• Publicerad av aronh på 22 september, 2006 vid 15:27

    Är det någon som har erfarenhet av allergibesvär med epoxy? Jag har börjat jobba med epoxy och har fått endel utslag på armen, låret, hakan och kring öronen. Jag har fått dem efter ca en vecka efter det att jag senast jobbade med epoxyn.
    Är det rimligt att det kan bero på detta?

    wew111 svarade 8 år, 2 månader sedan 17 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • donpedro

    Medlem
    22 september, 2006 vid 15:59

    Epoxy slipdamm är FRUKTANSVÄRT allergent så man bör vara mycket mycket försigktigt vid slipning av epoxy. Men du får väl göra ett allergi test, lite svårt att veta vad du har för diagnos om du bara säger att du har utslag på ett flertal ställen och att de uppkommit cirka en vecka efter epoxy hantering. Hur ser utslagen ut, kliar dom, blir dom större, gör dom ont, rodnad eller prickar, värme på utslagen, kom alla på en gång eller kom dom succesivt.

  • mag

    Medlem
    22 september, 2006 vid 20:49

    Epoxy är riktigt farligt trots att det nästan inte luktar. Det kan dessutom utveckla och utlösa andra allergier, t ex nickelallergi, efter vad jag läst. Så har du fått utslag är det läge att lägga av direkt annars kan det gå åt skogen. Och även slipdamm efter att det härdat är farligt, så inte bara ohärdad epoxy. Och alltid, dvs år efteråt.
    /Magnus

  • tsss

    Medlem
    22 september, 2006 vid 22:13

    farligast är slipdamm från ej uthärdad epoxi, enligt en föredragshållare som lär ut epoxianvänding. Uthärdad är epoxin efter en vecka cirkus. Så använd mask handskar osv när du slipar

    Mag wrote:
    Epoxy är riktigt farligt trots att det nästan inte luktar. Det kan dessutom utveckla och utlösa andra allergier, t ex nickelallergi, efter vad jag läst. Så har du fått utslag är det läge att lägga av direkt annars kan det gå åt skogen. Och även slipdamm efter att det härdat är farligt, så inte bara ohärdad epoxy. Och alltid, dvs år efteråt.
    /Magnus
  • getwet

    Medlem
    23 september, 2006 vid 06:54
    Aronh wrote:
    Är det någon som har erfarenhet av allergibesvär med epoxy? Jag har börjat jobba med epoxy och har fått endel utslag på armen, låret, hakan och kring öronen. Jag har fått dem efter ca en vecka efter det att jag senast jobbade med epoxyn.
    Är det rimligt att det kan bero på detta?

    För att förklara det hela kort så berättar jag vad min egen mor ansåg om epoxi, hon är numera pensionerad företagssköterska med inriktning på industriell verksamhet och arbetade mycket med kemiindustrin.

    När hon fick reda på att jag ibland plastade med epoxi höll hon på att gå i taket……Inom kemiindustrin är det extrema säkerhetsföreskrifter för dom som handskas/kommer i kontakt med epoxi. Skyddsutrustningar typ “kärnkraftsuniformer” är ett krav. Epoxi är med andra ord extremt allergent samt vad jag förstått även cancerframkallande, så jag anser att ingen ska arbeta med epoxi utan skyddsutrustning, vare sig vid plastning eller slipning.
    Polyester däremot är mycket “snällare” men gaserna är riktigt “elaka” istället.

    Så har du visat dessa tendenser så rör ALDRIG mer epoxi. Känner till några surfare som fått sådana besvär att dom inte längre kan stå på en epoxybräda….

  • aronh

    Medlem
    23 september, 2006 vid 09:03

    Tack för svar. Saken är den att vi hadde hanskar och heltäckande kläder. Jag har bara haft ytterst lite kontakt på fingrarna. En annan sak som slog mig var att det kan vara allergi mot våtdräkten, då jag använde den bara två dagar innan utslagen kom. Men den har jag använt i två år.

  • getwet

    Medlem
    23 september, 2006 vid 09:22

    Oavsett om nu din allergi beror på epoxy eller inte, så rekommenderar jag dig att inte komma i kontakt mer med den typen av kemikalier. Beviserligen har du någon form av allergi, mot vad vet vi inte men den kan lätt förvärras och kanske bli konstant vid kontakt med en så farlig substans som epoxy faktiskt är, men få förstår.

  • the_novice

    Medlem
    23 september, 2006 vid 14:42

    Ja epoxy är inte ngt man leker med, har man en gång fått höra säkerhetsföreskrifterna så håller man sig helst borta från detta helt och hållet. Innan man använder epoxy så bör man genomgå en särskilt läkar undersökning som är dyyyr. Förutom heltäckande overall och handskar så skall man tex genast byta handskar om man skulle råka få epoxy på dom, det är bara verktyg som får komma i direktkontakt med epoxyn. Detta gäller vid användning av max 100g per år, vill man använda mer så vet jag inte hur man gör. Det mest konstiga är nog att man kan gå in i en vanlig båtaffär och köpa 500g som minsta förpackning…! :shocked:

    Var tröskelnivån ligger för allergiproblem varierar tydligen mycket från person tilll person men har man fått problem så måste man hålla sig borta från epoxy under flera år.

