Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AHD Seal concept (fish eater)

  • AHD Seal concept (fish eater)

    Publicerad av rabbit på 7 juni, 2006 vid 17:01

    Jag snubblade över detta och blev förvånad att det tydligen inte diskuterats här? Inte enligt sökmotorn iallafall…

    Det skulle vara intressant att höra några kunnigas tankar om denna:

    Video: http://www.a-h-d.com/goodies/index.wrd?topic=videos&movie=seal&ahdid=9dced8d63fdfe1af62d4ab1270a47cc8

    Bilder: http://www.windsurfjournal.com/frontblocks/diaporama/select_photos.asp?gauche=diaporama&cat=A%20la%20loupe%20-%20AHD%20Seal%20Concept

    AHD – The SEAL Concept

    The compact wave program, inspired from the “Fish”, shows its technical face, like did the « no nose » at its period.

    Yes, a short board is more manoeuvrable, nervous and rides easier in chops…
    However its accessibility is reduced, its balance disturbed because of its poor length and the lack of “nose” which obligates the shaper to add volume on the front part of the board.

    This negative balance can be felt by the rider when starting planning, during transitions or after landings; one can feel the board wants to dive from the nose.
    The excess volume on the front rails makes the board refuse engagements in curves or in wilder conditions.

    The “Seal Concept” is the answer to the inconvenience of the “fish” concept boards.

    It was first developed by the input of our young wave rider’s (Antoine Baldet) who wanted to ride on a “Fish”.
    Pascal Gerber then shaped a first board that measures 206cm x 53cm with 63 litres for Antoine and another board that measure (212cm x 60cm) with 80 litres for Bruno Andre.

    The first tests of the Fish board showed the explosive side of the boards, answering to the less push, maybe too unstable and not well balanced because of the short length and the important rail on the front…
    Our riders tested the boards equipped with tri fins, in the aim of giving stability in the curve.
    The results of the tests were positive, but although the fins addition gave a plus, it was definitely on the rails that we needed to work.

    On the same out-line, we increased the volume in the nose, especially in the middle zone. Pascal then shaped rails with “classic volumes” rails, building a step on each side of the deck.

    This concept, short, balanced with a maximum volume in the front, enables the board to have an increased stability. The board does not dive anymore from the nose during non-planning times. The stability is amazing, even over white water waves with no speed.
    In surf, the reduced front rails go into the water and fix the curve, cancelling the rail’s refusal on contact to the water. The shape accelerates in bottom turns, and rollers, allowing wild surfs on small or soft waves with crazy speed!
    With single or tri fins, the board turns shortly, immediately, with a maximum response.

    With a length of 215cm, 59cm width, 82 litres and 5.5kg, the Seal is the efficient compact wave board! Just have a look on this video !

    But why “Seal” ? Because: Seal eat Fish…

    The Seal remains a “concept shape”, available in High Quality AHD prototype.

    http://WWW.A-H-D.COM

    manno svarade 18 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • adde

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 06:08

    Visst är det ett intressant format, kolla med http://www.north-sails.com dom tar in AHD. Annars finns såklart Naish Hybrid på 214×59 och 86 liter…

    /adde

  • charlieb

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 06:16

    Härligt med lite 80-tals retro…. Undrar om brädan blir tyngre med tre boxar i?

  • rabbit

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 06:32

    “On the same out-line, we increased the volume in the nose, especially in the middle zone. Pascal then shaped rails with “classic volumes” rails, building a step on each side of the deck

    Det är väl framförallt den “rail-kanten” som är nåt “nytt” och “revolutionerande”.
    Jag har inte sett dom förut men det mesta brukar ju ha provats av någon.

    Syns nog bäst på denna bilden: http://img76.imageshack.us/img76/6299/seal55dl.jpg

    På videon har dom en 80ltr bräda, 212cm lång som är ute och rippar vågor i 8-10 knop (4-5 m/s??)

    Och får det att låta som det är pga av denna “rail-kant” samt att den railen gör “thruster” fenorna onödiga.

    Som sagt någon som vet mer?

    /r

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 08:36

    Railkanten har funnits rätt länge, bland annat shapra Richard Green många sådana custombrädor och Graham Ezzy har det på några av sina brädor (som dock ofta är rätt extrama assymetriska skapelser). Jag hade inte heller sett denna AHD innan och ett intressant sammanträffande är att jag igår pratade bräddesign med Levi Siver i en dryg timma och han nämnde just att han funderade på att prova denna sorts rail på sina vågbrädor.

