Senaste nytt Forums Ahhhhhh underbart äntligen masthögt!!!

  • Ahhhhhh underbart äntligen masthögt!!!

    Publicerad av mag på 9 oktober, 2003 vid 21:19

    Vi åker till Klitmöller fredag morgon och möter kulingen och de 4-5 meter höga dyningarna. Ren sidvind från babord och när dyningen möter kusten så blir vågorna som bekant alltid högre än dyningen, dvs risk för dryg masthöjd på vågorna. Yihaaaaaa!

    Jag är ledsen att behöva erkännan det men det finns ingen segling i Sverige som slår dessa förhållanden!

    Stena Line borde få konkurrens dock, det är svindyrt att åka.

    Håll hårt i bommen hemma i Svedala, hela Västkusten får bra med vind!

    /Magnus

    lars_k svarade 20 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 oktober, 2003 vid 01:37

    Samma foerhallanden pa hawaii just nu ….fast varmare

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    10 oktober, 2003 vid 05:08

    Gha!
    Jävlar va trevligt ni ser ut att få det..kan nog bli närmare brutalt, cool.gif
    Även vi på Westcoast har något att längta efter…
    Börjar me en mjukstart wink.gif

  • mag

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 18:57

    Rapport från Jylland och årets bästa förhållanden laugh.gif:
    Vi seglade 2 grymma dagar i Middles – Hamborg i Hanstholm.

    Dag 1:
    Första dagen var bäst med grym sidvind och de största vågor jag sett i dessa förhållanden i Hanstholm. Och då har jag seglat här i ca 12 år! Vågorna var långa mellan 2 och 4 meter med enstaka högre set och vinden blåste lite offshore. Jag körde 3,4 kvm och var emellanåt överriggad men ofta perfekt drag. Tyvärr var man inte riktigt förberedd på dessa brutalförhållanden och körde väl inte på topp precis. Efter ett tag vågade man sig på de största vågorna och det var gytt trots vråldrag och lite choppiga framidor på vågorna som gjorde att brädan studsade en del. Men efter en floater på en bamsing fick Nordsjön nog av mig och slog igen gapet om min utrustning. Fick åka 500 meter tvättmaskin och därefter springa ikapp utrustningen längs stranden för att till slut simma ut och hämta den! Småjobbigt!

    Dag 2:
    Lördagen hade vi 4,5kvm ökande till 4,0 och sedan 3,4kvm men tyvärr vred vinden från Väst till nordväst, dvs från sideshore till sideon. Och vågorna växte på nytt till masthöjd men det var som ett rykande vitt inferno och kroppen orkade inte riktigt strömmar och vågor efter en bra förmiddag med 4,5 och sidvind. Endast de allra duktigaste kunde hantera Nordsjön denna eftermiddag och även Lars Pedersen åkte rejält med tvättmaskin.

    Dagen coolaste upplevelse var en kille med utrustning från ca 1986 (Ja 1986!), rött trekantsegel med en latta, assymetriskt 230 hemmabygge med masten längst fram, orange hängsele med flytväst och ryggväska mm. Han kom – körde och dominerade. Upsidedowns, vågridning back & frontside, klockrena Cheeserollar, bakåtloopan nästan, pushloop nästan och enhands upsidedown. På prylar som var mer än 15 år gamla!!! Han var kung på stranden och fångades på många filmkameror och fick stående ovationer från åskådarna. Och jag som trodde att det bara hängde på prylarna! wink.gif

    Tyvärr har jag ingen kamera så minnena finns bara i min skalle. Det kändes ännu inte för kallt i vattnet så ännu ett par helger kan man definitivt åka dit.

    Nöjd och trött!
    Magnus

  • lars_k

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 20:07

    Fan va gytt, Mag! Vet inte om jag hade fått nåt ut av Middles denna helgen, mer än en ordentlig rensning av örongångarna…och en fet upplevelse förstås.
    Hoppas också på en klitt-resa till innan det är slut, men gubb till logohögt känns mer som min grej…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Ahhhhhh underbart äntligen masthögt!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.