom Europa för Surfbräda…

    Pratade precis med SAS och de tar alltså fortfarande 900 kr enkel för kiteväska. Någon som flugit med de och kommit undan billigare? Har ju en “golfbag” så får väl satsa på det spåret.
    En annan fråga, har bokat flyg via seat24 som hänvisar mig till att boka extra bagage via sas och sas hänvisar mig till seat24, behöver man boka sitt extrabagage innan incheckning? har inte gjort det tidigare med norwegian och TAP och det har gått relativt smidigt ändå. Kan man bli stående på flygplatsen med sitt bagage för att de har “fullt”?

  • joddas

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 15:51

    I våras åkte jag och en polare med SAS en del av vår sträcka till Bahamas (Cph – London). Resten med American Airlines. Vi ringde SAS 4 ggr inför resan för att ta reda på kostnaden för kitebagen (32kg). Det slutade med 4 helt olika priser. Jag citerar sista personen som jag pratade med “egenligen spelar det ingen roll vad jag säger för allt beror på vem som checkar in dig”. Så konsekventa är de… Smila och var trevlig så kommer du kanske undan.

    Det slutade med att vi betalade 0kr på ditvägen och 600 sek på hemvägen.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Absurda regeler för bagage vid flygresa!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.