Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Airush Access?

  • pepa

    Medlem
    11 december, 2010 vid 13:41

    Har varit uppe förr och det verkade inte som någon testat då. Däremot var det många som påpekade att 12m-linor går att sätta på vilken kajt som helst med bra funktion. Kanske att denna funkar marginellt bättre eftersom den är gjord för korta linor, men de “lång-linors-kajts” jag provat med korta linor fungerar utmärkt.

  • yann

    Medlem
    11 december, 2010 vid 15:24

    12m-linor är inget för nybörjare. Draken går sjukt fort från ena till andra sidan (eller ner i vattnet) är inte alls lika förlåtande för misstag. Vattenstart är också mycket svårare eftersom man har kortare tid på sig att komma upp ordentligt när man svänger till med kajten.

  • above_the_law

    Medlem
    12 december, 2010 vid 08:25

    Ja, inte BEHÖVS det en särskild kite för att köra med 12 m linor, och det är ett mycket bra alternativ om man vill ha en mer snabbsvängande kite. Borde i s f vara enklare att korta bommen för att kompensera så den inte blir för livlig för en nybörjare (som ev vill ha kiten nära och inte ta så stor plats, alt inte kunna utveckla lika mycket kraft om råkar loopa kiten).

    Jag kör alltid med lite kortare linor när jag kör med vågbräda t ex 18 eller 20 m istället för 22 eller 25 beroende på kite.

    Kent Z har nog t o m testat 10 m linor (om inte ännu kortare), så kolla med honom vad han tycker…

    Dock kan jag ju tänka mig att det är bra att ha en långsamt svängande drake som ligger långt bak i vindfönstret (långsam genom fönstret) för en nybörjare OM han/hon ändå vill köra med korta linor p g a t ex trång strand etc… Fast då är det ju bättre att välja annan spot;-).

    MEN om man är nybörjare så är det som Yann säger knappast någon fördel med en snabbsvängade kite som dessutom är känsligare för byig vind, får mindre vindfönster och är svårare att vattenstarta! Möjligen bättre för folk runt omkring.

    På många spots utomlands kör dock många skolor med kortade linor, men för att ta mindre plats på stranden och på vattnet, samt istället för att byta kitestorlek mot en mindre (ännu snabbare) kite.

  • fox

    Medlem
    12 december, 2010 vid 13:28

    OK, – tack alla för seriöst svar, skulle dock vara intressant att också höra från någon som testat aktuell kite (Airush Access) på vattnet.

  • blizzy

    Medlem
    13 december, 2010 vid 12:16
    Fox;641938 wrote:
    OK, – tack alla för seriöst svar, skulle dock vara intressant att också höra från någon som testat aktuell kite (Airush Access) på vattnet.

    Halloj!
    Airush lineup för 2011 kommer in till våren så så fort de har landat i Sverige kommer det nog komma upp en del hands on uppgifter om drakarna 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Airush Access?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.