Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Air France tycks ha tappat bort mina prylar…

  • Air France tycks ha tappat bort mina prylar…

    Publicerad av ola_p på 16 september, 2009 vid 18:35

    Air france har tappat bort min boardbag (med min quattro custom, två segel, två master och kolbommen samt en vågsurfbräda). De har efter drygt två veckor inte lyckats lokalisera grejerna, och vägrar göra nått åt saken innan tre veckor passerat. Det känns helt klart som risken finns att de inte hinner hitta prylarna innan dess.

    Är det nån som har erfarenhet av hur det funkar när de slarvat bort grejer?

    Lyckligtvis är det inte en renodlad surfresa jag är på, så att få vänta på grejerna är inte världens undergång. Men att behöva hålla på att fixa nya och driva den processen med air france är inget jag är jättesugen på…

    petter svarade 13 år, 11 månader sedan 19 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:01

    Air france tappade bort mina grejjor förförra Mauiresan. De kom dock tillrätta efter en dryg vecka. De hade då tagit två extra vändor Europa-USA. SÅ än finns (kanske) hopp.

    Drev sedan en process för att få tillbaka lite pengar. Det tog typ två år, sedan fick vi ett brev om att vi skulle få 300 dollar, men checken kom sedan aldrig och jag lyckades aldrig ta mig samman och börja tjata igen.

    Men jag vet inte hur det är att driva en process om att få ersättning för förlorade prylar.

  • mes

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:31

    Jag ser ett samband…

  • frippe75

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:47
    Ola_P;576538 wrote:
    Air france har tappat bort min boardbag (med min quattro custom, två segel, två master och kolbommen samt en vågsurfbräda). De har efter drygt två veckor inte lyckats lokalisera grejerna, och vägrar göra nått åt saken innan tre veckor passerat. Det känns helt klart som risken finns att de inte hinner hitta prylarna innan dess.

    Är det nån som har erfarenhet av hur det funkar när de slarvat bort grejer?

    Lyckligtvis är det inte en renodlad surfresa jag är på, så att få vänta på grejerna är inte världens undergång. Men att behöva hålla på att fixa nya och driva den processen med air france är inget jag är jättesugen på…

    Har du otur gäller standard regler för förlorat bagage som jag tror är baserat på vikten. Typ 100/kg eller liknande ….

  • macedu

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:50
    Ola_P;576538 wrote:
    Air france har tappat bort min boardbag (med min quattro custom, två segel, två master och kolbommen samt en vågsurfbräda). De har efter drygt två veckor inte lyckats lokalisera grejerna, och vägrar göra nått åt saken innan tre veckor passerat. Det känns helt klart som risken finns att de inte hinner hitta prylarna innan dess.

    Är det nån som har erfarenhet av hur det funkar när de slarvat bort grejer?

    Lyckligtvis är det inte en renodlad surfresa jag är på, så att få vänta på grejerna är inte världens undergång. Men att behöva hålla på att fixa nya och driva den processen med air france är inget jag är jättesugen på…

    Hepp

    Då man är från flygbranshen…men inte längre.

    1. Ta reda på var “paketet” försvann och stäm av med AF i Sevedala VILKET HANDLINGBOLAG som har haft markservicen…. Det är nämligen inte alltid (nästan aldrig) själva bolaget som har markservice etc. Tex catering görs av ett företag etc etc…

    2. Ring och tjaffsa med handlingbolaget oxå. Det kan ibland löna sig.

    3. Tålamod krävs och mkt bla bla bla…. tar det lång tid så, jaaa du läste ovan…..

    4. Om Ni visste vad det stjäls och speciellt i utlandet där safety / security är lite kalle anka betonat……

    Lycka till!

    /mac

  • frippe75

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:55

    Saxat ur http://ec.europa.eu/consumers/topics/air_passenger_complaints2005.pdf

    Svensk status för inblandning av ECC
    4.25 Sweden
    In Sweden there is a designated ADR body for air
    travel, the National Board for Consumer Complaints.
    This is obviously of great use as in 2005, 35% of
    air travel cases were referred to them.
    The Swedish enforcement body, the Swedish
    Consumer Agency, is the ECC host organisation,
    which allows for frequent informal meetings. In
    addition a formal meeting was held in March 2006
    with the ECC, the National Board for Consumer
    Complaints and the Consumer Agency to discuss
    the conclusions from the European Commission’s
    meeting with the National Enforcement Bodies in
    February 06

    Se till att du kontaktar flygbolaget formellt via brev i tid
    For lost luggage there is no set time limit,
    but the advice is to write as soon as possible
    after 21 days.