    Nu tror jag dock personligen att detta inte är en avgörande del av designen. Min gissning är att detta kanske blir populärt ett tag med sedan försvånner och ersätta av mer klasiska lösningar, men att kanske den mindra railen man åstakommer med detta bibehålls. Jag ser denna step-rail som ett sätt at lägga till volym men bibehålla ett platt deck. Att det nu dyker upp på dessa extremt korta brädro är intte förvånande eftersom ett problem när man kapar längd är just att man kapar rätt mycket volym också. Man kan ju inte kompensera med hur mycket bredd som helst.

    Annars verkar ju AHD-sälen har rätt mågna likheter med original Starboard Fish, dock i en kortare förpankning. Fishen gillas fortfarande av många, men anledningen till att man gick ifrån den shapen var att den ansågs för begränsad till just enbart bra vågor i superlätt vind. EVOn kom då man ville ha en mer allround bräda. Så, ur det perspektivet ser AHD:n rätt intressant ut – som en extremt specialbräda för just den seglingen som videon visar (liksom en longboard ala Exocet Kona är en annan lösing på samma problem).

    Faktum är att när jag segler en bräda som EVO 83 som är dryga 230 lång, så tycker jag den känns rätt lång nu för tiden. Detta ger den rätt mycket stabilitet och gör den lite mer lik en klassisk bräda och det är väl därför den är så omtycket av många. Skulle jag få beställen ett par custombrädor så skulle jag dock gå lite andra vägar. Den av mina brädor som egentligen är schysstast för småvågor är min minsta, EVO 62 (218*54, 34 tail). Den behöver dock lite vind. Blås upp den till 58-59cm breddd och bibehåll tjockleken så får vi en riktigt utpräglad lättvindare. Den bräda som (relativt storleken) har bäst driv i lite större snabbare vågor är min största, EVO 83 (234*58, 40 tail). Smala ned den till 53cm bredd så får vi en riktigt “high speed evo”.

    I praktiken byggs dock itne brädorna just för mina behov utan för att vara allround för både olika seglare och olika förhållanden. Detta är i slutändan något som jag tycker är rätt bra och det är anledningen till att jag kan segla vilka förhållanden som helst (Hookipa till apelviken) med en EVO 70.

    Det är dock väldigt bra att det fortfarande experimenteras och speciellt kul att lättvindsseglingen prioriteras.

  • surfslusken

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 09:15

    Nu när du ändå är i gång Ola H så kan vi väl få en kommentar på gubben Boukes shape teorier. Han har alltid haft lite egan/udda ideer om hur en vågbräda ska se ut, bla har han alltid hållit fast vid att en bräda (freestyle som våg) aldrig ska ha färre än 3 fenor! Men ja vet att de konsumeras en del annat än ofantliga mängder starkt kaffe i verkstan på Witchcraft;)

    Kolla in hans avhandling “The Evolution of the rail” på
    http://www.witchcraft.nu/download/The%20Evolution%20of%20the%20Rails.swf

  • lars_k

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 10:23
    rabbit wrote:

    Det är väl framförallt den “rail-kanten” som är nåt “nytt” och “revolutionerande”.
    Jag har inte sett dom förut men det mesta brukar ju ha provats av någon.

    Och får det att låta som det är pga av denna “rail-kant” samt att den railen gör “thruster” fenorna onödiga.
    /r

    Verkar vara ett smart sätt att få fram volym i nosen utan att göra railsen alltför höga/feta. Feta rails ger bra “lyft” och bibehållen fart i en hårt carvande bottensväng men samtidigt sämre grepp/skär och stabilitet.
    Alltså mkt volym i nosen men fortfarande tunna rails med bra skär.
    Bra skär och stabilitet gör säkert thruster-fenorna mindre nödvändiga.
    Ska bli intressant att se om det kommer i produktion. En stubby skulle ju kunna göras smalare och ännu kortare med denna raildesign.
    Kul att återigen se AHD i framkanten med kort-breda vågshaper! 😉

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 10:52
    surfslusken wrote:
    Nu när du ändå är i gång Ola H så kan vi väl få en kommentar på gubben Boukes shape teorier. Han har alltid haft lite egan/udda ideer om hur en vågbräda ska se ut, bla har han alltid hållit fast vid att en bräda (freestyle som våg) aldrig ska ha färre än 3 fenor! Men ja vet att de konsumeras en del annat än ofantliga mängder starkt kaffe i verkstan på Witchcraft;)

    Kolla in hans avhandling “The Evolution of the rail” på
    http://www.witchcraft.nu/download/The%20Evolution%20of%20the%20Rails.swf

    Jag får ta Bouke en annan gång. Skall ut till Guincho nu. Jag har för mig att jag kommenterat det förut nån gång. Till och med på Maui såg jag en eller två seglare med hans brädor, så det kan ju inte vara helt värdelösa. Risken om jag svarar är väl att min avhandling blir ännu mer omfattande än Boukes. Dessa saker tenderar att börja växa när man drar lite i dem fast leder ändå inte alltid till ett aaahhhh i slutet.

