Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "All in one" -bag??

  • "All in one" -bag??

    Publicerad av maki5836 på 12 januari, 2008 vid 20:52

    Finns det någon bra bag att packa alla prylar i. Neilpryde har en för bom, mast och segel. Finns någon för allt? Några erfarenheter?

    maki5836 svarade 16 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • robin

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 21:05

    @Maki5836 438220 wrote:

    Finns det någon bra bag att packa alla prylar i. Neilpryde har en för bom, mast och segel. Finns någon för allt? Några erfarenheter?

    I en dubbelboardbag får du in rubbet om det inte är formulagrejor du har.

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 januari, 2008 vid 21:11

    Låter som en bra idé, betydligt billigare…

  • henryk

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 21:19

    http://www.pro-limit.com/displayitemv4comp.php?item_id=3892
    Funkar ju om man bara får ha ett kolli på flyget tex annars är tror jag mer på flera bagar – lättare att hantera – lägre vikt vilket ger mer skonsam hantering av de som lastar – har rest en gång med 2 brädor fyra segel 2 bommar 3 master i en bag – puuh…

  • rasmus_w

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 23:08

    Största problemet med bagar som rymmer “allt” är att det blir så satans tungt att bära med sig allt.

  • gustav1980

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 21:48

    Lånar tråden lite.
    Om man exkluderar brädan och satsar på en bag för ett par master och några segel. Vilken bag rekomenderas då?

  • rasmus_w

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 22:28

    Neil pryde streamlined. Jag har en, den är grymt bra, men jag funderar på att byta den mot två mindre bagar, en för lättvindsprylarna och en för hårdvindsgrejorna.

  • nlc

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 07:30

    Har en NP quiver bag som rymmer typ 4 segel mellan 4,2 och 6,7 samt två-tre master. Några fenor och förlängare går naturligtvis också i. När den är fullpackad blir både tung och bökig att ha med sig, att hiva in i/ut ur bilen, samt att få upp på taket trots att den har handtag i båda ändarna och en bärrem.

    Men den är super när man ska ut och surfa, då man lätt har segel grejor ihopsamlade och “bara” behöver gå en gång från bilen och ner till spotet. Men om jag skulle köpa en idag så skulle jag satsa på en som rymmer 2-3 segel och två master samt en bom, mer än så brukar jag ändå inte ha med till surfet.

    Vet inte om det svarade på någon fråga eller om det bara visar på att jag är för klen och borde spendera mer tid på vattnet och i gymmet istället för på konfen :blush:

  • stinger

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 07:37

    @Maki5836 438220 wrote:

    Finns det någon bra bag att packa alla prylar i. Neilpryde har en för bom, mast och segel. Finns någon för allt? Några erfarenheter?

    Vet inte om den är nåt bra men jag såg annons i Windsurf UK på en Pat Love-bag som hette något i stil men “one-shot-bag” som skulle rymma bräda 3 segel mast o bom.

  • psn2

    Gäst
    14 januari, 2008 vid 08:06

    Jag skaffade en sån i slutet av förra säsongen (ville också samla grejjerna), men har inte haft den tillräckligt länge än för att kunna ge något slutbetyg men den känns rejäl. Jag fick in tre segel, 2 master och en bom.

    http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=19&pid=85

  • calle

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 09:43

    När jag skall ut och resa så använder jag en vanlig enkel Neil Pryde boardbag, typ sån här: http://www.neilpryde.com/equipment-2008/board-bags/heavy-duty-single-2.html
    , som är lite för stor för min vågbräda, i den får jag ner 1 bräda, 3 segel, 2 master, 1 bom plus en del skyddsmatrial. Det blir trångt som tusan men det fungerar
    Har åkt till Irland och Maui utan några skador.

    Mvh Calle

  • rasmus_w

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 10:45

    Vill man verkligen lyxa så hör man med nån världscupseglare om de har nån sån där bag som rymmer ett fullt uppriggat segel och som de kan tänka sig sälja. :)’

    Själv tycker jag jättebagar som rymmer allt gör sig bäst när man vill ha allt samlat på ett ställe men inte behöver flytta bagen speciellt ofta.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 10:46

    Per Andersson rekommenderade bombagar eftersom de såg lätta ut även när man hade lastat dem fullt. Han påstod att hans rekord var 170 kilo i en bombag.

  • kamaaina

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 15:56

    Naish har en Wind Combo Bag 240 cm som tar en bräda o 4 segel. Problemet med de lyxiga bagarna med hjul osv är att bagarna i sig väger satan. Skall man pressa sig under 32kg totalt så får man ju med sig mindre saker. Själv har jag en simpel Prolimit dubbel bag, där kan jag ta 3 brädor alt. 2 brädor o 3 segel, alt 1 bräda 5 segel o mast o bom såklart. Den väger typ 5-7 kg att jämföra med de bagar som finns med hjul som lätt kan väga 10kg.

    //F

  • 7503

    Medlem
    15 januari, 2008 vid 15:10

    @Maki5836 438220 wrote:

    Finns det någon bra bag att packa alla prylar i. Neilpryde har en för bom, mast och segel. Finns någon för allt? Några erfarenheter?

    Fick precis hem min bordbag. En enkel med en sarj runt om på ca 15cm. Bräda två segel en mast en bom går i utan problem. 595kr gick den på.

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 januari, 2008 vid 06:43

    Min segelväska är tung…

    4 Segel, 4 master.. Och den väger bly :S

    Men… Jag vill ofta ha med allt? Vet aldrig vad det blåser och om jag vet att det blåster 5.7 så vill jag ha med 5.0 och 6.9 också. 4.2 kan iofs få stanna hemma men den är ju sååå liten… Lite dumt att alla mina segel är så bortskämde med en egen mast 🙂 Fördelen är att jag kan ha 3 st segel riggade samtidigt om jag nu känner för det 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "All in one" -bag??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.