Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing All prylarna på taket/takräcket eller??

  • All prylarna på taket/takräcket eller??

    Publicerad av Knatte på 19 juli, 2010 vid 07:43

    Som rubriken antyder så är frågan, om ni lastar allt på takräcket eller om ni har segel/bommar/master inne i kupen?
    För om ni lastar allt på taket, hur löser ni seglerna? Ligger dessa i segelbagar som spänns fast. Blir inte seglet påverkat/trasigt om man spänner fast dessa via spännband.

    För har jag haft alla segel/master/bommar inne i bilen, men med min nuvarande lilla skruttbil “Ford Focus” så får större segel/master knappt plats inuti och jag funderar på lägga upp så mycket som möjligt på takräcket..:blush:

    platon svarade 13 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • lars_k

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 07:51

    Lägg masterna som ett spaltgolv under seglena så skadas de inte. Seglena ligger nog bäst i en segelbag över masterna, sen spännband runt det hela lagom hårt dragna.

  • sunkan_

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 07:54

    Jag har alltid haft allt på taket. Seglen har jag i en NP segelbag som är konstruerad så att man spänner fast över masterna och sedan har man separata remmar för att få lagom spänt över seglen.

  • jester

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 08:37

    Byt bil… 🙂

    Har 5 segel, 3 master, 2 brädor och 2 bommar inne i bilen. Och då snackar vi slalom och speed-prylar. Har dessutom faktiskt bara något begränsad sikt (höger passagerarfönster bak är skymt till 80%).

    Och bilen är en Renault Megane Kombi (nya modellen).

    Men har du bara trasorna i en bag så är det bara o spänna fast prylarna, om du nu måste ha dom på taket. Inga problem alls.

  • Knatte

    Gäst
    19 juli, 2010 vid 09:20
    Jester;621423 wrote:
    Byt bil… 🙂

    Har 5 segel, 3 master, 2 brädor och 2 bommar inne i bilen. Och då snackar vi slalom och speed-prylar. Har dessutom faktiskt bara något begränsad sikt (höger passagerarfönster bak är skymt till 80%).

    Och bilen är en Renault Megane Kombi (nya modellen).

    Men har du bara trasorna i en bag så är det bara o spänna fast prylarna, om du nu måste ha dom på taket. Inga problem alls.

    Jo, en annan bil hade löste många av problemen.. men känns som att jag får damma av min mastbag och slänga upp grejerna på taket framöver istället..:laugh:

  • mikaels

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 14:45

    När jag hade liten bil (Golf kombi) köpte jag en liten takbox, ursprungligen gjord för typ två par längdskidor eller nåt. Den rymdes på taket tillsammans med brädan, och rymde master och något segel, övriga fick jag ha inne i bilen.
    Sen bytte jag bill till en Hyundai Trajet, och kunde ha allt utom brädan inne i bilen (nästan utan att det märktes, stor bil och ingen konsol is teh shit ;))
    Sen bytte jag även bräda, så nu ryms ALLTIHOP i bilen (om inte familjen ska med, då måste nog brädan upp på taket fortfarande…

  • mx-iggesund

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 21:39

    Kanske en skattebefriad bil som kan stå hemma lastad och klar.
    Har nästan så.

  • claes6

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 01:36

    Har tröttnat på att oroa mig för lasten på taket och köpt mig en van. Därmed har jag även en skön Dakine segel/mast/bom-bag till salu. Tar tre master, minst fem segel och två bommar. Du vet säkert hur den funkar (du spänner runt masterna och seglen ligger ovanpå). Har funkat ypperligt och tar upp till 5 m-master = L-strlk. Hör av dig om du är intresserad: 070-488 84 50.

  • platon

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 19:52

    Har en sådan här http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=19&pid=84
    Funkar som en mjuk takbox. Spänner den över brädan på min Focus.
    Mycket nöjd. Sitter som berget om man spänner med fyra korta tampar ner i lastbågen.

    MVH/Platon

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing All prylarna på taket/takräcket eller??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.