Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aeron alu bommar

  • Aeron alu bommar

    Publicerad av john1 på 8 januari, 2011 vid 08:59

    Kort fråga.
    Kan någon ge råd om nye Aeron alubom med ovalt grepp. Ser bra ut, skall vara styv. Tacksom för råd om bom ca 160-200 cm för freeride segling (Lorch offroad 101/Futura 111).

    JJ.

    jesper-b svarade 13 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 09:08

    Kom och kläm på den! Väl i handen så vägrar man släppa! Bor du i Stockholmstrakten kom till mitt skjul i Nacka, bor du på eller närmare västkusten ta dig till O’hana i Halmstad.

    /JB

  • htn

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 14:18

    Jag har inhandlat en Aeron V-Grip 160-210 (i julklapp till mig själv). Har ej hunnit ut på vattnet med den än, bara provriggat och torrseglat på land. Ruggigt styv för att vara en alubom (även vid mkt förlängning). Frontbeslaget känns riktigt fint. En bra detalj är att förlängningsskalan visar verkligt mått i cm (Nej, jag har inte svårt för matte. Jag tycker detta bara var praktiskt att slippa “räkna om”).

  • jocke-g

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 17:47

    Jag är själv nyfiken och kommer se till att testa den men Basse har i alla fall bra info om den än så länge.

    Och det jag själv har kännt på den så är den grymt styv och frontbeslaget verkar väldigt bra fin uppdatering.

    http://freebasse.blogspot.com/2010/11/2-dagar.html

  • john1

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 09:44

    Tack alla.
    Jag skall köpa bommen, ser bra ut, bor vid Lommabukten i Skåne så det blir O´Hana jag åker till för att köpa.
    JJ.

  • notbad

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 09:59

    John, ajajbaja på arbetstid,
    hihi, innan du beställer kan vi talas vid, jag kanske behöver något,så kan vi dela frakten

  • basse

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 10:18

    Jag hann köra min V-grip ett par gånger innan isen la sig och kan varmt rekommendera den. För mig var det avsevärd skillnad att köra den jämfört med en rund, ffa med vantar. Den smala sidan gör verkligen skillnad. Styv tycker jag också den kändes. Kanske väger den lite mer än en vanlig alu i samma kvalle men förhoppningsvis är den även lite hållbarare.

    Basse säger KÖP!

  • sebbe

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 20:30

    en kompis har den här är nere i SA. Har provat den, jäkligt schysst grepp och mycket styvhet för pengarna. Sen går det inte att jämföra med mina Simmer kollbommar måste jag säga, inte minst för vikten skull. Men i den prisklassen är den suverän.

  • jesper-b

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 06:44

    @sebbe 644312 wrote:

    en kompis har den här är nere i SA. Har provat den, jäkligt schysst grepp och mycket styvhet för pengarna. Sen går det inte att jämföra med mina Simmer kollbommar måste jag säga, inte minst för vikten skull. Men i den prisklassen är den suverän.[/QUOTE

    Dessutom finns ju ännu bättre och jämfört med Simmer kol billigare Aeron kolbom. MEN nu var det ju inte Simmer (eller Aerons kolbom) denna tråd handlade om utan Aeron V-grip, eller hur Sebbe?

    Sorry kunde inte låta bli. Visst är det vara ok att jämföra och samtidigt pusha för “sitt” märke, jag gör det hela tiden, men jag kunde ändå inte låta bli eftersom Aerons kol är 600 spänn billigare och har bättre beslag (Aeron tillverkar föresten Simmers bommar). Skitsamma i vilket märke, V-gripp är långt under halva priset för båda kolbommarna och har en unikt skön form för handen!

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 10:24

    Att köra kolbom i vågsegel är en lyx som jag helt smärtfritt lagt åt sidan. Dagens monokokade alubommar är såpass bra att det, för mig, inte går att motivera prisskillnaden och vikten är i de flesta fall närmast identisk. V-grip är väl lite tyngre än motsvarande “alu”, jag skulle dock lätt kunna tänka mig en sådan – var på väg att handla av Jesper men de hann inte fram innan jag for iväg på surfresa…

    Har några gånger seglat med några av de allra bästa kolbommarna som finns (Pryde, Simmer, Aeron, TecnoLimits, AL360) för att sedan gå direkt till alu (Aeron, Simmer, Gaastra, Pryde) och inte har kolet varit värt 2-3000 kronor mer… Två grymma alubommar för samma pris som en kolbom… det som avgör hur bommen upplevs är framförallt hur frontbeslaget funkar och sitter samt diamter och grepp, tycker jag. Visst, kolbommar håller teoretisk längre, men då är grepp, beslag och annat slut så det blir ändå till att antingen renovera eller köpa ny.

    Pratar vi större segel/räjsing/speed är det en helt annan sak. Då äger kol fullständigt (även om jag misstänker att en v-grip kan klara sig riktigt bra även i längder över 2 meter).

    Hoppas nu inte Jesper tycker att jag “kapat” tråden här… 😀 ah, den fruktlösa drömmen om en tråd som helt håller sig till ämnet!

  • jesper-b

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 08:14

    Så länge vi inte kapar bommar, JOOO det är också ok… så länge vi inte kapar varandra! Så är väl allt bra. Skitsamma vad jag tycker hit och dit. Detta är ju ett forum på INTERNET, där ska det finnas idioter som jag och er andra!! Go masse! Go sebbe! Go Go alla andra glada brudas n sistas!!!!!!!! JB, som håller på att avsluta en fantastisk dag med några iskalla longboard lager.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aeron alu bommar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.