  • rabbit

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 15:02
    surfslusken wrote:
    bla har han alltid hållit fast vid att en bräda (freestyle som våg) aldrig ska ha färre än 3 fenor!

    Hehe.. man får väl beundra någon som “håller på principerna”.

    Det ÄR ju jävligt snyggt med 3 fenor!, eller avslöjar jag bara min ålder och visar tecken på att ha prenumererat på Surfsport i tonåren?

    Jag tycker om lättvindsvågisar eftersom jag upplever att det oftare blåser för lite än för mycket.

    OlaH wrote:
    Fishen gillas fortfarande av många, men anledningen till att man gick ifrån den shapen var att den ansågs för begränsad till just enbart bra vågor i superlätt vind. EVOn kom då man ville ha en mer allround bräda.

    Det lät ju intressant att *board Fish skulle vara bättre än Evo’n i lättvind och vågor. Dom borde man ju få betydligt billigare…

    Nån som har en att sälja? eller en billig Evo kanske…

    OlaH’s ideer om en nedsmalad Evo är lite kul utifrån att brädor, till skillnad från skidor, faktiskt kan bli FÖR breda.
    På skidfronten just nu så räknas en skida med 95-100mm i midjan som en allround freeride och de riktigt häftiga grejerna ser snart ut som en monoskida på varje fot.

    I kontrast till detta står då windsurfingen där de “riktigt häftiga” brädorna är smala “big-wave-guns”… Det verkar finnas någon magisk 53cm? gräns som är smalt men inte för smalt, bred men inte fet.

    Äsch, nu svammlar jag… Men den såg verkligen ut att fungera den AHD’n, kanske nästa år?

  • mag

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:24

    Skönt att AHD överlevde den ekonomiska krisen, det behövs verkligen uppstickare som utmanar jättarna i oligopolbranschen vindsurfing. Intressant om det kommer i produktion!

    Skidliknelsen gäller ju dock inte riktigt, titta exempelvis på de riktigt avancerade pistskidorna som ska svänga rejält framför att flyta i brötsnö o puder som de bredare skidorna. Dessa skidor är fortfarande ganska smala.

    Kinetics nya vågbräda Euphoria kommer faktiskt med Trifin!
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 22:43

    Det är ju lite kul att föra en diskussion om detta just när jag råkar ha tillgång till diverser världscupseglare mm att fråga. Jag pratade med Kauli Sead idag och han är ju för det första inne på superkorta brädor och har jobbat på att få dem att funka i flera år. Gissa vad som inkluderades i seanste konceptet? Japp – tri fin. För övrigt har han med sig fem vågbrädor till Guincho från 51 till 58 cm breda. Detta exemplifierar en skillnad mot skidindustrin. På vindsurfingsidan kan man nog säga att för en given seglare funkar det rätt bra att i princip bara bredda samma shape lite – på skidsidan upplever jag att det inte riktigt funkar så, i alla fall är vi inte riktigt där än.

    Jag pratade också med Sebastina Wenzel (Fanatic). Han menade i kontrast till Kauili att för korta brädor absolut inte vara bra. Det kanske funkar för Kauli, men inte för några andra. Kauli själv menade dock att alla som kör på hans brädor tycker de är rätt lättseglade, och samma sak säger Keith Teboul (som shapar dem). Sanningen kanske ändå Levi Siver kommer närmast. Han menade att det faktum att brädorna i princip kan se ut hur som helst och ändå funka (för någon viss seglare) är ett teckan på att vi är rätt långt från en riktigt, riktigt bra design – och det är ju hoppfullt.

    Själv seglade jag för övrigt tri-fin från 94 till 2001 (och egentligen redan på 80-talet, fast då medd en stor mitten fena och små, små sidofenor) och saknar fortfarande vissa aspekter av den känslan. När jag tänker efter så hade min första riktiga vågis från 88 tre fenor och sedan hade var enda vågis jag ägde fram till min Quatro från 2001 olika varianter av tri fin. Rent vågseglingsmässigt är jag i princip uppfödd på tri-fin.

  • smurff

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 11:56

    Cool bräda!
    Men e den gångbar i Sverige?
    Var finns det vågor här när det blåser 5-6 m/s?
    någon som vet

  • dude

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 23:18
    Smurff wrote:
    Cool bräda!
    Men e den gångbar i Sverige?
    Var finns det vågor här när det blåser 5-6 m/s?
    någon som vet

    Torö..

  • manno

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 07:59

    4-5ms + 82kg + 80l låter som en jobbig ekvation om man trillar i..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AHD Seal concept (fish eater)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.