• johanc

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 05:41

    Måste bara vara den otäcke realisten här men: Satan vad ont den första dingen kommer att göra… Snygg bräda dock…

    MVH

    JohanC

  • star

    Medlem
    12 april, 2007 vid 18:45

    Åter från Brandon Bay med en intressant erfarenhet. Med stor stolthet hängde vi grabbar över skapelsen. När dock fenan skulle på plats så passade den inte. Hur jag än försökte att dra stod fenan ut 4-5 mm ur boxen (se bif.). Åter hemma började 5 surfers att börja med lite teorier. Dr Masse tryckte ner en bit kartong och kunde raskt konstatera att fenboxen skilde att antal mm mellan fram och bakkant. Något uppgiven mailade jag Quatro. Svaret jag fick av Pascal Bronnimann är intressant “I have seen quite a few boards that exactly had the same “issue” – please let me explain: we do use standard Chinook fin boxes for all our customs. Due to the fact that many customs have thinner tails we often have to sand down the box – so the whole box gets a bit shallower than what most people are used to”. En helt ny erfarenhet för mig?! Jag erbjöds därefter 4 MFC som görs custom för brädan…. I princip så är konstruktionen inte korrekt och jag erbjuds fenor för $180 som ej heller är korrekta US standard. DEn fenan jag köpte till brädan (bild) passar ej heller. Har bett om refund alt. ny bräda enligt min tidigare specifikation. I dagsläget suger erbjudandet och Quatro som ett erkänt varumärke. Återstår att se respons och att återfå min respekt.

  • lars_k

    Medlem
    12 april, 2007 vid 19:26

    Märkligt.. Skulle fenbox och stropplugg inte få plats höjdmässigt? Den tailen ser knappast tunnare ut än på min Proof…
    Hoppas det löser sej.

  • _frippe_

    Medlem
    12 april, 2007 vid 21:06

    Räcker det inte att kapa fenan i överkant?

  • lars_k

    Medlem
    13 april, 2007 vid 06:19

    Det är nog det de gör “custom” – kapar överkanten. Sen måste också “sprinten” flyttas ner motsvarande antal mm också.
    Inget större jobb för en hemma-fixare kanske. Men det måste göras på varje ny fena som införskaffas. Kanske det är värt om brädan är helgrym i övrigt!?

  • ola-h

    Medlem
    13 april, 2007 vid 06:33

    Verkar mycket märkligt. Jag håller med om at det går att “jobba runt” problemet men samtidigt är det ju liksom inte så man vill ha det med en sprillans bräda. Det är i mitt tycke ett rätt stort avbräck att inte kunna testa runt med andra fenor som man vill. Även om du skulle få 4st MFC GRATIS så håller ju inte dessa för evigt och kör du sönder en storlek blir det ett förbannat meck att skaffa en ny snabbt. För mig låter det erbjudandet som att sätt från Quatro att slippa ifrån problemet som nog i detta fallet rätt mycket består i det fysiska avståndet mellan köpare och säljare.

    Vad skulle vara en rimlig kompensation? Tja, det är svårt att säga. 4 gratis fenor (som gör brädan “seglingsbar”) och några hundra dollar (som kompensation för värdeminskning och framtida fenstrul), kanske? Eller 10 gratis fenor (hmm nu är den nog fentetischisten i mig som talar…).

    Lars, hur löste det sig med din Proof som det väl också var något strul med?

  • lars_k

    Medlem
    13 april, 2007 vid 07:11

    …det löste sej. Första brädan hittade en ny ägare.
    Är helt klart en risk att beställa en custom, med tanke på avstånd, fraktkostnader, tull etc, plus att det kan bli fel. Jag blev erbjuden kompensation för att första brädan ej byggdes exakt enligt min personliga spec. Men dumstolt som jag är, vägrade jag bli “köpt”. Orjan J på Proof byggde då personligen en ny bräda till reducerat pris till mej. Allt blev 100% och jag är väldigt nöjd. Dock kostade det en del extra, men med tanke på hur mycket jag spenderar på surfet i övrigt så spelar det kanske mindre roll. 😉
    Tveksamt dock om jag skickar efter en custom igen. Det blir nog att beställa och hämta på plats isåfall, så man kan kolla att allt blev som man tänkt.
    Vet precis vad Star går igenom nu…

  • star

    Medlem
    13 april, 2007 vid 08:22

    Högst tveksam till custom. Som Lars K säger bör man vara på plats vi beställning samt leverans om detta är möjligt. Storyn och dialogen med Quatro ser inte bra ut. Artigt trams utan lösning t ex. återköp (money back) alt. ny bräda.

