Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Aeron Kolbom erfarenheter?

  • Aeron Kolbom erfarenheter?

    Publicerad av kevlarsjal på 24 september, 2013 vid 11:04

    Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper om Aerons kolbommar? Funderar på att köpa men vill gärna veta hur de står sig i konkurrensen.

    kinetic svarade 10 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2013 vid 11:13

    Jag har en Aeron Carbon 230-290. Samma “skrot & korn” som “Unifiber” från typ 2011 (likadan låspinnar, samma bakstycke osv). Har även en ProLimit TeamCarbon (180-240) o även den ser ut att vara tillverkad på samma ställe, dock en 2012:a så den har ett liiiite annorlunda front beslag. Iaf, min rekommendation är: Köp! De är faktiskt “billiga” och bra! Surfpot.se har några har jag för mig… Skulle inte bli förvånad om även X9 tillverkas i samma fabrik, men det kan naturligtvis skilja i specen på materialen, även om sakerna ser likadana ut till det yttre. Till Aeron-bommens nackdel (iaf i mitt fall då det är en 2009/2010) är att den är TUNG. Min Formula-bom (Tekknosport Mono Carbon 250-310, från 2011) är betydligt lättare, men den bommen är bra lätt, väger säkert 1 kg mindre än Aeron, men förmodligen inte lika styv. Iaf jag är nöjd med båda bommarna, till o med nöjd med alla min bommar (Aeron,Tekkno,ProLimit,Vindsurfing.se & Unifiber. Samtliga “Monocoque Kolfiber”)

  • tobhed

    Medlem
    25 september, 2013 vid 09:46

    Personligen har jag haft problem med stansen på de bommar som har varit väldigt vida vid bom/mast-kopplingen (jag kör speed/slalom). Så mitt förslag är att testa innan du köper så att du slipper göra ett köp som du sedan ångrar.

  • kinetic

    Medlem
    25 september, 2013 vid 09:59

    Får hålla med Tobhed, en alltför bred/vid bom funkar inget bra på en smal (under 60cm) planka, testade min Formula bom (65 cm bred) på min 58cm breda planka o det blev knasigt…Min Aeron har rätt “New School” aktig bom-kurva, men den funkar kalas. Bredden mellan rören på Aeron 230-290 är 54cm vilket är ungefär max på en typ max 60cm bred planka, mindre Aeron bommar är “smalare”.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Aeron Kolbom erfarenheter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.