    Som exempel kan man ta formelbilarna som byggs av studenter på olika universitet i sverige. Dom kan få konstruera saker i kolfiberlaminat men dessa får absolut inte bearbetas mekanisk efteråt enligt säkerhetsföreskrifterna på chalmers…. :tongue:

  • ola_p

    Medlem
    23 september, 2006 vid 21:40

    Å så skall man väl för sakens skull tillägga att olika sorters epoxi är olika livsfarlig…
    Lågviskösa saker är värst har jag för mig, mer lättrinnande än lamineringsepoxi och det börjar bli riktigt otrevliga saker. Har jag för mig, har också för mig att det skiljde lite så att det inte i alla fall är mindre farligt för att viskositeten är högre.

    Friskluftsmask är väl det bästa när man handskas med epoxi…

  • kinetic

    Medlem
    23 september, 2006 vid 22:29

    Man blir lite rädd när man läser detta…Jag har personligen varit ytterst oförsiktig med handskandet av epoxy, ingen mask o gott om epoxi på händerna många gånger…Kommer i fortsättningen försöka undvika detta gift o om ja ändå måste använda det så kommer jag att skydda mig väl…

  • andreas-f

    Medlem
    24 september, 2006 vid 16:32

    Aj fan, blev också lite skärrad av detta. Kanske kan vara lämpligt att spara denna tråden i favoriter? Bra för alla att känna till tänkte jag.

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2006 vid 17:59

    Det finns inget som pekar på att epoxi är cancerframkallande, än.
    Men allergiframkallande är det, en del kan hålla på med det hela livet utan minsta tillstymmelse – andra får allergi efter fem minuter.

    Getwets morsa gör rätt att reagera. När jag jobbade med plaster och epoxi tidigare var det heltäckande klädsel, dubbla handskar och filtermask som gällde.
    Idag finns det epoxi som är mindre reaktivt, till exempel NM:s 275, men de flesta köper ju det som finns i vanliga butiker och det är märkligt att det går att sälja det över disk. Men det spelar ingen roll om det är en mindre reaktiv produkt som används, det är fortfarande viktigt med skyddet!
    NM har mycket information om hur man handskas med epoxi på sin hemsida, läs mer på http://www.nilsmalmgren.se/produkter/batprodukter/batindex.php, klicka på “Om skydd”.

  • tsss

    Medlem
    24 september, 2006 vid 18:25
    Svenne wrote:
    Det finns inget som pekar på att epoxi är cancerframkallande, än.

    Men allergiframkallande är det, en del kan hålla på med det hela livet utan minsta tillstymmelse – andra får allergi efter fem minuter.

    Getwets morsa gör rätt att reagera. När jag jobbade med plaster och epoxi tidigare var det heltäckande klädsel, dubbla handskar och filtermask som gällde.
    Idag finns det epoxi som är mindre reaktivt, till exempel NM:s 275, men de flesta köper ju det som finns i vanliga butiker och det är märkligt att det går att sälja det över disk. Men det spelar ingen roll om det är en mindre reaktiv produkt som används, det är fortfarande viktigt med skyddet!
    NM har mycket information om hur man handskas med epoxi på sin hemsida, läs mer på http://www.nilsmalmgren.se/produkter/batprodukter/batindex.php, klicka på “Om skydd”.

    vore bra om Konf master kan lägga ut en enkät, så får vi ett grepp om hur många som fått allergiproblem av epoxi. Själv är jag allergisk bl annat mot gräspollen. Är dock ganska slarvig när jag använder epoxi – oftast kortbyx och T-shirt, dock har jag gummihandskar och alltid andningsmask när jag slipar på ganska ny epoxi (yngre än 1 månad). Jag har byggt några jollar med polyesterplast i forntiden. Har bl annat satt in ett skott i båten med Divinycell/epoxiteknik, fixat en trasig mastfot på båten med epoxi och en del mindre liknande projekt. Har ej fått några allergiproblem. Använt NMs produkter när jag hållit på med epoxiplast.

  • marden

    Medlem
    25 september, 2006 vid 15:09

    var och köpte lite kolfiber idag på epotex o kom ihåg att fråga försäljaren eftersom ämnet är på tråden.
    han påstod att fenolfritt epoxi slipdamm är så ofarilgt som damm är i allmänhet för när epoxin var helt härdad efter en vecka om den va rätt blandat var den inte farligare än att slipa i en sten tex.
    så hans råd va att använda handskar eller smörja in händerna med en fet kräm o använda dammpartikel mask när man slipade iofs va han just försäljare.

  • mr_johan

    Medlem
    25 september, 2006 vid 15:44
    Mården wrote:
    var och köpte lite kolfiber idag på epotex o kom ihåg att fråga försäljaren eftersom ämnet är på tråden.
    han påstod att fenolfritt epoxi slipdamm är så ofarilgt som damm är i allmänhet för när epoxin var helt härdad efter en vecka om den va rätt blandat var den inte farligare än att slipa i en sten tex.
    så hans råd va att använda handskar eller smörja in händerna med en fet kräm o använda dammpartikel mask när man slipade iofs va han just försäljare.
    ehh.. stendam är inte nyttigt så om försäljaren gjorde den jämförelsen så ska man nog vara försiktig med epoxidammet.
  • alex_

    Medlem
    25 september, 2006 vid 17:25

    hur går det med surfbrädan aron? vi ska börja skära snart!

    det jag har erfarat är att plasthandskar “smälter” med epoxigojset… fick också utslag/allergi men det försvann efter ett tag….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.