  • ola-h

    Medlem
    13 april, 2007 vid 08:45

    Visst finns det problem med custom och som du säger är det förståss bra att mer eller mindre kunns stå bredvid när brädan byggs. Med strulet som är nu förstår jag verkligen att du är lite bitter, men glöm inte att du trots allt faktiskt beställt din drömbräda. Eftersom du lagt så pass mycket deg antar jag att din intention var att segla brädan i många år. Som jag skrev ovan är det ingen tvekan om att fenboxprylen kommer inebära visst strul, men jag tror ändå att den lösning som båda parter kan bli mest nöjda med är någon slags ekonomisk kompensation. Jag tror du har chans att få “mer tillbaka” på en sådan lösning än om du försöker få en ny.

    Skriv till Quatro att du är grymt nöjd med shapen ch gärna vill segla brädan men att fenboxproblemet verkligen är betydelsefullt för dig (t ex eftersom Torö käkar fenor och du så länge du har brädan kommer behöva strula med detta) och att “resale value” minskar etc. Fundera ut en ekonomisk kompensation du verkligen skulle vara nöjd med och försök förhandla därifrån.

    Ett alternativt förhandlingstrix kan vara att be om ett gäng gratis fenor och sedan halva priset på en bräda nästa gång du beställer eller dylikt. Antagligen lättare för Quatro att gå med på en sådan deal än att skicka tillbaka pengar.

    Även om det är surt att inte den nya brädan är perfekt så finns det ju alltid någon gränd där problemen är värt priset. Dessutom, om ni skall börja skicka fram och tillbaka kan det ju ta månader innan brädan finns i din hand och du kan ha missat massa bra segling.

  • mawione

    Medlem
    13 april, 2007 vid 10:23

    Man får ändå säga att det är dåligt av Quatro. Innan dom målar den och innan skickar iväg brädan så bör väl en standardkontroll vara att man kan få dit en fena och en mastfot.

  • oaxen

    Medlem
    13 april, 2007 vid 10:45

    Annars är det väl inte överkomplicerat att helt enkelt byta till en ny fräsch US-box. Uffe på CLS? Quatro tar fakturan och skickar en eller att par fenor.

  • lars_k

    Medlem
    13 april, 2007 vid 10:54

    @Oåxen 376117 wrote:

    Annars är det väl inte överkomplicerat att helt enkelt byta till en ny fräsch US-box. Uffe på CLS? Quatro tar fakturan och skickar en eller att par fenor.

    Lysande idé! Ett standardjobb för Uffe! Sen är brädan 100%.

  • ola-h

    Medlem
    13 april, 2007 vid 11:04

    Hmm… Skulle inte vara så jättesugen på att låte Uffe sätta motorsågen i min nya Quatro även om han är en riktig överdängare på att få till snygg finish på sina reparationer. Risk för extra vikt är det också. Dessutom kan det vara så att Quatro talar sanning och det faktiskt är en liten krock mellan fenbox och “fotstroppspluggboxen” i brädan och då kan det bli problematiskt att få ihop det bra i alla fall.

    Det kan förståss vara en bra ide att höra vad Quatro säger om iden (förutsatt att Star själv tilltalas av den).

  • lars_k

    Medlem
    13 april, 2007 vid 11:24

    Om det är en krock borde man lätt kunna mäta sej fram till. Kolla höjden på Chinooks plugg och US-box mot brädans tjocklek vid fram- och bakkant på boxen. Gör en 1:1 ritning på brädans tvärsnitt med box, plugg etc! 😉
    Chinooks plugg är 25mm höga. Har precis meckat med sådana! 🙂

  • star

    Medlem
    13 april, 2007 vid 11:42

    Quatro rekommenderar inte att byta box som ett alternativ p g a maststroppspluggar etc. Avvaktar nu Quatros inställning.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.