Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ålder att börja å Kite ?

  • Ålder att börja å Kite ?

    Publicerad av broderisak på 27 juni, 2012 vid 21:36

    Hej!
    Min kära lilla dotter vill börja å Kite:wink:. Problemet är bara att hon är bara 12 år väger ca 50kg (en grym simmare. starka armar )
    Själv håller jag på med vindsurfing och kan ingenting om detta. Vill ju självklart få henne att bli intresserad av allt inom just , Surf,Kite,Skate osv.

    Det som vi hade tänkt va att anmäla henne till surfers kurser i Varberg som är ca 2-3 dagar långa. För att få en bra grund. osv.

    Men sen kommer mina egna tankar på detta ? Skulle ni själva släppa era barn i den åldern i en Kite?? Är man dum är det för tidigt ……

    Jätte Tacksam för ett svar .
    /Stefan

    cortex svarade 11 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • klidberg

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 22:14

    Bara att låta henne börja åka! Se till att få en bra grund utbildning bara då så kommer det gå kanon!

  • cortex

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 22:20

    Det går nog fint, gå kursen ihop med henne så blir det ännu roligare. 😉
    Se till att ta en skola med duktiga instruktörer som har erfarenhet av att lära ut till barn och unga.

    Jag håller som bäst på att lära min 5 åriga son att kite’a. Han fick snowkite’a och köra själv i omgångar i vintras med skidor för första gången… och under semestern i sommar ska han få prova lite i vattnet om förhållandena blir de rätta.

    /Kaj

  • pathfinder

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 06:54
    BroderIsak;691999 wrote:
    Hej!
    Min kära lilla dotter vill börja å Kite:wink:[/Stefan

    Jag tycker du svarar bra på frågan själv. Vill hon är det bara att gå kurs. Är lust och vilja där från barnets sida spelar inte ålder någon roll.
    Om ni känner någon som kitar ville jag höra om dom har en liten träningskite som man enkelt kan prova att mästra på land innan man påbörjar kursen.

  • broderisak

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 07:18
    Pathfinder;692007 wrote:
    Jag tycker du svarar bra på frågan själv. Vill hon är det bara att gå kurs. Är lust och vilja där från barnets sida spelar inte ålder någon roll.
    Om ni känner någon som kitar ville jag höra om dom har en liten träningskite som man enkelt kan prova att mästra på land innan man påbörjar kursen.

    Tack för svaren

    Tycker du att det är bra att börja med en sån här typ för att kolla om det funkar? Om hon orkar hålla den osv..
    http://www.surfspot.se/gin-trainerkite-eller-is-sno-kite.html

    För den är ju klart värt sina pengar i såna fall-:)

  • pathfinder

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 07:30
    BroderIsak;692010 wrote:
    Tack för svaren

    Tycker du att det är bra att börja med en sån här typ för att kolla om det funkar? Om hon orkar hålla den osv..

    Jo en 2kvm foil funkar bra till träning. Det är bara gå ut i lite lättare vindar så är det inga problem med trycket. Jag antar at du kommer närvara vid träning så då kan du känna efter själv hur mycket tryck det är i kiten innan din dotter börjar.

  • broderisak

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 07:41
    Pathfinder;692012 wrote:
    Jo en 2kvm foil funkar bra till träning. Det är bara gå ut i lite lättare vindar så är det inga problem med trycket. Jag antar at du kommer närvara vid träning så då kan du känna efter själv hur mycket tryck det är i kiten innan din dotter börjar.

    Självklart kommer jag vara med. På Surfers kursen ville dom att jag även var med i vattnet för att höja säkerheten. Vill inte prova själv för då vet jag hur det blir.. -:) Då åker alla brädor ur förrådet ganska fort tror ja :wink::wink::wink:

    Tyvärr känner jag inge som håller på med Kite utan bara Windsurfar eller skejtar.. Men med denna kan man väl hålla på med själv utan behöva gå nån kurs? Självklart i lätta vindar:cool2:.

    Åter igen Tack
    -S-

  • ursuspolaris

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 10:19

    Min tjej var 9 när hon gick kurs, inga problem. Tyvärr föredrog hon fyrbeningar på 600kg som är livrädda för en plastpåse framför kiteing.

    Hon körde med en vanlig SLE (naich cult 4,5m2) och en liten men ultralätt customebräda när det blåste lite mer och en 7m2 Griffin som lättvindskite. Vill du köpa utrustning så hör bara av dig!

  • kitemaster

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 12:42

    Kul att hon ska lära sig kita! Vi kör också barnkurser i Skåne under v28-30: http://www.kite.se/sommar2012

  • lejonsson

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 21:33

    5åring. Omdömmes och ansvarslöst!

  • dadil

    Medlem
    28 juni, 2012 vid 22:34
    lejonsson;692079 wrote:
    5åring. Omdömmes och ansvarslöst!

    hahaha!! underbart.

  • cortex

    Medlem
    30 juni, 2012 vid 10:10
    lejonsson;692079 wrote:
    5åring. Omdömmes och ansvarslöst!

    Fantastiskt hur folk dömer ut andra bara baserat på sina egna förmågor och begränsningar. Tar gärna denna diskussion med dig om du vill ha den.
    Jag säger inte att vem som helst ska släpa ut sin 5-åring och lära denne att kite’a. Det krävs, förutom en tokmotiverad femåring, en massa kunskap, perfekta förhållanden, massor av tålamod & leksinne samt nära ideal utrustning.

    Jag har flugit en hel del avancerad flygning (dvs loopar, rollar, hammerheads etc) med min nu 9 åriga dotter också. Vi började med det när hon var ca 4 år. Hon älskar det (och tycker att de flesta bergochdalbanorna hon får åka är rätt mesiga ;-)).
    Fast du har säkert en massa åsikter om det också?

    /Kaj

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ålder att börja å Kite ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.