Senaste nytt Forums AKUT HJÄLP!! Mistral Screamer mastfot

  • AKUT HJÄLP!! Mistral Screamer mastfot

    Publicerad av jfk på 17 september, 2003 vid 07:52

    Hej alla konfare, har ett akut problem och det är att min mastfot small av i tisdags (renderade i en 35 min. lång höstpromenad i N.Vänern innan land nåddes).
    Då det enligt alla prognoser (och iom att min mastfot är sönder) kommer att blåsa satan torsdag och fredag så behöver jag snabbt hitta en ny någonstans. Jag har en Mistral Screamer från 96-97 och undrar VAR jag hittar en sådan mastfot. Oerhört tacksam för tips… snabba tips…

    JFK

    jfk svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • endy

    Medlem
    17 september, 2003 vid 07:53

    Jag tror inte du behöver någon speciell mastfot, det skall nog gå bra med vilken som av de “moderna” typer som finns på marknaden just nu.

  • jfk

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:12

    Nja, det är det som KAN vara problemet, mina två kompisar har brädor som bara är ngt år nyare, och de har bägge ngn sorts skenor att dra mastfoten fram och tillbaka i medans jag har en helt annan modell… hmmm… svårt att förklara… skall försöka fixa bilder.

  • dr-masse

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:15

    Försök att få låna en vanlig mastfot och testa. Om inte jag missminner mig hade Screamern en “tapp” (är inte din bräda äldre än angett?) som sattes i skenan. Dock finns det en gänga så att det även går att skruva i en vanlig mastfot oxå.

    Men jag kan ta fel här… 😛

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:17

    Kan det vara så att det under mastfoten finns en stång på c:a 5 cm och längst ned ett jack eller avsvarvning på några mm? Typ som:

    xxxx
    xxxx
    xxxx
    xxxx
    xxxx
    xxxx
    xx
    xx
    xxxx
    xxxx

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:19

    Utan att direkt veta, men jag har mina aningar vilken del av mastfoten du menar.
    Kolla om du inte har ett hål till med M8 gänga. I såfall, om det är panik, kan du ju skruva jointen direkt i utan tapp.
    Bry dig inte om denna beskrivning om du har vanlig mastfotsskena av US-box typ.

  • jfk

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:33

    Tack för alla snabba svar… har snart fixat en bild…

  • jfk

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:54

    Skall här försöka skicka en bild…

  • endy

    Medlem
    17 september, 2003 vid 09:00

    Hmm, sätter du den rakt ner i brädan eller har du en “puck” som du fäster i skenan?
    Det liknar det system som bic körde med, även north’s race prylar har kört med det systemet
    Kolla: http://www.north-windsurf.com/2003/rigcompo_03/mast_feet/mast_feet_03.html

    Vilken förlängare kör du med?

  • dr-masse

    Medlem
    17 september, 2003 vid 09:01

    Ser ut som om North-pin systemet, pinnen har gått av eller hur? Inte så underligt med tanke på prylarnas ålder. OK, två förslag:

    1. Sätt fast den nedre delen av mastfoten (den som är hel på bilden) i ett skruvstäd, ta loss. Köp ny joint (en sådan med “tapp” för north-pin på ena sidan och inåtgående gänga för den del du tagit loss) och skruva i nederdelen igen samt ny “north-pin” för mastförlängaren. Detta borde många surfbutiker kunna hjälpa till med. Se till att använda gängklister eller nåt så att tapparna inte skruvas upp under segling!

    2. Kolla åter den mastskena du har. Jag misstänker fortfarande att det är den modellen där man kan skruva i en “vanlig” mastfot (gängad tapp). Då kan du skaffa en vanlig mastfot med North-pin och segla på. Testa först med någon polares mastfot.

    Hoppas detta funkar! Surfa På!

  • jfk

    Medlem
    17 september, 2003 vid 09:13

    Nej, ingen puck, däremot såg ju den där “Venture Jointen” lovande ut, tror kompisen har en sådan. Vi skall ut och kolla det snart.

    Återigen, stort tack till alla snabba och hjälpsamma svar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums AKUT HJÄLP!! Mistral Screamer mastfot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.