Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Air France tycks ha tappat bort mina prylar…

  • ola_p

    Medlem
    17 september, 2009 vid 18:12

    Är i Brasilien, och att åka ut till Guarulhos bara för att föra väsen där dom sannolikt inte pratar så många ord engelska är nog inte värt besväret.

    Betalat med visakort, swedbank. Så någon form av försäkring finns, folksam tror jag det är.

    Googlar man på förlorat bagage på Air France så finns denna tråden på förstasidan…

  • martin71

    Medlem
    17 september, 2009 vid 18:30
    crash151;576575 wrote:
    Air Frog gillar inte Olor

    air frog = cheese eating surrender monkeys

  • senior

    Medlem
    18 september, 2009 vid 10:06

    Vill inte vara alltför pessimistisk men egen erfarenhet av AF är inte den bästa (borttappade skidor och krav/kvitton som landade i ett stort svart hål utan någon respons).

    Hittade nedanstående på Råd & Röns hemsida (som för övrigt är riktigt bra på många områden).

    “Svarta listan
    Undvik de här företagen! De struntar i att följa Allmänna reklamations-nämndens beslut om hur tvister med kunder bör lösas. Tvisterna handlar om varor och tjänster värda allt från dryga tusenlappen till femsiffriga belopp.
    Råd & Rön uppdaterar Svarta listan två gånger per år, i februari och augusti.

    Läs också artikeln ur nr 7/2009: “Många flygbolag struntar i ARN:s rekommendationer”

    Air France
    Två fall. Företaget rekommenderas att betala 1 900 kronor för kostnader för försenat flyg respektive 2 400 euro för kostnader för försenat flyg. Företaget har delvis kompenserat kunden med resecheckar i ett av fallen.

    http://www.radron.se/templates/Artikel____41.aspx

    Lycka till

    Ola

  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2009 vid 11:56
    Ola_P;576823 wrote:
    Är i Brasilien, och att åka ut till Guarulhos bara för att föra väsen där dom sannolikt inte pratar så många ord engelska är nog inte värt besväret.

    Betalat med visakort, swedbank. Så någon form av försäkring finns, folksam tror jag det är.

    Googlar man på förlorat bagage på Air France så finns denna tråden på förstasidan…

    Den finns på förstasidan för att google har koll på just din cache och dina sökningar… så är det inte för alla andra, nödvändigtvis… och google sparar och äger alla dina sökningar + allt du någonsin lägger upp på google. Jag gillar verkligen google, men kan ju vara bra att veta att din sökning och, framförallt, dina träffar inte är som alla andras.

    Lycka till med luftfrallorna, förresten. Vet några som fick vänta 6 månader på ersättning, men när den väl kom så vart den dubbel… flygbolag och försäkringsbolag bestämde sig till slut för att den nog var värt en del det där de hade drällt bort, trotsallt… :tongue:

  • fluff

    Medlem
    18 september, 2009 vid 12:18

    Har du betalat med kort kan du få ersättning därifrån oxå…

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2009 vid 12:22
    dr Masse;576966 wrote:
    Den finns på förstasidan för att google har koll på just din cache och dina sökningar… så är det inte för alla andra, nödvändigtvis… och google sparar och äger alla dina sökningar + allt du någonsin lägger upp på google. Jag gillar verkligen google, men kan ju vara bra att veta att din sökning och, framförallt, dina träffar inte är som alla andras.

    Lycka till med luftfrallorna, förresten. Vet några som fick vänta 6 månader på ersättning, men när den väl kom så vart den dubbel… flygbolag och försäkringsbolag bestämde sig till slut för att den nog var värt en del det där de hade drällt bort, trotsallt… :tongue:

    Denna tråd kommer iofs bland de första för mig med och jag har inte gjort några sökningar relaterade till vindsurfing/surfzone på mycket länge och aldrig sökt på Air France.

    Off topic har jag däremot på senaste tiden blivit allt mer irriterad på Google. Vid vissa “potentiellt kommersiella” sökämnen bli alla svar mer eller mindre sponsrade länkar med kommersiellt innehåll, den “mer tekniska” info jag sökt har inte gått att hitta, fast jag är övertygad om att den finns. Dags för en uppstickare på sökmotormarknaden snart, tror jag.

  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2009 vid 12:26

    Gick till google från surfzone? Däri kan en stor del, men inte hela, svaret ligga?

    Google baserar sina träffar på bland annat de platser du har besökt, dina “surfvanor” (på nätet, alltså) som det så fint heter. Om du inte surfar anonymt eller nåt.

    Men visst, söker man på “Air France windsurfing bräda” så lär ju denna tråd komma högt upp för många, alla, andra som aldrig har besökt surfzone eller läst om Air France…

  • ola_p

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 19:14

    För den som är nyfiken så tycker Air France att ~10 000 kr är rimlig ersättning för en windsurfingutrustning. Jag tycker själv 37 000 hade varit rimligt, plus åtminsone lite plåster på såren för att jag fortfarande är utan utrustning.

  • macedu

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 19:39
    Ola_P;584377 wrote:
    För den som är nyfiken så tycker Air France att ~10 000 kr är rimlig ersättning för en windsurfingutrustning. Jag tycker själv 37 000 hade varit rimligt, plus åtminsone lite plåster på såren för att jag fortfarande är utan utrustning.

