Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Åhus(Äspet) eller Rinkaby skjutfält?

  • Åhus(Äspet) eller Rinkaby skjutfält?

    Publicerad av nida på 18 juli, 2011 vid 11:14

    Har aldrig kitat på något av spoten, men bor i närheten nu under sommaren. Vilka vindar är det som gäller? SO/O/NO?

    dalton svarade 12 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tobbebobbe

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 09:21

    Nu har jag bara kört på skjutfältet en gång, och det var på SO, men jag tror allt med O i går fint där.

  • skotten

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 09:34

    To the south of Åhus is pretty nice too.. have you not checked around Bromölla`though? there looks like some sweet spots that I havent visited yet!

  • hakanh

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 16:19

    Tjena, jag hänger gärna med ut också. Jobbar i Nymölla som ligger lite norr om Åhus, har rekat en del schyssta spots där men problemet e att i princip ingen verkar kita i denna delen av skåne. Så vore perfekt om vi kan bli ett gäng som kan dra ut.

    /Håkan

  • nida

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 18:08

    Låter kanon! Nej, jag har inte checkat runt bromölla. Men det är helt klart något att titta efter! Ja håller med, slänger iväg ett pm när jag har planer på att dra ut! Verkar dock inte vara ostlig vind på ett tag nu..

  • tobbebobbe

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 19:23

    Jag är uppvuxen i bromölla och befinner mig här veckan ut på semester. Det närmsta till bromölla jag har kitat i är Åhus (skjutfältet) och har testat en gång på strandängen i ivösjön. Som vanligt med insjöar var det byig vind som mojnade snabbt så det blev ingen bra session. Kanske funkar bättre på hösten, jag vet att förr höll det till en del vindsurfare där under höstarna.

    När det gäller spots i havet runt bromölla är jag tveksam. Vid nymölla och österut är stränderna ganska steniga, och det är en del vikar. Valje-viken tex har jag hört ska ha “dålig” vind med byar och skit.

    Längre österut på lister-halvön i västra blekinge finns det ett par ställen som säkert funkar, sandviken tex, problemet under sommaren är väl alla badjävlar från sommarstugeghettona.

  • hakanh

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 05:13

    Precis söder om pappersbruket vid skräbeåns mynning är där en schysst liten bukt som e långgrund. Har vadat där i våras och kollat av sten och det verkar lugnt så länge man inte kör för långt söderut. Vet dock inte hur vinden är men från rätt riktning (SO framförallt) blåser det från öppet hav. Riggytorna är stora men vill man ligga och bränna långt inne där det e som plattast så klarar spoten nog inte mer än 3-4 stycken. Men nu är det ju noll pers som kör där.

  • skotten

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 13:33

    yeah its that spot south of the papermill I had my eye on as well! : ) cant be worse than klagshamn over here on this side : )

  • hakanh

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 14:55

    Hehe jepp den verkar grym 😉 Ville först hålla den hemlig men det är ju ännu tråkigare att behöva köra där helt själv. Jobbar ju på pappersbruket så ska kanske fixa så att bruket claimar bukten sen kan jag bjuda in folk på invites att köra där haha. Nämen allvarligt tror den kan va riktigt bra i rätt förhållanden, hade vatt kul att ha någon att surfa med där. Och ja stenmässigt är det mkt bättre än klagshamn som är rena mardrömmen.

  • skotten

    Medlem
    21 juli, 2011 vid 08:25

    haha same with me, a friend of mines mum used to work there and I spotted it while I was over, but I always ended up riding waves when it was good there. Get a bunch of guys, out with some spades and dig around the stones at the start of the season so they sink down and you will have a killer spot : )

  • dalton

    Medlem
    21 juli, 2011 vid 10:30

    Är riktigt bra, har kört där några gånger. Krävs rätt mycket vind bara, riktigt byigt o se upp för kor. Är inte mycket sten där om man håller sig en bit ut.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Åhus(Äspet) eller Rinkaby skjutfält?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.