    ECC rekomendation för borttappat bagage vad gäller ersättningsnivåer:
    Where people can prove the exact value of
    items lost or damaged this information
    should be taken into account and the full
    amount paid out by air carriers.
    • Where receipts or other proof of the value
    for an item is not available, standard figures
    agreed with insurance representatives for
    clothing and other items should be accepted
    by air carriers.
    .

  • crash151

    Medlem
    16 september, 2009 vid 20:18
    mes;576554 wrote:
    Jag ser ett samband…

    Air Frog gillar inte Olor

  • lobo

    Medlem
    16 september, 2009 vid 21:24

    Vi fick en barnvagn krossad på en flygning (Sterling). Efter att man kopplades runt i 40 minuter så fick jag tillslut prata med någon som skulle fixa ersättning om vi kunde skicka in kvitto. Kvitto inskickat och 8 månader och flera samtal (Antal timmar) säger dom att dom har tappat bort vårat kvitto 🙁 Det kom aldrig några pengar sen gick dom i konkurs. Jag hoppas verkligen att du får dina saker snart, om inte får vi hoppas att Air France är trevligare.
    Lycka till

  • davo

    Medlem
    16 september, 2009 vid 22:28
    lobo;576598 wrote:
    Vi fick en barnvagn krossad på en flygning (Sterling). Efter att man kopplades runt i 40 minuter så fick jag tillslut prata med någon som skulle fixa ersättning om vi kunde skicka in kvitto. Kvitto inskickat och 8 månader och flera samtal (Antal timmar) säger dom att dom har tappat bort vårat kvitto 🙁 Det kom aldrig några pengar sen gick dom i konkurs. Jag hoppas verkligen att du får dina saker snart, om inte får vi hoppas att Air France är trevligare.
    Lycka till

    Haha, barnvagn….pffffff! Som om det spelade nån som helst roll! Det kunde varit en sproljans twinzer Quatro eller en dundercustom Angulo…då kan vi snacka krokodiltårar! 😉

  • mats_o

    Medlem
    17 september, 2009 vid 07:00

    Man ska inte underskatta media i sådana här sammanhang. Jag hade trassel med British förra året, tog tre veckor innan prylarna kom, och då var ett par sup-paddlar trasiga mm. Fick ingen ersättning efter typ 100 samtal den vanliga vägen, men då jag till slut brevledes talade om att jag naturligtvis kommer att berätta hur dåligt de skött problemet på flera av världens surfforum, och därmed nå 1000-tals av deras kunder, tog det inte många TIMMAR innan någon halvhög tjänsteman ringde och sedan skickade värdecheckar för flera tusen till hela familjen som plåster på såren….

    Det är fö en metod som brukar funka i andra sammanhang också då man som kund känner sig lurad.

  • grrrr

    Medlem
    17 september, 2009 vid 11:53
    Quote:
    Haha, barnvagn….pffffff! Som om det spelade nån som helst roll!

    Sunkigt, den blir som ett hem för barnet. Dina brädor är bara plastbitar.

    Min bror tappade sin skateboard med Pan Am. Han är fortfarande ledsen över det. Vi fick en rejäl ersättning och en vecka senare gick Pan Am i konkurs.

    Quote:
    Air france har tappat bort min boardbag

    Surt, hoppas att du får tillbaka den. En kompis till mig tävlade i multisport och han var extremt noga med att välja rätt flygbolag för att inte stå vid starten utan utrustning. Just AF, BA och KLM ansåg han som pålitliga.

    Lycka till!

  • ola-h

    Medlem
    17 september, 2009 vid 12:12
    Grrrr;576721 wrote:
    Vi fick en rejäl ersättning och en vecka senare gick Pan Am i konkurs.

    Det vill till att salta ersättningsräkningen rejält om det skall tvinga hala flygbolaget i konkurs.

  • ola_p

    Medlem
    17 september, 2009 vid 14:03
    MacEdu;576562 wrote:
    Hepp

    Då man är från flygbranshen…men inte längre.

    1. Ta reda på var “paketet” försvann och stäm av med AF i Sevedala VILKET HANDLINGBOLAG som har haft markservicen…. Det är nämligen inte alltid (nästan aldrig) själva bolaget som har markservice etc. Tex catering görs av ett företag etc etc…

    2. Ring och tjaffsa med handlingbolaget oxå. Det kan ibland löna sig.

    3. Tålamod krävs och mkt bla bla bla…. tar det lång tid så, jaaa du läste ovan…..

    4. Om Ni visste vad det stjäls och speciellt i utlandet där safety / security är lite kalle anka betonat……

    Lycka till!

    /mac

    Hur kan man luska ut var det försvunnit? AF verkar inte kunna svara på om det kommit till Paris (mellanlandningen) eller inte.

    Har en kompis som jobbar på ett annat flygbolag, han trodde deras advokat kunde ta sig an ärendet om det skulle behövas.