    Men har du inte fler sjöar att ösa ur…..dvs kortförsäkring etc…. Fråga AF om du kan driva ngt mot ev handlingbolag….. “LIte out of the box” rysligt tråkigt att du blivit drabbad……fan man blir ju nervös över att resa….. skall man ta de dyra seglen eller de gamla dyra seglen…..hmhm

    /mac

  • ola_p

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 20:14
    MacEdu;584392 wrote:
    Men har du inte fler sjöar att ösa ur…..dvs kortförsäkring etc…. Fråga AF om du kan driva ngt mot ev handlingbolag….. “LIte out of the box” rysligt tråkigt att du blivit drabbad……fan man blir ju nervös över att resa….. skall man ta de dyra seglen eller de gamla dyra seglen…..hmhm

    /mac

    Kortförsäkringen ger upp till 5000 kr för försenad väska, men jag måste ha ett kvitto från Brasilien, jag får inte köpa nått från Sverige.
    Hemförsäkringen täcker inte “vattenburna farkoster med tillbehör”.
    AF hänvisar till Montreal Konventionen och således max 1000 SDR (särskilda dragningsrätter), alltså ungefär 10 800 kr.

  • Knatte

    Gäst
    20 oktober, 2009 vid 04:34
    Ola_P;584377 wrote:
    För den som är nyfiken så tycker Air France att ~10 000 kr är rimlig ersättning för en windsurfingutrustning. Jag tycker själv 37 000 hade varit rimligt, plus åtminsone lite plåster på såren för att jag fortfarande är utan utrustning.

    Satan var surt sådant är…:mad:

  • frippe75

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 05:18
    Ola_P;584408 wrote:
    Kortförsäkringen ger upp till 5000 kr för försenad väska, men jag måste ha ett kvitto från Brasilien, jag får inte köpa nått från Sverige.
    Hemförsäkringen täcker inte “vattenburna farkoster med tillbehör”.
    AF hänvisar till Montreal Konventionen och således max 1000 SDR (särskilda dragningsrätter), alltså ungefär 10 800 kr.

    Men på allvar? Du kan ju inte ge upp. Hur var det nu betalade du något för frakten eller fick du med det gratis?

    Tänk på alla musiker som tar med en elgura från 1956 som värd 50.000 släng. Jag tror fortfarande att dom försöker “blåsa” dig.

    Har du kört….. “Jag vill tala med chefen programmet ??”.
    Du får göra frågan större. 1000 Resande vindsurfare i Sverge,,, Eller ännu bättre… continent seven och starta en bojkotta air france.

    låter som dags för namnlista. Det här ligger ju i alla våras intresse.
    Finns det inte en sajt där man startar “petitions” ???

    Ola… starta en namnlist där du berättar om vad som hände. ange ditt flightnummer och lägg med bagagetag så att air france kan koppla din petition. Sedan börjar vi ragga namn här på surfzone. Kör på engelska och så länkar vi in och ber om hjälp på andra forum…

    Sedan när du har 1000 underskrifter tar du kontakt med airfrance igen. För allas våran skull!!. Kämpa nu!

    http://www.gopetition.com/joinnow.php

  • ola_p

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 12:59
    frippe75;584440 wrote:
    Men på allvar? Du kan ju inte ge upp. Hur var det nu betalade du något för frakten eller fick du med det gratis?

    Tänk på alla musiker som tar med en elgura från 1956 som värd 50.000 släng. Jag tror fortfarande att dom försöker “blåsa” dig.

    Har du kört….. “Jag vill tala med chefen programmet ??”.
    Du får göra frågan större. 1000 Resande vindsurfare i Sverge,,, Eller ännu bättre… continent seven och starta en bojkotta air france.

    låter som dags för namnlista. Det här ligger ju i alla våras intresse.
    Finns det inte en sajt där man startar “petitions” ???

    Ola… starta en namnlist där du berättar om vad som hände. ange ditt flightnummer och lägg med bagagetag så att air france kan koppla din petition. Sedan börjar vi ragga namn här på surfzone. Kör på engelska och så länkar vi in och ber om hjälp på andra forum…

    Sedan när du har 1000 underskrifter tar du kontakt med airfrance igen. För allas våran skull!!. Kämpa nu!

    http://www.gopetition.com/joinnow.php

    Just nu är jag hänvisad till ekonomiavdelningen på AF för att säga att jag inte är nöjd med ersättningen…. Är dom motvals, så var så säker, då här skall föras oväsen.

  • carrera

    Medlem
    12 november, 2009 vid 09:59
    Ola_P;584497 wrote:
    Just nu är jag hänvisad till ekonomiavdelningen på AF för att säga att jag inte är nöjd med ersättningen…. Är dom motvals, så var så säker, då här skall föras oväsen.

    Något nytt i frågan!! Är själv i valet o kvalet om man ska ta med grejerna nu när man åker dessutom med AF 🙁

  • svenne

    Medlem
    8 december, 2009 vid 12:08
Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Air France tycks ha tappat bort mina prylar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.