Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing alla ni med nya brädor

  • alla ni med nya brädor

    Publicerad av robin på 18 maj, 2000 vid 10:44

    Vi har under vintern sett att folk har köpt på sig högar med nya segel och brädor. Vi har redan fått en del recensioner av tex SB Formula och Fanatic 164, men kan inte ni alla andra också skriva vad ni tycker om era nya kelgrisar?

    Masse, Linsurfer mfl… Vi vet att ni har köpt grejor – berätta!! Ni som har byggt egna brädor får jättegärna också dela med er!!

    /Robin

    Knatte svarade 23 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • linsurfer

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 10:58

    Okej, har sedan september köpt 2 nya. En RRD TTMax och en AHD D72 (99:a).
    Hinner bara skriva lite kort om dom.

    TT´n:
    Passar bara den som vill hålla på med freestyle vilket den är kanon för. Otroligt lättplanad och hoppvänlig, väldigt förlåtande vid trick(-försök). Men tar absolut ingen höjd, är inte det minsta snabb och passar därför inte freerideseglaren. Men för mig passar den perfekt eftersom jag vill träna trick och hoppa och leka när det blåser 7.0 och neråt. Dessutom har jag ju D72an om jag vill segla fort och ta lite höjd.

    D72: Seglat den ca 7 h med 10.2 och 8.5. Planar inte tidigast om man jämför med 80 cms brädorna men fullt tillräckligt (ca 4-5 m/s). Har en otrolig (enligt mig själv) toppfart på kryss och halvvind men på slör är den ganska svårkontrollerad om man jmf med t ex F2 XLII. Detta pga av att den dyker nerför vågorna och lätt skär fast. Men detta är ju mkt en träningssak. I övrigt är den faktiskt mkt lättseglad, betydligt lättare än jag trodde
    Tävlade med den i lördags (första gången för mig) och kom inte i mål ett race måste jag erkänna, men det var J-LIGT kul så nu ska det tränas så jag kommer i mål nästa tävling.

  • dala

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 11:15

    Köpte en Tiga FreeX 281 på 152 l, 9 kg. bredd 68 cm i våras som komplement till min Bic Saxo 265 på 85 l. Mina första intryck av brädan är att den har en väldigt fin finnish och bra byggkvalite. Formen är den samma som en Bic Techno 283, men Tigan har mer carbon i konstruktionen och hel pads på hela bakpartiet, vilket är mycket skönt, samt lite racigare placering av fot stropparna. Bra grepp vid manövrar och om man inte står i stropparna. Stropparna placering är rätt så bred vilket i början kändes rätt så avigt, ville ha stropparna tätar ihop, men efter ett tag vänjer man sig. Planingsegenskaperna är mycket bra, kommer iväg mycket tidigare än andra brädor, har bara seglat med 5.7 och 7.4 så det jag saknar är en 9.0 så vore allt perfekt. När jag seglade 5.7 blåste det runt 13 m/s vilket kanske är för mycket för en så stor bräda, det som hände var att om man hoppade lite tog vinden tag under brädan och den började rida på fenan och vobbla, kan bero på många saker, ex fel mastfotsplacering, fena, dålig teknik mm.
    Gippar och slag är väldigt lätta att genomföra på brädan.

    Det som saknas är den där riktiga toppfarten. Men det är ju ingen racebräda. Fenan som följer med är en 46 cm freride fena som funkar väldigt bra. Brädan har Trimbox som funkar helt ok.

    Har seglat betydligt mer i år än tidigare, kan segla i svagare vindar och om vinden droppar kan man ta sig in utan problem.
    För mig var det ett mycket lyckat köp, med mer och roligare segling.

  • Knatte

    Gäst
    20 maj, 2000 vid 16:53

    Så fort det blåser lite bättre här på västkusten, så skall jag avge en rapport på min ny inköpta Tiga Free X-271. Har bara varit ute en gång i taskig vind.
    Men en sak var ju klar, jämnfört med min Fanatic Gecko 278 så planar man betydligt tidigare. Brädan var också förvånasvärt lättgippad. Toppfart och höjdtagning får väl testas vid ett blåsigare tillfälle. Förhoppningsvis med hjälp av GPS eller något…

  • krille

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 10:02

    Köpte förra veckan en Mistral Score V111, testade den för 1:a ggn igår em/kväll. Körde med Simmer Zero 6.7 99:a. Planar tidigt och känns mindre i volym (111 liter) och otroligt stadig. Är ingen loopare men brädan känns otroligt lätt och det är väl bara att sätta igång och träna antar jag.
    Testade även en repa med min kompis 7.5 Gaastra 0x (nocam) segel och det var inga problem även om det kändes att det var större och kanske inte det segel man vill använda, men det går om man vill kunna segla även det dagar det blåser tamt och man inte har någon större bräda.
    Brädan var lättare att hålla höjd med än vad jag trodde innan och fenan greppade bra (32 cm freewave) trots att jag bitvis tryckte rätt hårt då jag var överriggad i några repor. Återstår som sagt att börja lattja lite åxå och jag tror att jag kommer få himla skoj med denna vid sidan av vågseglingen.
    Jag är helnöjd så här långt.
    /Krille

  • christerljung

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 19:08

    Ja mitt hembygge är en feting med flapper. 275 lång och 58 bred. kör med 40 cm fins racefena. Den toppenkul i alla lägen på insjö (har kört 6ggr nu i maj, planar jämt). På kusten kan den vara lit bökig i stora vågor och hård vind.
    Det är nu tredje säsongen och jag hade inte alla widestylemått rätt när jag byggde den. På de nya brädorna verkar inte flappern behövas.
    /Christer L.

  • Knatte

    Gäst
    26 maj, 2000 vid 16:30

    Nu har jag testat Tigan X-271 lite mer. Har kört den med 7.4 Kvm några gånger och den planar tidigt, är lättgippad som en dröm. Pga volymen så kan man stagvända utan större problem (med bristande teknik) Den tar bra höjd och är snabb. Brädan känns lätt, men pga bredden så blir den lite stökig när det blåser mer.
    Har under dagen kört med bra tryck med 5.0 och det var inte optimalt…
    Även den riktiga toppfarten saknas jämnfört med Gecko 278 och Tiga 268, men det lär ju bli segling denna sommaren jämnfört med tidigare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing alla ni med nya brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.