  • macedu

    Medlem
    17 september, 2009 vid 15:02
    Ola_P;576754 wrote:
    Hur kan man luska ut var det försvunnit? AF verkar inte kunna svara på om det kommit till Paris (mellanlandningen) eller inte.

    Har en kompis som jobbar på ett annat flygbolag, han trodde deras advokat kunde ta sig an ärendet om det skulle behövas.

    Mja..har du åkt och mellanlandat i CDG Charles De Gaulle som mellanlanding och sen vidare….ja då har de garanterat söpit bort det där.
    5 av 10 ggr har de fipplat bort golfbagar, presentpackningar och bagage för mig åt båda hållen.

    Har du flera mellanlandningar så bli rdet värre. Men be AF ta reda på vilka de har som handlingbolag och kontakta dem separat och beskriv det hela. Säg att AF säger sig veta att det är tex på CDG den är försvunnen :-).
    Driv det sen oxå mot AF men as usual så skall ett par dagar gå. Se till att ordna kvitton etc oxå….. förbered och anteckna samtal och bla bla bla….. Ju mer ordbags desto bättre…. ja som jag ungefär….

    /mac

  • ola_p

    Medlem
    17 september, 2009 vid 16:29
    MacEdu;576769 wrote:
    Mja..har du åkt och mellanlandat i CDG Charles De Gaulle som mellanlanding och sen vidare….ja då har de garanterat söpit bort det där.
    5 av 10 ggr har de fipplat bort golfbagar, presentpackningar och bagage för mig åt båda hållen.

    Har du flera mellanlandningar så bli rdet värre. Men be AF ta reda på vilka de har som handlingbolag och kontakta dem separat och beskriv det hela. Säg att AF säger sig veta att det är tex på CDG den är försvunnen :-).
    Driv det sen oxå mot AF men as usual så skall ett par dagar gå. Se till att ordna kvitton etc oxå….. förbered och anteckna samtal och bla bla bla….. Ju mer ordbags desto bättre…. ja som jag ungefär….

    /mac

    CDG var enda mellanlandningen, men AF vill/kan inte svara på om det kommit till CDG…

    Jag bör alltså pressa ur AF vem som har hand om baggaget på CDG för dem, och sedan ringa å tjata på dem också?

    Apropå kvitton, jag vill ju att de betalar bruksvärde + frakt för mig. Å gärna lite extra för att de förstör min resa. Är det rimligt att förvänta sig att de gör?

  • macedu

    Medlem
    17 september, 2009 vid 16:46
    Ola_P;576794 wrote:
    CDG var enda mellanlandningen, men AF vill/kan inte svara på om det kommit till CDG…

    Jag bör alltså pressa ur AF vem som har hand om baggaget på CDG för dem, och sedan ringa å tjata på dem också?

    Apropå kvitton, jag vill ju att de betalar bruksvärde + frakt för mig. Å gärna lite extra för att de förstör min resa. Är det rimligt att förvänta sig att de gör?

    Hej!
    Om de super bort grejorna och det gått X veckor. Ja de har ngn tid innan det blir aktuellt med ersättning.
    a Kolla hemförsäkringen och ev reseförsäkring på ditt kort om du degat med det. VIssa kort är kalas. American Express Platinum tex. BANG och de är med i matchen.
    b. Du bör nu säkra vad som gäller med AF. Plus att vänligt fråga vilket handlingbolag de använder sig av i CDG. Om inte så ring kontoret på CDG och fråga dom och blaja om att de i SWE sagt att du kunde ringa dem där 🙂
    c Men i stort så bör AF ha en plan för HUR det går till med värdeberäkning mm. Sen har du ju en EU regel som gäller som skrivs ovan. Googla “förlorat bagage på AF” vettja… Eller “förlorat bagage EU regler”.

    Men (eftersom jag är en strukturfascist) så skriv ner allt som händer med datum etc. MKT MKT bättre vid reklamationen/klagomålet att ha en story med HUR du snurrat runt och jagat. Sen bör du ju beskriva vad du hamnar i rent generellt. Var det på hemvägen så får du ju beskriva vad du “tappar” sen om det var på utresan ja då är det kvitton på hyrutrusting etc. Samt ATT det var en surfresa (ja syftet).

    ****
    Och släpp för fan inte bagagetaggarna från dig. Skickar du dom så “kan de tappa bort dom”. Scanna skiten och behåll orginalen!!!!
    ****
    Har du vägarna förbi AF kontor etc eller ARN(arlanda) så gå och ställ till med lite liv…. på ett “surfsnyggtsätt”.

    KÖR!!!!

    /mac

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Air France tycks ha tappat bort mina prylar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.